Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1433 ggr
Hornslandet
2019-07-01 13:16

Selar som är snabba att ta på/av?

Undrar om ni har bra tips på selar som är snabba och  enkla att ta på och av, samt helst är av Y-typ, dvs inte med ett "band" horisontellt frampå bogen. Gärna av smidig modell, dvs ej med breda vadderade band eller dyl! Jag har en metizosele som jag tycker är rätt bra, men som inte uppfyller kravet på enkelhet…

Annons:
Sugar Mist
2019-07-01 13:17
#1

Hurttas "nya" har två knäppen :)

-

Jojaton
2019-07-01 13:20
#2

Jag gillar Hurttas y-selar, de sitter bra på min hund, han får inte skav och även om halsdelen är lite stor så gör det bara att på-/avsättning går smidigare pga hans enorma pälskrage. Annars finns ju Dog Copenhagens nya serie (Air Walk tror jag den heter?) som har knäppe både på ryggen och halsen, så man slipper trä/dra den över huvudet 😊 på Dog Copenhagens har du även möjlighet att knäppa kopplet framme på bogen.

Johanna - Instagram

Hornslandet
2019-07-01 13:20
#3

#1 Vilken är hurttas nya? :P

#2 Tack, ska kolla! Min hund har nog ett relativt sett jäkla stort huvud, eller särskilt med pälsen..vilket jag tycker ställer till det lite med att trä metizoselen eller dragselen enkelt och fort. Särskilt när den ska av och måste komma förbi dumbo-öronen.. Så att ha extra knäppe vore nog toppen!

Just för hur jag tänkt använda denna selen behöver jag inget frontknäppe.

-Aida-
2019-07-01 13:27
#4

Ruffwear front range harness gillar jag extremt mycket, väldigt ergonomisk i passformen, man bara trär över huvudet och knäpper två band så är det klart.

Sugar Mist
2019-07-01 13:28
#5

#3 Ja men den omgjorda Y-selen, dom gjorde om selen när dom kom ut med de grå, röda och blå för något/några år sedan :)

-

Jojaton
2019-07-01 13:31
#6

Casual heter Hurtta-serien :) Det är den jag har.

Johanna - Instagram

Annons:
BilboLapphund
2019-07-01 13:46
#7

Min hund har mycket fluff runt huvudet. Jag tycker att Haqihana selen är jättebra. Ingen vaddering bara mjukt material och väldigt ställbar. Vet inte vad som räknas som snabbt dock. Man trär över huvudet och sen är det två käppen på ryggen. Har Metizo sele oxå men tycker mycket bättre om Haqihana. Lättare att justera för att passa stora huvuden och sitter längre ifrån "armhålorna", så jag inbillar mig iaf att det är bekvämare för hunden. 😁

Hornslandet
2019-07-01 13:58
#8

#5 #6 Tack då vet jag vilken ni menar. Får åka och testa den tror jag.

#7 Ska kolla! Snabbt menar jag mest är nått som går smidigt utan nått särskilt trix. Att den går lätt att dra över huvudet och att man slipper lyfta och trä ben genom selen, det är väl det i huvudsak. Tanken är att jag ska kunna ta av och på den snabbt även när han är "igång" och hässjar och kanske har svårare att stå still, typ så. Metizoselen uppfyller inte det kravet särskilt väl för oss..  Så det är okej om selen ska träs över huvudet sålänge det är en design som gör att den öppningen är tillräckligt stor. Två knäppen på ryggen underlättar definitivt.

BilboLapphund
2019-07-01 14:33
#9

#8 då uppfyller den det kravet! Enklare att ta på än Metizon. 😃

Magrat
2019-07-01 14:40
#10

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

JoannaLi
2019-07-01 22:47
#11

Zero DC Shorter?

jenmjao
2019-07-02 18:28
#12

Det snabbaste jag kan tänka på är VGW. Dom kliver i med tassarna och knäpp på ryggen, men den har inte knäppning för rygg sele (blir snett om hunden drar helt enkelt). 

Tycker alla andra selen är svårare att ta på än det, har vinthundssele, rukkas, metizo, julius k9 (med extra del så det blir frontknäpp och y sele).

Hornslandet
2019-07-02 21:35
#13

Bra tips! Jag kan ju säga ungefär vad tanken är. Jag tänkte (med hjälp av andra kunniga personer som vet hur man syr) sy ihop ett tjänstetecken i en smidig sele. Tjänstetecken med sele inbyggd helt enkelt. Inte optimalt att köra sele under tjänstetecken som jag gjort nu, osmidigt och bulkigt på min hund.

Vet att det finns att köpa tjänstetecken med isydd sele, men jag är sån där som alltid vill göra nån egen grej.. och har man tillgång till folk som är jäkligt duktiga på att sy så 😃 Dessutom tänker jag mig att det kan bli ännu bättre, med ett handtag och en sele som är lite mer än ett stumt band framtill. Men främst för att jag vill göra en egen.

Men därmed ska ju selen vara ganska "enkel" helst, så det funkar att sy in. Ska kolla på förslagen och se vad som kan funka bäst, om jag inte kan ta en gammal y-sele som ligger och skräpar här och se om den går att justera till..

Annons:
Hornslandet
2019-07-08 12:36
#14

Kollade nu på Hurttas Casual Y-sele:

https://www.hurtta.com/global_se/casual-harness

Den skulle nog kunna funka bra, och hittade den rätt billigt.
Men för mig är storlekstabellen helt bonkers? Skiljer ju inte mycket alls mellan hals- och bröstmåttet?! Min hund är ~48 runt halsen och 82 runt bröstet.. Är den bara gjord för typ corgis och taxar?😂

Jojaton
2019-07-08 13:25
#15

#14 Jag har bara haft y-selen så kan inte svara för storlekarna - men har du ett Arken Zoo eller någon annan djuraffär i närheten så åk dit och prova! Du behöver ju inte köpa därifrån, men de flesta djurbutiker jag varit i säljer Hurtta 😊

Johanna - Instagram

Hornslandet
2019-07-08 14:46
#16

#15 Jo, jag får göra det! Finns flera arken i närheten, var förbi ett som inte hade i rätt storlekar, ska testa ett annat :)

Upp till toppen
Annons: