Annons:
Etiketthälsa
Läst 1155 ggr
Fluxxa
7/1/19, 10:14 AM

Tankar och idéer kring konstigt beteende, sjuk?

Hej. Jag har en 9:årig långhårig chihuahua tik här hemma som i fredags började bete sig konstigt. På morgonen när jag var på toa hörde jag utanför toadörren att någon sprang fort upp för vår trapp inne och jag antog att det var katten som busade. Men när jag kom ut så kom min tik springandes nedför och flåsade/skakade och sprang till ytterdörren. Eftersom hon inte bajsat när jag var ute med henne tidigare antog jag att hon var jätte bajsnödig så jag skyndade mig ut med henne, men ute så ville hon inte bajsa utan sprang bara runt orolig. Hon ville inte närma sig huset när jag försökte få henne att följa med in så jag fick lyfta in henne och inne satt hon och flåsade och skakade. 

Jag ringde då min sambo och sa att han fick komma hem med  bilen så vi kunde åka till veterinären, för något hade hänt med henne. Men när han kom hem så verkade hon bli bättre, men jag märkte att hon inte ville lyfta svansen till normalläge utan höll den hängande lågt. Hon bajsade då och allt verkade lugna ned sig. Vi avvaktade och på eftermiddagen trodde vi att det hade gått över för när vi tog henne på en tur i bilen så var allt helt lugnt. Men direkt vi kom hem igen så började hon flåsa, skaka och denna gången även skrika till när hon satt ned och hennes trampdynor blev fuktiga och jätte varma. Vi skyndade oss då till veterinären och han kände, klämde och böjde igenom hela henne men hon reagerade inte någonstans med ömhet eller smärta, han tempade henne och hon hade lite förhöjd temp men som kunde bero på stress/värmen som är ute nu. Han tog fullständigt blodprov inklusive fästingsjukdomar men allt kom tillbaka fullt normalt. Han lyssnade på hjärta och lungor men kunde inte höra något avvikande alls. Han tömde hennes analsäckar ifall det var det som besvärade henne (hon har problem sen tidigare att tömma dem själv). Hos veterinären visade hon inte alls samma stress eller skakningar och flåsningar som hon gjort hemma heller, och då är hon ändå rädd att vara hos veterinären. 

Vi fick åka hem med henne då han inte kunde hitta några som helst bekymmer hos henne och vi åkte en tur i bilen så hon fick lugna ned sig. Hon var helt lugn och sov djupt tills vi kom hem och innanför dörren, då började hon flåsa igen, men inte lika mycket. Hon somnade tillslut och dagen efter verkade det bättre, hon var lugn förutom att hon hade svansen lågt och verkade lite trött. Sedan dess har det varit så, hon är lugn mestadels men ibland kan det komma stunder då hon flåsar och skakar lite, blir orolig och springer efter mig, för att sedan lägga sig och sova. 

Jag blir inte klok på henne och har funderat mig galen på vad felet kan vara. Jag har synat hela henne massa gånger för att försöka hitta en förklaring men hittills har jag bara kommit fram till om hon kanske kan ha blivit skrämd under tiden jag var på toa, fastnat med svansen i något eller om katten kanske har skrämt henne (hon är oerhört känslig för saker som sker högljutt eller plötsligt) och därefter fått någon slags PTSD av att vara här hemma. Flåsningarna kanske beror på att hon blir stressad tillsammans med att det är väldigt varmt nu och att hennes päls blivit dubbelt så tjockt sedan vi kastrerade henne pga livmoderinflammation i december -18. 

Annars kan jag inte hitta någon annan förklaring och inte veterinären heller, så därför vänder jag mig hit ifall någon annan varit med om liknande och vet om det kan vara tecken på någon sjukdom eller om det låter som att det sitter psykiskt på henne? 

Tack på förhand!

Annons:
Sjuttan
7/1/19, 10:46 AM
#1

Så fruktansvärt jobbigt. Har själv en Chihuahua-tik o den enda som hänt henne är krampanfall som inte kom tillbaka när jag börjat ge henne lite Magnesium ett par ggr i veckan. Får ju tankar på något neurologiskt när nu allt kroppsligt är okej. Det låter nästan som om hon upplever anfall av skräck???

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lona
7/1/19, 10:55 AM
#2

Jag har ingen som helst aning om det här är relevant, men en bekant hade inbrott när hundarna var ensamma hemma. Tjuvarna hade uppenbarligen hanterat hundarna illa och varje kväll sedan dess blir en av dem superstressad och uppför sig ungefär som din tik. Han ska sitta nära, nära, darrar och flåsar. Är de någon annanstans på kvällen så är han lugn. (En mycket sorglig historia, deras andra hund blev så stressad att hon fick magomvridning någon dag senare. Hon klarade sig inte. Vad i helvete tjuvarna gjorde med hundarna lär aldrig komma fram. 😢) Det låter ju inte helt osannolikt att något har hänt din tik, även om det inte har varit lika grovt som med hundarna ovan. Hur länge sedan är det som hon började bete sig så här? Ni skulle ju kunna testa någon form av "Posttraumatisk behandling", det finns olika naturpreparat för det. Funkar det så funkar det, annars är ingen skada skedd. Adaptil kan också vara värt att testa. Man söker ju efter halmstrån, har ni använt er av en Thundershirt någon gång? På vissa hundar har den mycket bra effekt, på andra hjälper den inte alls. Man kan göra en själv av en halsduk eller liknande, goggla/kolla på YT för instruktioner hur man gör. Det här kan verka flummigt, men ni har ju inget att förlora. Funkar det så är det skitbra, annars har ni inte förvärrat något. Skulle hon bli sämre ska ni givetvis gå till veterinären igen. Försök också att lägga märke till NÄR hon blir sån här. På en viss plats i huset? Ett visst klockslag? När ni eller katten befinner er på ett specifikt ställe och hon på ett annat? Något speciellt ljud, kanske åska (fast det antar jag att ni hade tänkt på isf). Uppdatera gärna med hur det går för er! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sabah
7/1/19, 2:02 PM
#3

Svårt att säga, det kan fortfarande vara något fysiskt som veterinären inte kunde hitta nu, ibland kan det kräva långa utredningar innan man kommer fram till den slutgiltiga orsaken. Men då detta kom så plötsligt verkar det mer troligt att hon blivit ordentligt skrämd, skulle hon gjort illa sig så skulle ju veterinären hittat det (smärta kan ju också förknippas med en plats om det vill sig illa). Det finns säkert många naturpreparat som är bra och det kan ju som Lona säger vara värt att prova, ingen skada skedd om det inte fungerar! Jag kan rekommendera dr Bach's rescue Remedy (R-droppar eller räddningsdroppar, de marknadsförs lite olika), de har en lugnande effekt och löser upp trauman. Används både till människor och djur, har goda erfarenheter av dem! Hoppas det löser sig vad det än beror på! ❤️


💖🧡💛💚💙💜

hemul
7/1/19, 5:28 PM
#4

Ingen aning. Men kan berätta att daghunden jag hade, en väldigt gammal och sjuk tibetansk spaniel, fick såna där ryck ibland. Inte kombinationen, men rusen och skakningarna var för sig. Jag *tror* det berodde på att hon hade ont. Det hjälper ju inte dig, men ivf…

Honestyisdead
7/1/19, 6:51 PM
#5

En kompis hund fick diagnos epilepsi med liknande symptom.

Fluxxa
7/2/19, 10:16 AM
#6

Tack för alla svar och tips, ska kolla upp allt ni tipsat om!

Fy vad hemskt med hundarna där tjuvarna skrämde dem, usch vill inte ens veta vad de gjorde mot dem för att skrämma dem så pass :( 

Allt kom bara plötsligt på fredags morgon under tiden jag var på toaletten. 

Gårdagen var lugn, inga anfall av flåsningar eller skakningar, jag drog igång AC:n här hemma så innetempen gick ned och hade en lugn dag i soffan med henne så hon sov mycket. Det jag lagt märke till är att varje morgon när vi går upp så är hon pigg och glad, vill ha sin mat och sen gå ut, men ute så verkar hon vilja bort från huset och drar mot bilarna eller ut mot vägen, när vi sedan går in så är hon orolig och är kring mina ben hela tiden, hon har fått följa med in på toa då hon smiter in där direkt vi kommer in och där sitter hon sen på golvet intryckt vid mina ben. Sen när vi går ut därifrån så tar det några minuter och sen är hon lugn och kan gå och lägga sig i soffan för att sova, verkar nästan som att hon har kopplat att efter vi gått upp och ätit och rastats så hände något obehagligt och det försöker hon undvika för att sedan sitta förberedd och vänta på det? 

Ja veterinären nämnde att det kunde sitta neurologiskt och han nämnde även epilepsi, tumör eller någon microblödning som en tänkbar anledning, så han sa att om det inte blir bättre inom några dagar så kunde en datortomografi vara aktuellt beroende på vad försäkringsbolaget säger. Så vi har inplanerat ett återbesök under nästa vecka, om hon inte blir sämre för då skulle vi komma in direkt.   

Jag har även lagt märke till att hennes mage mullrar väldigt mycket, som att den arbetar väldigt och att det är gaser där inne, så som det kan bli på oss människor när vi har orolig mage. Veterinären sa att hennes buk var spänd, men hon reagerade inte när han tryckte och han gissade då på att hon spände ut magen för hon var rädd och stressad för att han klämde och kände på henne. Hon har tidigare haft lite problem med magen och veterinären jag besökte då gissade på en mild variant av magkatarr så hon fick äta RC I/D gastro intestinal ett tag och äter nu Orijen fit & trim för att hon är några hekto överviktig då hon svällde upp som en ballong efter kastrationen. 

Hon är ganska känslig om sin bakdel också och ibland rycker hon till som om något besvärar henne där, har kollat och känt igenom hela henne där precis som veterinären också gjorde men kan inte hitta något mer än ett litet märke på baksidan låret nästan vid knät. Men det är lite svårt att se och navigera i hennes päls nu när den är dubbelt så tjock än tidigare så jag kan ju ha missat något. 

Men jag blir ju så orolig för henne och vill ju veta vad som är fel och vill inte att hon ska ha ont utan att få hjälp😕

Annons:
Honestyisdead
7/2/19, 12:18 PM
#7

Förstår det! Hoppas det inte händer mer. Och om det gör det att orsaken hittas!

hemul
7/2/19, 1:47 PM
#8

#2 De kanske inte gjorde något så farligt.Min berner som var väldigt lugn och trygg och älskade människor, blev glad när det kom nån, och gärna hälsade på vem som ville, reagarade med total panik en gång.

Jag väntade leverans av ett nytt kylskåp. När jag gick skulle ner till tvättsugan och kommit ner till ytterdörren såg jag bilen från firman utanför. Jag sa till killen att bara gå upp, dörren var olåst, jag skulle bara hämta tvätten först. Talade om att det fanns en stor, snäll hund i lägenheten. Inget problem för honom. När jag kom in stod killen och slet i gamla kylen och hunden låg under köksbodet. Han hade lyckats krympa till en spaniels storlek, skakade i hela groppen och gav ifrån sig ett hemskt, gnisslande läte.

Nu tog han sig en stund efter att killen gått, men sov som en klubbad oxe resten av dagen. Det gav  tack och lov inga framtida men, men det kunde det ha gjort.

Korkar av mig. Men jag förstod inte att det är skillnad på att någon godkänd av matte kommer in och att någon bara kommer in. Vad jag vet kan han också ha legat och sovit och blivit överraskad.

Han hade tidigare reagerat med rest ragg och dova morrningar när vi hade en inbrottstjuv i trappen, så han måste på något sätt ändå ha känt att den här killen inte var ett hot, inte skulle angripas. Mycket märkligt.

Fluxxa
8/5/19, 11:01 AM
#9

Tänkte bara uppdatera om läget. Efter senaste inlägget har allt varit som normalt, hon är sitt normala glada och spralliga jag igen :) Har pratat med veterinären och han sa att vi skulle avvakta men att om det skulle fortsätta eller bli värre så skulle vi fortsätta utredningen. Han tyckte också att det lät som det lutade mot att hon blivit skrämd/stressad över något under de minuterna jag var på toa. Det blev ännu mer tydligt när jag härom natten vaknade 4 på morgonen av en skakande/flåsande livrädd hund som försökte lägga sig i mitt ansikte, det drev nämligen in ett rejält åskoväder som lät riktigt obehagligt så det nästan skrämde mig t.o.m. Och där kom samma beteende fram igen med flåsande, skakande, omöjligt att vara still och springande i mina hälar. Som tur var gick det att lugna henne mycket lättare denna gången eftersom jag visste orsaken. Så jag håller tummarna att det ”bara” var rädsla som var orsaken och inget fysiskt fel. Men tack återigen för alla svar!

hemul
8/6/19, 5:59 PM
#10

Vad skönt. Men du, det där med åskvädret, det kan inte ha varit ljud som utlöst det de andra gångarna också? Tänker om hon kan ha blivit mer ljudkänslig, har problem med öronen kanske?

Upp till toppen
Annons: