Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2069 ggr
fancie-
6/28/19, 8:06 PM

Ni som barfar!

Jag har funderat på att ge färskfoder till min valp som jag får hem om ett par veckor, har några frågor här: 1. Ger ni enbart färskfoder eller kör någon 50/50? 2. Vad kostar det i månaden? (Hur stor och aktiv hund har ni då?) 3. Hur gör man om man ska åka iväg någonstans? T.ex. en helg hos föräldrarna borde ju gå bra för där kan man ju se till att ha i frysen, men om man åker någon annanstans? 😊

Annons:
Turast
6/28/19, 8:57 PM
#1

Barf och färskfoder är inte samma sak, färskfoder är ofta foder som har vitamintillsatser osv och kommer ofta i typ korvar eller burgare. Barf är när man själv sätter ihop en kost av rått kött, inälvor, råa ben och ev grönsaker. Jag barfade mina förut och åkte då till slakteri och köpte slaktrester som inälvor och råa köttiga ben, ibland fick jag med riktigt fina köttslamsor också som var för "fula" för att säljas till människor. Man bör ha lite koll på hur mycket av ex lever hunden kan äta, hur många procent av kosten som ska vara inälvor vs kött och ben. Nu ger jag färskfoder då slakteriet lagt ner, inte lika mycket berikning för hundarna även om de fortfarande får rkb och höns när vi slaktat ex tuppar här hemma. Men mycket smidigare, förut när jag körde på barf så fick jag ägna hela dagen, när jag hämtat från slakteriet, till att göra "matlådor" med kompletta måltider som jag sen frös in för att smidigare kunna bara ta fram och tina till dem.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Skivling
6/28/19, 11:50 PM
#2

1. Barf till vardags, men inte strikt med godis. Då kan både kokt ägg, ostmacka mm slinka ner. 2. 30 kg mellanaktiv hund, 500 g/ dag. Blandat Emmzo korvar, , frysta kycklingvingar, ben, laxolja, olika pulver. Ca 500 kr/ månad. 3. Åker vi bort till t ex stuga med frys, handlar jag frysta kycklingvingar lokalt., saknas frys köper jag torkade "fyrkanter" av märket Bravo. Glömmer jag beställa det och det bara är några dagar får han det som bjuds ve och fasa. Sist var det kokt kyckling och kattmat, det gick utmärkt.

Jojaton
6/29/19, 12:07 AM
#3

Precis som Turast säger är det skillnad på barf och färskfoder, även om båda är råfoder. Jag ger främst färdigblandade råfoder, Mush och Pondus är favoriterna (Mush har smidigare portioneringsalternativ till liten hund, Pondus är billigare och svenskt, min hund fungerar lika bra på båda) men ibland lyxar vi till det med råa ben, köttbitar osv. Försöker hålla godis så rent som möjligt men är inte slavisk med det. Hittills har jag aldrig råkat ut för att jag har behövt byta mat för att jag varit bortrest, har funkat med kylväska och låna kyl/frys när vi kommer fram eller handla varor i matbutik. Skulle överväga torkad mat eller konserverade köttkorvar framför torrfoder om det inte skulle gå att lösa med förvaring.

Johanna - Instagram

JoannaLi
6/29/19, 1:11 AM
#4

1. Ger barf som huvudföda, men ibland blir det torrfoder eller en färskfoderkorv när jag inte har tinad mat. Godis äter han fritt och av allt möjligt. 2. Bruksschäfer på 30-35 kg. Äter 2% av sin kroppsvikt per dag. I basfoder (kött, inälvor och ben) äter han för 413 kr/månad ca. Sen lägger jag till lite tillskott när jag kommer ihåg det, men har inte i huvudet exakt vad det går på. (Laxolja, MSM, nypon, alger.) kanske en hundring i månaden om jag ger religiöst? Och så äter han havregrynsgröt till frukost ibland, men den gör jag av resterna från när jag gör min egen havremjölk, så det är inte många kronor i månaden. En del aktiv, men inte tokaktiv just nu? 5-10 km okopplad promenad per dag, rehab-backträning var tredje dag och så lydnadsträning dagligen. 3. Beror på hur länge jag är borta. Råfoder håller ca 3-5 dagar tinat i kyl, så finns den möjligheten för jag så, om det inte finns frys. Finns det inte kyl eller frys så kör jag blötmat! Föredrar det framför torrfoder under längre perioder, faktiskt. Upplever att magen tolererar det skiftet bättre, än till torrfoder. Plus att vätskebalansen är mer lik råfoder. Hundar dricker mindre när de råfodras, och upplevde med mina att de inte riktigt förstod att de var tvungna att dricka när de ätit torrfoder. Så jag kör på blötfoder oftast, tanken till nästa resa och förra resan var Primadog, tycker att den verkar bra 😀

fancie-
6/29/19, 8:53 AM
#5

Tack för svaren! Jag har tänkt köra på mush, då det är lättare och smidigare än att komponera egen barf på alla vis. Det låter ju bra om färskfodret står sig upptinat i några dagar👌🏻 Jag borde ju ha tillgång till frys de flesta gånger jag ska någon stans, men om man skulle åka iväg på t.ex. flera dagars träningsläger eller något är det bäst att kolla om det finns frys eller hur man löser det.

CayKantos
6/29/19, 9:12 AM
#6

MUSH är dock BARF :) Men färdigkomponerad sådant. Jag ger färskfoder, sund hundmat och pondus beroende epå aktivitet, ibland blir det torrt också ifall jag glömt tina upp det färska..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
fancie-
6/29/19, 9:27 AM
#7

#6 Precis, mush är barf men barf är mycket mer än mush. Jag har koll på skillnaden men skrev barf för att nå ut till fler :)

CayKantos
6/29/19, 9:30 AM
#8

#7 yes. Kolla på BARF. I fokus också :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
6/29/19, 4:07 PM
#9

Jag ger Mush, runt 800g om dagen. Ca 1150 kr/månaden.

 Utöver det så får han godis i form av kött, brukar köra hjärta, lever, njure, senbitar som jag kokar och fryser i tärningar. Rör ner blodpulver när det ska vara extra gott.

Ska man iväg kan man ju ge torrfoder, om hunden pallar att byta så. Men annars kan man antagligen köpa ett stort block färskfoder och ha det i isolerad frysväska tex, det håller över några dagar om det ligger i skugga och svalt. Eller så kan man köpa frystorkat färskfoder (sund hundmat). Dyrt, men väldigt lågvikt och lätt att ha med sig på tex vandringar.

Changrila
6/30/19, 11:48 PM
#10

Jag ger lite vad som helst så länge det är rått. Barfade hela tiden förut, sedan blev det en period med färskfoder, sedan blandat, därefter färskfoder, nu kör jag på barf igen. Hur mycket det kostar tänker jag dock inte räkna på, men mina två hundar som väger knappt 20kg äter tillsammans ca 1kg mat per dag.

Vid kortare resor (tex tävling över en helg) så stoppar jag ner den frysta maten i en kylväska och fyller ut väskan med vattenflaskor som fått stå i  frysen och blivit mer "isflaskor" :p Då håller det sig i regel fräscht även över en helg på sommaren. Ska jag vara borta längre så kan jag alltid svänga förbi någon djuraffär någonstans och köpa något, eller en mataffär och köpa en hel kyckling eller annat lämpligt. Det är det jag tycker är en stor fördel med att ge rått - att det är otroligt enkelt vid resor. Jag behöver inte (som med torrfoder) fundera på hur jag ska få tag på rätt sort och få med mig exakt rätt mängd, utan jag köper något lite vad som helst allt eftersom det behövs mer.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
7/1/19, 12:11 AM
#11

Som tillägg: Beroende på vart man nu åker på sin resa så finns det även kylväskor som går på el med kylfunktion! Bör hjälpa lite extra.

Fridaaaa
7/1/19, 8:59 AM
#12

Jag barfar inte men ger färskfoder
Köper priima nk, 330 kr för 15 kg, räcker 3 månader till 2 hundar under 5 kg vardera :=)

Åker bara där det finns frys.  Krisar det har de fått blötmat på rulle

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tisstassen]
7/3/19, 8:13 AM
#13

jag har gett 50/50 torrfoder och mush/voh/real färskfoder osv. Min minsta vovve har varit både kräsen och känslig. Genom att ha en stadig torrfoderkost konstant så har de varit lättare å kunna ge endast torrfoder under semester eller blanda det med tex burkmat. :) har upplevt att han hållit sig stabilare i magen också när jag sett till att 50% av hans kost varit densamma oavsett

Annons:
fancie-
7/3/19, 12:43 PM
#14

Tack för svaren! Uppfödaren ger Brit care torrfoder, så blir att använda det till en början. Tror dock att jag kommer vänja in på mush ganska snabbt.

Upp till toppen
Annons: