Annons:
Etikettaktivering
Läst 1691 ggr
Anne.K
6/21/19, 3:27 PM

Aktivering med hundens mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har börjat ge min hund Mush som mat och skulle vilja ha lite tips på hur jag kan få in mushen i nån form av aktivering (utan att hela hemmet blir kladdigt, haha). 

Kong vet jag att man kan skaffa och fylla, vart köper man bra och hållbara kongar? Vilket märke rekommenderar ni?

Vad mer kan man lägga mushen i förutom i en kong? 

För just nu så slinker maten ner väldigt fort trots en matskål med piggar i (hon älskar sina mush måltider), och jag skulle vilja att det blir lite mer jobb för vovven att äta så att hon aktiveras på samma gång. 

Så ge mig era bästa tips på hur mushen kan kombineras med aktivering. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
frijoh
6/21/19, 6:03 PM
#1

Jag brukar ibland kleta in mush i barken på ett träd, och på vintrarna brukar jag slänga ut mushbullar i snön så hon måste gräva upp det 😅.

Elsis matte
6/21/19, 6:09 PM
#2

Kong ÄR ett märke, inte en produkt! Om du googlar på Kong så kommer du hitta onlinebutiker som säljer dem billigt, men det kan ju vara en poäng att först kolla ut lämplig storlek. Jag skulle rekommendera den klassiska kongen till att börja med, men de har olika typer av leksaker man kan fylla. För min hund tar det 20-30 minuter att få i sig maten från en frusen Kong, perfekt när jag jobbar hemifrån och inte har tid att aktivera honom på annat sätt!

Anne.K
6/21/19, 6:21 PM
#3

#1 Bra tips. men hur tar du med dig mushen ut? Tänker bli det inte kladdigt att bära runt och sedan smeta det på ett träd till exempelt?. Jag bor nämligen i stan så behöver ju transportera maten en bit innan jag har ett lämpligt träd och kommer inte ha nära till vattenkran ifall jag använder händerna till att kleta med. :P 

#2 Jaha, är det ett märke som heter Kong, haha. Jag har alltid trott att det var en viss typ av leksak som hette kong. Den med 3 "bubblor" som man fyller med diverse gottigheter. :P  Då har jag lärt mig något nytt.
Hur ska man tänka gällande storleken?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Hornslandet
6/21/19, 6:39 PM
#4

Jag delar det i bitar med händerna när det är lite halvfruset (helst, mindre slabb) och kör små lydnadsövningar vid utfodringen.. Fotingångar tex. Jag ger all mush-mat med händerna i bitar just för att jag inte vill ha råfoder i min hunds skägg… :)

Florine
6/21/19, 8:25 PM
#5

Jag har Kong Extreme till vår ena hund som är stor och lätt har sönder leksaker. Har den största eller näst största storleken. Om jag var du skulle jag kört på samma då det ser ut som att din hund är stor 🙂 och kanske därför också har lätt att tugga sönder saker? Min hund älskar att tugga sönder leksaker och allt är sönder efter 5 minuter men sin Kong Extreme har hon haft i 2 år och den är helt intakt fortfarande 🙂 Jag lägger i färskfodret och lägger det sedan i frysen oftast. Det tar mycket längre tid för hunden att få ut maten och det är skönt svalkande på sommaren. Men vet att vissa hundar inte gillar när det är fryst, du kan ju prova 🙂 En portion får ju inte plats i en Kong så jag ger en del av maten där i och antingen fyller jag på kongen tills hon har fått så mycket mat hon ska ha(ej fryst alltså) eller så ger jag resterande giva på andra sätt. Jag köpte två "slickmattor" på en sida som heter Pawsitiveenrichment.com från England. Där hittade jag även massa andra roliga och berikande grejer till hundarna som jag inte sett i Sverige - tips! Slickmattorna heter Lickimat och finns med olika "mönster". Du smetar på färskfodret och ger till hunden, jag brukar lägga mattan i frysen av samma anledning som med Kongen. Tar ett tag för hunden att få upp all mat då maten fastnar i upphöjningarna på mattan. Slickande är även en lugnande aktivitet för hundar så det kan vara extra bra för en hund som behöver gå ner i varv. Jag köpte även några filtar som kallas för "foraging" - födosökande på Svenska, där jag lägger torrfoder eller godis. Man gömmer torrfoder eller godis i filtarna. Ursäkta för lång text nu men jag tycker matberikning är väldigt roligt 🙂 Om du kikar på sidan och tycker det är dyrt eller krångligt att beställa så kan du säkert hitta på egna hemmagjorda varianter! 🙂

Kilgharrah
6/22/19, 12:26 AM
#6

Jag har en Kong som min flatte älskar! Perfekt för att stoppa ner något gott och hålla honom upptagen ett tag.  Sen har jag även ett aktiveringsspel från Nina Ottosson, DogTwister. Det finns flera fack som hunden måste få fram genom att flytta de blå plattorna, för smarta hundar kan man även "låsa" plattorna med ett vitt handtag som då hunden först måste dra ut. Det kanske skulle vara något? Facken är rätt stora och det är inte särskilt svårt att diska.  🙂

Annons:
Jojaton
6/22/19, 1:47 AM
#7

Jag gillar Kong Quest mer än den vanliga Kongen, vet inte om Sam har dålig teknik eller bara för liten tunga men tycker inte han får ut allt från den vanliga, trots att jag provat två storlekar varav den större är den minsta storleken de tipsar om för shelties på Kongs hemsida… Men Kong Quest funkar toppen, likaså Trixies snacksorm!

Johanna - Instagram

Florine
6/22/19, 3:17 AM
#8

Juste, jag har också nån aktiveringsgrej från zooplus som jag tror var rätt billig. 4 olika lådor i plast som ska öppnas på olika sätt. T.ex lyfta ett lock med nosen eller dra ut en låda genom att dra i ett snöre med tänderna. Den älskar våra hundar! Tog ett bra tag innan de lärt sig alla lådorna 😅 Det finns plats för mycket färskfoder i lådorna så det blir en potion för dom som väger 25 och 30 kg. Eftersom det är plast är de lätta att rengöra och maten fastnar inte på några svåråtkomliga ställen.

frijoh
6/22/19, 8:53 AM
#9

#3 brukar lägga mushen i en plastbytta, ta med mig en gaffel och sen tar jag med mig det när vi går ut. Har egen tomt så jag behöver inte gå så långt dock.

Anne.K
6/22/19, 12:47 PM
#10

Supertack för alla tipsen! :D Här ska nu provas både det ena och andra framöver. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Hornslandet
6/23/19, 10:27 PM
#11

Jag bara undrar angående detta med fryst mush i Kong.. Blir det inte väääldigt slabbigt där detta försiggår?

Florine
6/24/19, 12:40 AM
#12

#12 Här hemma blir det inte slabbigt alls. Nån liten bit hamnar på golvet ibland och blir snabbt uppslickad. Maten håller sig faktiskt väldigt bra inne i Kongen 🙂

Upp till toppen
Annons: