Annons:
Etikettbeteende
Läst 2641 ggr
Yaeli
2019-06-19 19:45

Kastrera pga svåra hundmöten?

Hej!

Vi har en hanhund (mellanpudel) på 2 år som blir heelt rabiat vid hundmöten. Han kastar sig i kopplet och skäller intensivt. När hunden är långt borta går det att få kontakt med honom, men det är inte alltid det går att backa undan så långt som krävs, och då är det klippt omöjligt att få kontakt och kontroll på honom. 

Vi har gått hundmöteskurs vilket inte gav något annat resultat än att vi blev ledsna för att det gick så dåligt. Vi kör med positiv förstärkning. Klicker fungerar hyfsat när hunden är långt borta. Belöningar funkar också om hunden är långt borta, men annars är det omöjligt. 

Hans kastande i kopplet blir extra svårt för att han är så stark att jag får ont i kroppen och knappt klarar av att hålla emot, och då väger han ändå bara 7 kg!

Dessutom, är vi på nya ställen med nya hunddofter är han helt vild med nosen i backen och drar i kopplet hela tiden för att han måste till varje doftfläck. Det stressar honom och han kan inte vara lugn, även när jag får honom att gå fint med hjälp av belöning. 

Nu är jag så ledsen och desperat över detta och undrar om det kanske går att lösa med kastrering? Jag är avskräckt av google, där jag läser att det ibland ger en helt ny och lugn hund, men där det ibland gör allt värre!

Har ni några erfarenheter? Tips och råd?

Vill bara tillägga, att inomhus är han världens bästa, lugna och lyhörda hund som finns! Och när han träffar andra hundar, eller på hunddagis går allt jättebra! (förvisso kan han inte leka med tikar utan att vilja bestiga dem) Det är bara möten i koppel som inte funkar.

Annons:
-Aida-
2019-06-19 20:16
#1

Kastrering kan hjälpa men vissa har ju upplevt motsatsen, man kan ju inte veta hur det blir tyvärr. Har ni provat att använda ljud? Höga plötsliga ljud som får er hund att reagera "oj shit va hände".
1. Hunden är på väg att reagera
2. Använd ljudet och vänd om och gå samtidigt i motsatt riktning
3. Så fort hunden vänder om och ser på dig eller rakt fram, säger man bra eller liknande och berömmer när hunden är lugn, sen upprepar man mönstret.

Man kan göra höga ljusa ljud med rösten som låter plötsligt som IP IP eller WOAH, man måste ha bra timing och en tuta kan funka också, en pip från pipleksak med, så länge de är ett högt ljud som ger en stark reaktion av fundering och bryter hundens mönster.

Elsis matte
2019-06-19 21:17
#2

En möjlighet är ju att prova kemisk kastrering först och se om det har en positiv effekt. Vad jag förstår förutspår det inte exakt hur hunden blir efter kirurgisk dito, men om det kan vara en vägledning. Och ta gärna hjälp av en kunnig instruktör som kan guida er privat istället att gå kurs. Det kan ge mycket mer än att bara följa ett kursformat.

Herveaux
2019-06-19 21:17
#3

Jag hade inte vågat chansa på en kastrering utan att ha testat t ex 
Skvallerträning eller BAT-träning
Kemisk kastrering
Hundinstruktör (enskild träning, ej i grupp)

Hur reagerar du själv vid hundmöten? 
Hundar är ruskigt bra på att läsa av vad vi skickar ut för vibbar i olika situationer. 
Spänner du dig och tänker 'Åh nej, nu blir det livat. Fy så pinsamt. Kommer jag orka hålla i? Tänk om han sliter sig…' osv.? Bara det kan göra hunden än mer på hugget så att säga. 

Hur länge pågick hundmöteskursen? Att se resultat av träning kan ta månader innan man tycker det går ordentligt framåt. (Skriver av egen erfarenhet.)

Edit. Just ja, medans ni tränar så kan ett expanderkoppel (även kallt stretch-koppel) lindra de hårda rycken både för dig och hunden.
Om du tycker det är svårt att hålla i kopplet i hand så finns det superbekväma midjebälten du kan fästa kopplet i.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Majken!
2019-06-19 21:47
#4

Fostra hunden istället, korrigera den när den gör fel.

Maja2
2019-06-20 05:33
#5

Tänk såhär när du tränar: Hur vill du att hunden ska bete sig? Belöna det beteendet i mängder. Se till att aldrig komma såpass nära vid hundmöten, att du tappar kontakten med hunden. Om du inte kan ta ut svängen och gå i båge, är det bättre att du vänder helt, och belönar massor när hunden håller kontakt med dig. Ha fickorna fyllda med något oerhört gott som korv eller köttbullar, en superrolig leksak eller annat som hunden verkligen uppskattar. 

Jag tror åxå att man måste träna annat, som följsamhet tex, för att hunden ska Vilja gå nära och hålla kontakt, till skillnad från att vilja söka sig utåt/bortåt och dra i kopplet. Hur leker du med hunden/aktiverar hunden i övrigt?

eli1991
2019-06-20 07:35
#6

Precis som #3 skriver hade jag provat allt annat än kastrering först. Nu vet jag inte om din hund är osäker men jag gjorde misstaget att kastrera en osäker hund en gång i tiden och det gör jag aldrig om. Våra problem blev så svåra efter kasteringen att han fick avlivas. Problembeteenden blev 1000 gånger värre, trots professionell hjälp gick det inte att rädda han. Kör med midjebälte så du kan avlasta dina händer och sök hjälp från en riktigt bra instruktör. Som skrivet ovan är hundar experter på att veta vad du känner. Inte ovanligt är att man själv spänner sig inför hund möten eftersom att du vet att det oftast inte blir en trevlig upplevelse. Mitt knep för detta är att jag har hörlurar på mig och lyssnar på något som gör mig avslappnad, tex en podd. Självklart inte så högt att jag inte hör hunden eller omgivningen. Men lagom för att få mig att tänka på bra saker.

Annons:
Semlalatte
2019-06-20 11:07
#7

Nej nej nej, säger jag. Kastrerar du en hund medan den är nervös, ängslig eller aggressiv tenderar problemen att förvärras. Ta reda på orsaken till er hunds agerande, få bukt med problemet och kastrera därefter, om ni inte vill ha honom intakt. Angående hundmötena tror jag att avledning i det lägena inte kommer räcka (mycket pga hundens intensitet) och då återstår korrigering. Ha dock i åtanke att ingen ”teknik” kommer fungera av sig själv (oavsett om det handlar om avledning eller korrigering) utan rätt energi bakom så var därför noga och ärlig med vad ni själva projicerar.

[Tisstassen]
2019-06-20 11:43
#8

Jag har nyligen valt att kastrera en av mina hanar. Han är en lättstressad individ som snabbt som attan går upp i varv. Tyvärr fick han dåliga erfarenheter av livliga stora hundar som kom springandes lösa när han var valp…. samt blev skälld på…. detta startade problemen. Han stressar upp sig och skäller på hundar. Jag har jobbat stenhårt med kontakt, skvaller, allmän aktivering både fysiskt och psykiskt osv. Jag valde att kastrera trots att jag började se förbättring. Detta för att jag hade förhoppning om att han skulle kunna lugna sig en aning! Jag har märkt att han blivit lite jämnare i humöret, förut kunde det vara stor skillnad från dag till dag på hur lättstressad han var, nu är det jämnare Han markerar betydligt mindre ute samt inget inne längre Annars har jag ej märkt så stor skillnad faktiskt! Jag ångrar inte kastrering, jag är nöjd! Dock förstår jag din oro, jag kände exakt lika dant! Jag övervägde kemisk först men sen kände jag att de va lika bra å köra ordentligt direkt istället

[Tisstassen]
2019-06-20 11:44
#9

Kan tillägga att det absolut inte är en quickfix! Jag jobbar fortfarande med skvaller dagligen. Men har man tur kan en kastrering minska stressen hos hunden samt minska intresset av tikar. Detta kan underlätta träningen. Men inga garantier finns

Denna kommentar har tagits bort.
jenmjao
2019-06-20 22:07
#11

Nej jag tror inte kastreringen är lösningen för er (har själv kastrerat en hund i liknande situation + översexuell) det försvann inte att han blev påverkad av hundmöten men det översexuella försvann. Och han blev lättare att hantera på alla sätt och vis, för honom var det den absolut bästa lösningen.
Om ni ändå känner att ni absolut vill testa, chip kastrera först, kanske inte samma resultat men hellre något man kan ångra än något permanent.

Kastrering av en hanhund kan göra den ännu mer osäker, ännu mer rabiat vid hundmöten. Har ni testat skvallerträning? Det är inget man bara testar och sedan slutar med, såg att någon annan nämnt BAT också. Anpassa promenaderna efter vovven helt enkelt.
Min tik är 8år idag och gjorde rabiata utfall emot allt, När hon var 3-4år så började jag skvallerträna henne (då jag fann metoden) och det funkade så bra, vi skvallrar fortfarande, hon får FORTFARANDE godis vid hundmöten, sålänge hon gör rätt. Vi kommunicerar bättre och jag ser på henne vad som ska ske, Min hane som var av den osäkrare typen blir fortfarande stressad av hundmöten med småhundar t.ex Och ibland är han omöjlig att hantera ibland är han underbar att hantera, Som sagt tror inte kastreringen rörde det "området" alls. Innan kastreringen blev han attackerad av en husky vid 6månaders ålder så hans ångest och stress kommer därifrån. Min tik upplevde inget lösa hund/attack möten hon var bara så i sig självt sen start.

Alex&company
2019-06-21 13:23
#12

Jag tycker Herveaux har helt rätt i förslag om BAT, de allra flesta hundar behöver börja med ett bekvämt avstånd (inte korrigering, det enda som händer då är att hunden får ännu mer stress av möten) som du sedan minskar allteftersom hunden klarar det. Det som fungerat bäst på min som går upp i stress är att skapa avstånd, gå av vägen eller vänd om helt om det så krävs. Efter att vi började med det har hundmöten blivit extremt mycket lättare. Om han förut drog ner mig i ett dike varje promenad så drar han mot hunden (men inte särskilt mycket) de sekunder det tar att gå förbi och sen är den glömd och han fortsätter lugnt gå.

Florine
2019-06-21 20:30
#13

Jag hade precis som andra skrivit provat kemisk kastrering först. Jag hörde av en man som arbetar på Hundstallet att de inte vågar kastrera hundar med osäkerheter då det ofta tar bort det lilla mod hunden hade. Med kemisk kastrering kan du ju se hur han påverkas utan att det är permanent.

Annons:
Elsis matte
2019-06-22 09:26
#14

Okej, nu tänkte jag svara mer ordentligt, för jag tog över en omplacering som var exakt som din hund, men som blivit mycket bättre. Det finns mycket mer att göra än att korrigera eller kastrera. Först och främst, se över hundens motion och mentala stimulans. Om den går med en massa frustration pga energiöverskott så kommer den bli explosiv. Använd dig av midjebälte om han är svår att hålla, men se till att ni kommer ut i skog och mark. Min lilla kille får mycket nos- och balansövningar, och jag födoberikar genom Kong, godispaket och snufflemat. Träna in de kunskaper han behöver inomhus, det kan vara bra med fotgående på båda sidor, handtarget, kontaktord, sitt-stanna kvar, hoppa upp på föremål, ställa sig med framtassarna upp på något eller mot en vägg, samt att söka godis på signal. Träna också självbehärskning på olika sätt. När något är inövat, lägg på planerade störningar och lär hunden att klara uppgiften trots att annat lockar. När det funkar inomhus, använd dig av en tråkig plats ute, typ en varuhusparkering (när det är stängt) eller ett industriområde, och träna där. Se till att signalen är väl genomtränad innan du för in den i skarpt läge. Om du kan få tag på någon som jobbar med BAT så tror jag att det tänket kan hjälpa överreagerande hundar mycket.

Yaeli
2019-06-29 20:12
#15

"Hur reagerar du själv vid hundmöten?"

Från början reagerade vi lugnt och sansat, det gick så bra med hundmöten innan han blev könsmogen. Men ju mer han började skälla och kasta sig, desto mer spända har vi blivit, jag fasar för hundmöten just nu. Utåt sett verkar jag lugn, glad, berömmer massor osv, men klart att vår hund känner av att jag blir nervös…. Det blir en ond cirkel :-( 

"Jag tror åxå att man måste träna annat, som följsamhet tex, för att hunden ska Vilja gå nära och hålla kontakt"

Jag tränar följsamhet varje promenad, och så länge det inte finns andra hundar i närheten så är han följsam och vi har roligt med träningen! Han är en väldigt följsam hund överlag upplever vi, tills doften av annan hund kommer… Då jobbar jag i motvind, och när vi väl ser en annan hund, då är det helt kört. 

"Hur leker du med hunden/aktiverar hunden i övrigt?"

Vi kör sök varje dag, och kastar boll! Han får maten gömd, så att även det ska bli ett roligt tillfälle, han älskar sök! Sen tränar vi lydnad ofta, något han älskar! Jag märker ingen skillnad på hundmöten om han är nyaktiverad och slutkörd av ex sök, jämfört med om vi tagit det lugnare. 

_"Har ni testat skvallerträning?"
_

Jag har testat skvallerträning, men upplevde inte att det gav något vad gäller hundmöten, kanske var jag inte tillräckligt envis dock. Det känns så hopplöst bara, när han tappar det helt och inget man gör når fram. 

"Det som fungerat bäst på min som går upp i stress är att skapa avstånd, gå av vägen eller vänd om helt om det så krävs."

Jag vänder när vi får syn på en annan hund, men det blir egentligen bara så att jag släpar och drar med mig en hund som hänger och kastar sig i kopplet. Känns inte roligt alls :(

_"Om du kan få tag på någon som jobbar med BAT så tror jag att det tänket kan hjälpa överreagerande hundar mycket."
_

Jag skulle kunna tänka mig att jobba med BAT, ska kolla upp om det finns någon sådan i närheten.

Jag älskar honom massor, men är väldigt ledsen att det blev så här. Jag försöker tänka att det positiva överväger det negativa, men ibland känns det lite extra svårt. Det är då jag tänker att kastrering kanske skulle göra att vi når fram till honom under hundmöten. Men jag vill verkligen inte riskera något :( 

Tack för all respons!

CayKantos
2019-06-30 07:38
#16

Fortsätt att vänd dig om när han börjar slänger sig i kopplet, det kan ta jättelång tid. Sätt upp din träning, gå till en öde plats och be någon med en LUGN och ej reaktiv hund att vara ditt träningsobjekt, du måste hitta distansen han är arbetningsbar på. Kast han inte ut i det. Starta så långt bort som bara möjligt och se till att belöna kontakt och variera att gå och göra ngt med dig. När han börjar tappar fokus DÄR har du hans gräns, där ska du jobba. Om du jobbar lite på när han inte än reagerar så mckt (är träningsbar) kan du sedan dra in det art han reagerar lite mera, här måste du troligen jobba i lite längre tid. Och se till att alltid backa om det blir för svårt. I situationer du ej kan preppa kortar du kopplet och går bestämd förbi eller vänder, tillåt han inte att slänga sig i kopplet. Titta inte på han, prata in med han, BARA om ni kommer därifrån utan att han har slängd sig, tillåt han att ha intresse, men inte mera än det. En annan sak som ev kan funka.. Just med doftfläckarna. Jag kunde tex inte hålla på med godis på promenad då han bara blev som en stressad yoyo. Jag har istället kört med att när kopplet är sträckt drar jag han lååååångsamt och plååågsamt tillbaka mot mig, så tryck = baklänges. Sedan detta med dofter, tillåt han INTE att ta "SATS" mot en doft, se till att stanna han innan och se till han kommer till din sida, när han går lugnt i promenadtempo får han lov att nosa. Se till att använda hans enorma intresse till din fördel, om han vill nosa måste han gå ordentligt, börjar du be han ge dig kontakt skapar du istället en konflikt. Sedan 1,2,3 sekundersregeln är nog det bästa jag lärt min hund. Hittar han en fläck som är värd att kosa igenom en längre tid eller tom slicka på börjar jag tydligt och bestämd att räkna långsamt: eeeeen…. Tvåååååå… Treeeee… Då går vi! I början kommer du behöva dra med han när du säger "då går vi" men allt eftersom kommer han förstå att vid "så går vi" har vi inga andra val än att börja gå så bäst man hinner att nosa/slicka klart och kissa lite ;) i slutändan är det det hunden oftast vill, kissa på det. På detta sättet tillåter du din hund att få utföra naturliga beteenden men på ett sätt som inte behöver ta timmar eller blir manisk som när man drar bort dom från en fläck dom inte är "klara" med. Då säker dom sig gärna tillbaka eller till nästa fläck rätt så omedelbart. Lyxka till! Hojta om ngt är oklart, jättedålig att förklara mig på text…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

taxarärbäst
2019-06-30 20:31
#17

varför inte kastrera direkt??

Herveaux
2019-06-30 21:20
#18

#17 Står flera tänkvärda argument i tråden.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Duvethon
2019-07-02 13:32
#19

CayKantos i #16 gav ett bra förslag om att träna med en ej reaktiv hund. Om du gör detta får hunden positiva erfarenheter vilket jag tror kommer underlätta träningen, det ger ett positivt mönster. Kolla om du kan hitta en ägare som du känner dig lugn och bekväm med. Min unghund har inga problem med hundmöten men kan reagera på vissa hanar på kurser (passiviteten är sådär…) Så jag tränade med en kompis hund, min hund slängde sig i kopplet och skällde. Efter 20 minuters träning låg han bredvid och tuggade på en pinne :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

CayKantos
2019-07-02 14:51
#20

Var bor du? Jag har inga problem att ställa upp ifall du bor nära, min kille vill gärna fram och hälsa men reagerar inte på skällande, gnällande och utfall. Rätt så genomsnäll hund, speciellt mot andra hundar.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: