Annons:
Etikettövrigt
Läst 2266 ggr
Turast
6/16/19, 4:15 PM

Hur påverkas din hund av värmen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jag strosar i skogen i hettan tänkte jag att det kan va intressant att se hur era hundar här på forumet påverkas av sommarvärmen? Vad är det för ras och vart i Sverige bor ni(är ju like skillnad på Skåne och Kiruna liksom)? Kan ni ha samma aktivering året runt trots värme eller begränsar värmen hundlivet? Min aussie verkar inte påverkad alls, visst på gården väljer hon att ligga i skuggan men det känns rätt normalt. Vi kan träna som vanligt och gå promenader i skogen (med vattenpauser såklart för både mig och dem) och aussien är alltid i täten! Min kh collie älskar solen, han ligger platt mitt i solskenet på gräsmattan och sover. På långpromenader håller han takt med mig eller snäppet bakom, men så gör han även på vintern. Vi bor på Gotland och nu har det börjat bli riktigt varmt!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
CayKantos
6/16/19, 4:20 PM
#1

Lilla Kelpie killen är enormt värmepåverkad, matte med.. Men försöker hålla igång som vanligt så att han lär att jobba även då, ser såklart till att vätska han ordentligt och blöter ner honom. Som innan söket i fredags fick han hoppa ner i ett vidrigt dike precis innan start. Vi bor i Vårgårda, Västra Götaland :) Det svåraste är ärligt talat mitt problem med värmen då jag är lättirriterad och helt diffus när det är för varmt…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
6/16/19, 4:23 PM
#2

Jag bor strax norr on Stockholm. Två aussies.

Tinja blir inte alls påverkad av värmen, hon kör på som vanligt. Asni tycker det är liite jobbigare, men inte så att träning eller vardag hindras. Jag blir som en svettig ballong som vill att hösten ska skynda på. Båda blir mer badsugna, men de växlar mellan att ligga i solen och skuggan. Skulle säga att de är ganska normala.

-Aida-
6/16/19, 4:53 PM
#3

Min hund blir jätte hängig i värmen, han är American wolfdog. Han klarar inte att gå så långt och halkar efter, när vi kommer hem efter en runda runt parken bara, cirka 15-20 minuter tar det, då ligger han död på golvet. Brukar passa på att gå längre promenader när det regnat och är svalt ute, då klarar han längre.

Lussan20
6/16/19, 5:11 PM
#4

Min hund 90% Labrador 10% Golden, schäfer, har alltid varit extremt värmekänslig. trodde hon skulle dö förra sommaren. Hon är över 13 år nu, men var lika känslig vid 100 månader då jag tog henne.

Mina första hundar Collie hade värmeisolerande päls , de tålde värmen bättre, men badade gärna. Vi bor i Norrköping och går tidigt första rasten. Sedan är det skuggan som gäller. Vatten , dusch om hon vill, blöter henne litet om vi sitter ute i skuggan…Mvh/WL🌺

JoannaLi
6/16/19, 5:35 PM
#5

Schäfer, Skellefteå. Inga problem, vi fortsätter som vanligt. (Än så länge dock, har ju inte haft honom en hel sommar än. Idag tävlade vi i 27-gradig värme, igår 26 grader, med tillhörande 30+ min rastning innan, och sen fysiskt intensiv träningsuppvärmning.)

[Forest]
6/16/19, 6:34 PM
#6

Bor i Östergötland 2 av våra små pudlar enormt värmepåverkad 3e visst hon flåsar men blir inte så utslagen som dom andra 2. Här går jag lägre promenad vid 7 på morgonen sen korta rastrundor. Vi har hundar med inbyggd klocka och vid 19 gick jag tidigare långpromenad oxå men det går inte om det är så varmt. Att hitta på något aktervering är inte så lockande dom är rätt utslagna även inne men brukar köra godislek o lite trix. Även nosövningar inne. Vi har portabel ac som går dagtid inne fläcktar i alka rum samt kyldynor. Kyldynorna ligger dom gärna på har även köpt så matte har en då jag lätt får värmeslag o mår skit så skön att kyla ner sig med hjälp av den 👍

Annons:
Jojaton
6/16/19, 7:57 PM
#7

Hmm, både ja och nej. Jag har en (rejält pälsad) sheltie och bor i Skåne. Märker att hans vätskebehov blir större när värmen kommer, och han blir ännu mer benägen att doppa tassarna i vattenpölar/diken. Han har lika mycket arbetslust som på vintern, men hjärnan blir tröttare fortare så vill man ha kvalitativa pass får man hålla dom riktigt korta och med möjlighet att pausa i skugga med mycket vatten eller när det blir lite svalare. Men behöver inte lägga om hela mitt liv för att det blir mer än 23 grader ute 😉😊

Johanna - Instagram

ipopuma
6/16/19, 11:19 PM
#8

Puma blir varm men ignorerar och bara "va vadå jag blir trött, vi ska träna. Ändå jag är inte alls värmekänslig". Jag märker att hon flämtar och ligger hellre på golvet ibland men hon ska ändå vara lika galen….

Hibiki hittar en anledning till att vara lat XD hon bara "alltså du, nu är det ju lite varmt kan jag inte få ligga under ditt täcke och mysa istället för att gå en promenad"

Prada har jag inte märkt någon skillnad på….. Älskar själv värme o vi sprang i 27 graders sol och märkte ingen skillnad på henne. Vi är väl ganska lika där XD.

Hornslandet
6/16/19, 11:52 PM
#9

Han blir tröttare snabbare (briard), tycker jag. Han kör gärna på med samma fart som vanligt från start i tex träning, men helt klart att vintern är bättre för riktig hårdträning, då har jag nog aldrig riktigt sett att han saktar ner, liksom.

I övrigt.. Dricker lite mer vatten. Väljer att oftast lägga sig i hallen på klinkergolv och nästan aldrig i nån slags hundsäng eller soffa. Duktig på att lägga sig taktiskt ute i trädgård, hittar alltid den svala platsen känns det som :P

Fridaaaa
6/17/19, 8:05 AM
#10

Bor i Blekinge

Nakenhunden älskar det och blir inte påverkad direkt
Mixen däremot blir varm och trött. Trött snabbt på promenader med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kinjelooo
6/17/19, 8:40 AM
#11

Påverkas ytterst lite. Har en shitbull, hon blir flåsig men jag kan fysträna henne så länge det inte är extremt varmt. Hon går ofta och lägger sig i solen frivilligt även när det är 30 grader. Här är det jag som är gränssättaren eftersom jag påverkas redan vid temp över 20 grader 🥵

Ambrose
6/17/19, 8:51 AM
#12

Nita(Rottweiler), blir nog egentligen ganska så värmepåverkad, men hon kör på i vilket fall som helst… men då blir det mer kvantitet än kvalité i träningen så att säga :P Vi har ju fått en inglasad balkong sedan i våras, och hon går mer än gärna ut och lägger sig där, trots att det är kokhett… men när hon väl kommer in sedan så är pälsen brännhet, så jag får nog se upp så hon inte ger sig själv värmeslag… Göteborg

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Elsis matte
6/17/19, 3:19 PM
#13

Jag trodde att det skulle vara omöjligt att vara aktiv i sommarvärmen när min lilla kille började flåsa vid +5… Men han är pigg och glad ändå, vill gärna ut och gå. Han flåsar dock massor och föredrar skugga, särskilt efter den inledande entusiasmen lagt sig.

Annons:
Emki
6/17/19, 7:15 PM
#14

Min kille blir väldigt påverkad! Har en golden. blir mycket kvällsaktiviteter eller inomhus noosework, mycket söka sin mat i kastruller, gömmor runt i lägenheten osv. När det är som allra varmast ligger han mest. Bor i Norrbotten!

eli1991
6/18/19, 8:52 AM
#15

Har en irländsk varghund på ca 5 månader, bor högst upp i Sverige typ. Varma dagar vill han bara sova inomhus (svalt pga 2 AC som går). Jag låter han sova. Nu är vi dessutom i en period med helt sjukt mycket mygg och knott så helt ärligt är vi inte mycket utomhus just nu. Han får sova hur mycket han vill och är han pigg/rastlös busar vi och tränar lite inomhus 🙂

Florine
6/18/19, 1:16 PM
#16

Ena hunden fungerar som vanligt. Bangar inte på något men flämtar och kan gå saktare på längre promenader när det är väldigt varmt. Dricker lite mer. Hon ligger gärna och solar 🙂 Andra hunden har mycket päls och blir väldigt flåsig och slö under dagarna, både hemma och ute. Han vill bara ligga och vila på det svalaste stället hemma. Under svala kvällar vill han ligga ute i trädgården och svalka sig.

frijoh
6/18/19, 1:39 PM
#17

Bor i Stockholm och har en blandras/ bordercollie. Hon är väldigt känslig för värmen och orkar inte alls lika mycket som vanligt. Ligger mest i skuggan mitt på dagen och gör ingenting. Jag har försökt träna med henne korta och lugna pass i värmen men blir ingen bra kvalite alls på dom passen så känns som att det inte ger någonting då. Hon hatar dessutom att bada så är ingen bra kombo. Vi brukar gå upp runt 4-5 på morgonen och springa och sen ev något kort och enkelt mitt på dagen i skuggan, sen på kvällen kan vi i princip köra på som vanligt beroende på temperaturen.

Hornslandet
6/18/19, 1:54 PM
#18

Fick en ide för vad man borde kunna göra för att skapa lite mer svalka åt sin hund på nått ställe i hemmet tex. Om man har en stor nog frys/frysbox så bör man ju helt enkelt kunna en stor dunk på 5-10 + liter och frysa hela (nästan så den inte sprängs) fylld med vatten tills det är ett enda block inuti.

Om man sen ställer den i eller vid en hundsäng/filt tex (kanske även inlindad med nån handduk eller så om man vill begränsa lite eller skydda från kondens) så lär det ju ta en hyffsad stund ändå innan hela dels är tinad + uppvärmd till rumstemp! Som ett enkelt litet kylelement. Ju större dunk desto bättre?

Upp till toppen
Annons: