Annons:
Etikettbeteende
Läst 2054 ggr
SarahLarsson
2019-06-16 13:13

Pomeranian och alla dess problem

Hej allihopa

Jag har varit sugen på pomeranian i massvis av år nu och äntligen så fann jag mig i en livssituation där jag dessutom hade tid för en valp. Lyckades ovanpå detta hitta en valp, kleinspitz/pomeranian som tanken var att jag skulle hämta om ett par veckor när han är 10 veckor gammal.

Men nu börjar jag tveka, jag läser bara mer och mer negativt om raserna och till och med om folk som ångrar sina val av ras. Alltifrån att de plötsligt tappar pälsen, till att de är aggressiva mot folk och överbeskyddande inom familjen, inte kan vara ensamma hemma, skällande som inte tar slut och att det tar ÅR att få de rumsrena om ens då, etc etc och vissa verkar dessutom uppleva problemen som värre efter kastrering. En snabb kik på blocket så ser jag också hur många hundar av rasen som ligger ute där, många med just motiveringen att de inte kan vara ensamma hemma och många med notis om att de inte är rumsrena.

Har hund sedan innan, en pudel. Han blev rumsren relativt snabbt och var aldrig några problem med att vara ensam hemma. Tänkte först att nej det beror ju bara på ägaren men ju mer jag läser så känner jag att rasen ju nästan verkar vara spritt språngande galen…

Hoppas ni har lite ärliga erfarenheter att dela med er av här!

Annons:
Elsis matte
2019-06-16 15:43
#1

Jag har en liknande blandis, hälften pomme, och min erfarenhet är framförallt (inte bara från min hund) att detta är hundar med mycket större aktivitetsbehov än vad många tror. De är kvicka i tanken och behöver få använda hjärnan och sina sinnen, liksom sina kroppar. De lämpar sig oerhört illa som knähundar eller assessorer (det gör givetvis ingen hund, men det finns andra dvärghundar med lugnare och mildare temperament). De pommar och pommixar jag känt som hamnat i trygga, aktiva hem har varit trevliga, alerta hundar, om än ganska snara till stress. Min lilla kille var rätt hemsk när jag fick hem honom, men är mycket mer avslappnad nu. Han har väldigt svårt att vara ensam och kan reagera på vissa människor, i övrigt är han väldigt mysig och positiv. Jag kan tänka mig att aveln inte alltid har fokuserat på lätthanterliga hundar (då de är så små att man kan stoppa undan dem i en väska…) och det har dessutom varit en populär ras bland hundsmugglare.

Lona
2019-06-16 16:07
#2

Jag är lite inne på samma spår som #1. Även om man inte räknar med smuggelhundar som aldrig hamnar i den registrerade aveln (såvida man inte medvetet sysslar med något riktigt fiffel, men det lönar sig knappast) så blev rasen väldigt populär för några år sedan. Det är sällan positivt för en ras utveckling, dels lockar det mindre seriösa uppfödare, dels lockar det uppfödare som visserligen tror att de är seriösa men har alldeles för lite kunskap, både om avel och om rasen som sådan.

Jag skulle tro att ganska många pommar som använts i aveln det senaste decenniet har varit skrala både vad gäller mentalitet och annat.
Det behöver inte alls innebära att det inte finns bra individer, men var noga med att välja uppfödare! Jag förmodar att det inte är så vanligt att uppfödarna gör MH/BPH på sina hundar, men kolla gärna efter resultat ändå!
Dessutom är det som sagt inte en sällskapshund som inte kräver något, de behöver uppfostran och aktivering i lite högre grad än många andra sällskapshundar.
Tyvärr är det inte helt ovanligt att de minsta hundraserna är svåra att få rumsrena och det beror inte bara på ägaren och dålig träning. Det är till ganska stor del ärftligt och så länge uppfödarna fortsätter att avla på hundar som behöver skvättskydd konstant inomhus så… Resultatet blir därefter!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

19Mikaela93
2019-06-18 22:31
#3

Har själv haft Pomme och det var en underbar hund, men tänk på att dom är smarta och alerta som kräver aktivering och även fostran. Låt hunden använda hjärnan och kombinera det med motion och en fast hand :) Skällandet beror nog kfta på brist på aktivering och fostran. Dock så har dom en liten blåsa och behöver ut ofta men dom går absolut att få rumsrena. Lycka till!!

-Aida-
2019-06-19 11:24
#4

Även om många pommar ligger ute på omplacering och folk anser att själva rasen har problem så ligger väldigt myket på ägaren. Jag träffar på många som skaffar en liten hund men sen inte bryr sig om att aktivera den så mycket som den behöver och sen funderar på "varför beter du dig på de här viset?" Eller att "han har så korta ben så han kan inte gå så långt" och sen överreagerar hunden nåt enormt på bilar, hundar och människor. Hundar behöver stimulans och folk enligt min erfarenhet, tenderar att ge för lite och till o med ger fel mat. Mat som innehåller socker till kvicktänkta hundar med mycket energi slutar ju inte bra. Min kompis pomme tycker folk är utom kontroll, en liten skit som inte är uppfostrad etc och väldigt skällig, håller jag i kopplet beter hon sig jätte bra, hon skäller inte på andra hundar eller människor, är mer avslappnad och utfallen blir inget alls, hon inväntar mina signaler vid hundmöten osv. Mycket ligger ju på dig mer än hunden egentligen, så jag tycker inte du ska vara osäker på att skaffa en hund du vill ha på grund av andras okunnighet.

Hornslandet
2019-06-19 14:23
#5

Känner bara en med pom. Det är inte en hund jag skulle rekommendera till en som vill ha en sällskapshund i smidig storlek. Väldigt kvick både i tanken och rörelser, rejält aktiv, mm! 

Alltså, det verkar vara en jättefin hund! Men hon som har den är väldigt aktiv med träning också, så den får ju leva ut sin energi så att säga. Tror bara det vore dumt att ta en sån hund och ge den till nån som bara går runt kvarteren hemma och inget annat.

Elsis matte
2019-06-19 19:18
#6

Hm, var tvungen att göra en Blocketsökning, och tycker inte att det var SÅ många vuxna pommar som skulle omplaceras - och av de jag läste så var det bara någon med ensamhetsproblem och en som inte var rumsren. Om du har varit inne på rasen länge och läst på och så vidare, tror du inte att detta handlar om kalla fötter? Det kan ju komma en panik när något man tänkt på länge kan bli verklighet… #5 Det finns ju en pomme som tävlat upp till elitlydnad, såg en häftig film på honom i action, tyvärr har jag inte lyckats söka fram den.

Annons:
Upp till toppen
Annons: