Annons:
Etikettövrigt
Läst 1885 ggr
ipopuma
2019-06-16 09:42

Utbildning hund

Hej är det någon här som har någon erfarenhet eller tips på var man kan utbilda sig till hundfysioterapeut. Alltså en bra lärorik utbildning utan flum. Helst på distans.

Annons:
CayKantos
2019-06-16 10:01
#1

Jaaa vill också.. Surt det kostar så mckt bara..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

koppargaller
2019-06-16 13:08
#2

Lämpligtvis utbildar man sig till leg sjukgymnast o sedan vidare.

ipopuma
2019-06-16 19:22
#3

#2 utveckla. Blir jag inte riktig annars eller är utbildningarna så pass "dåliga"?

Ambrose
2019-06-17 08:58
#4

Ordet "fysioterapeut" är på människosidan en skyddad titel som kräver x antal år av utbildning. Den borde rimligtvis vara det även på hundsidan… men nu kan alla kalla sig för det oavsätt utbildning och kvalité. Jag är en yrkesutbildad hundmassör och har gått för Anna Skog i Kungsbacka. Hon är fruktansvärt duktig och har bl.a. hand om polisens hundar. Jag har svårt att se hur man skulle kunna läsa till något sådant på distans. Det krävs mycket träning för att lära sig palpera hundar(för att finna muskelskador), och för att sedan veta hur man skall massera etc för att lösa upp de problem som finns. Att sedan lära sig stretcha, lägga upp anpassad träning och liknande är egentligen en ganska så liten del :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
2019-06-17 11:26
#5

Bara för att förtydliga med distans menar jag distans på kunskap men att man ändå har obligatoriska träffar och moment där man träffas men inte en utbildning där man har föreläsningar 3-5 dagar i veckan på stället.

Lona
2019-06-17 13:58
#6

Charlies uppfödare läste till canineopat på UPH, https://www.uph.nu/ Jag tycker att det verkade vara en seriös utbildning men har ingen aning om vad olika "rehabyrken" innebär - på djursidan finns som sagt inga skyddade titlar som på humansidan med leg fysioterapeut (tidigare kallad sjukgymnast). Jag kan alltså kalla mig för hundfysioterapeut utan att ha någon utbildning alls. Jag skulle inte rekommendera Hundens Hus, är inte direkt imponerad vare sig av utbildningen eller eleverna. Sen tror jag att det till stor del handlar om ifall man har rätt "känsla i händerna". Givetvis måste man ha god och gedigen kunskap i botten men sen handlar det oerhört mycket om att kunna se och känna vad som är fel. Mina hundar har gått på olika typer av rehab, det har inte hängt på utbildningen om personen har varit duktig eller inte. Annika Falkenberg som är leg fysioterapeut och med mångårig erfarenhet av hundrehab har helt magiska händer - jag är övertygad om att hon hade varit oerhört duktig även om hon haft en mindre omfattande utbildning. Anna Skog som #4 nämner är också duktig och har ett gott handlag med hundarna. Det låter kanske lite flummigt men jag tror absolut att det ger bättre effekt om hunden slappnar av och "tar emot" behandlingen på ett bra sätt. Hundrehab har ju vuxit lavinartat de senaste decenniet, det innebär förstås att det finns många kunder men också att konkurrensen är hård. Jag tror absolut att en riktigt bra utbildning kan vara en väg att locka kunder, likaså kanske man får bra kontakter för att starta eget om det är det man vill.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Lona
2019-06-17 14:01
#7

En fördel med att göra som #2 föreslår, utbilda sig till leg fysioterapeut är att man har en riktigt gedigen utbildning att falla tillbaka på och även kan söka jobb inom humanvården. Man får som sagt en skyddad titel men utbildningen är betydligt längre än de flesta andra inom rehabområdet. Tillägg: utbildningen ger dessutom rätt till CSN och kostar inget, precis som de flesta övriga högskolestudier.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ipopuma
2019-06-17 20:52
#8

Tack för svar 😁

Upp till toppen
Annons: