Annons:
Etikettraser
Läst 1581 ggr
Anne.K
2019-06-15 08:37

Eurasier

Hej alla glada! Det är så att jag fått upp ögonen för hundrasen eurasier och skulle vilja höra om det finns några här inne som äger en sådan hund och kan berätta hur det är att leva med en sådan? Har läst mycket om dom senaste tiden och är helt enkelt nyfiken på om texterna stämmer med verkligheten? Det jag läst så känns dom som den perfekta hunden för mig i framtiden. Så vill veta Allt om dessa fina hundar. Ett köp är inte aktuellt på många år då jag redan har en annan hund här hemma att lägga mycket energi och fokus på, så jag har långt tid på mig att göra efterforskningar om rasen. :) Så jag hoppas det finns eurasier ägare här inne som kan berätta lite om verkligheten med rasen. Både positiva och negativa saker. Tack i förhand!

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Anne.K
2019-06-19 12:35
#1

putteli putt.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

BilboLapphund
2019-06-19 12:53
#2

Jag är oxå nyfiken! Jag har förstått det som att man kan få vänta ett tag på en valp? Funderar på att skaffa en eurasier någon gång efter att min lapphund blivit tre år (fyller två år på måndag).

eli1991
2019-06-19 14:04
#3

Har ingen själv men har 2st kompisar som har varsin. De beskriver dem som bra familjehundar men väldigt skälliga, var själv sugen men valde bort rasen pga detta. Sen finns det säkert tystare exemplar inom rasen men detta är vad jag fått höra🙂

Anne.K
2019-06-19 15:49
#4

#3 Oj, enligt rasbeskrivning så ska dom ju inte skälla i onödan så att säga. Där beskrivs dom inte som en skällig ras, som spetsar annars brukar kunna tendera att vara.  
Men skällandet i sig är inget problem för mig oavsett. Sånt går att träna, så att det minimeras om det skulle va så. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Haifa
2019-06-19 18:29
#5

Eurasier är en väldigt spretig ras och beroende på vilken ägare du frågar kommer du få väldigt olika svar. Mitt tips är att prata med uppfödare om deras avel och målet med aveln. Ett annat tips är att undvika uppfödare som parar individer som har rädslor, detta går i arv och dessa är även svårare att bli av med.

Personligen älskar jag eurasier för de har egenskaper jag gillar, som att de tänker själva och de klarar mycket utan att ha behovet av att träna.

Med tanke på skällandet kan jag säga att min egna hund avger max 10 skall/år och när vi träffade 8 andra eurasier så var det väldigt lite skällande även om det gick förbi andra hundar. Vet dock en hund som skällde på allt som rörde sig men det var för att hon hade tråkigt. Eurasier gillar när det händer saker och kan lätt bli lite uttråkade, vissa kan även vara svåra att aktivera med passiva saker.

TheaV
2019-06-19 22:18
#6

Min eurasier är verkligen inte skällig. Enda gången han skäller är om det ringer någon på dörren. Han är världens enklaste och mest fantastiska hund, det enda problemet vi har är att han inte kan vara själv men det är vårt eget fel då vi inte tränat honom ordentligt. Han kan vara själv med andra hundar, dock har vi bara en just nu. Han är med på allt, från medeltidsmarknader till fjällsemestrar, camping och promenader i centrum. Följer med oss till vänner och har inga problem att koppla av när vi sover borta. Jätteduktig på viltspår och älskar agility, det senare har vi dock aldrig gjort mer än på lek. Inga problem att ligga hemma och slappa men följer mer än gärna med på milslånga promenader. Knorrar när vi möter hundar men det är för att han vill leka med alla, älskar både hundar och människor.

Annons:
BilboLapphund
2019-06-20 07:14
#7

#6 jag får uppfattningen att det är ganska vanligt bland eurasier att de har svårt att vara ensamma? Det är det enda negativa jag hittat om rasen… Men det kanske mest handlar om träning för de flesta? #5 hur fungerar din hund att ha ensam hemma en stund?

Anne.K
2019-06-20 12:13
#8

Tack så mycket för era svar, ni som hittills har svarat. :) 

har ni i övrigt några tips och råd att ge vad gäller rasen utöver att man ska vara noga med valet av uppfödare?

Sedan är jag nyfiken på vad priset för en eurasiervalp brukar ligga på? Vad fick ni betala för era?
Bra att veta när man väl ska börja spara. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Jojaton
2019-06-20 14:32
#9

#8 Renrasiga hundar brukar ligga på 15-17 tusen ungefär, du kan ju hålla lite koll på tex köpahund.se för att se vad uppfödare brukar ta 😊

Johanna - Instagram

Haifa
2019-06-20 19:23
#10

#7 Min hund kan vara ensam korta stunder men har inte behövt lämna henne själv så ofta. Däremot uppskattar hon det inte och tror att man överger henne men hon varken låter eller tar sönder något, vågar inte ens äta sitt favoritgodis.

En annan jag känner kunde lämna sin eurasier ganska länge, den hunden var så självsäker att hon inte brydde sig om något eller någon. Så det är nog träning och individ som avgör i det läget.

#8 Min hund kostade 12 000 för 8 år sedan, men nu har jag en rädd hund som inte duger till något annat än sällskap ungefär. Så priset kan vara sänkt för jag vet inte vad uppfödaren tar normalt då det inte var jag som köpte henne, har heller ingen kontakt med uppfödaren.

TheaV
2019-06-21 00:34
#11

Jag tror förmågan att vara själv är en ren träningsfråga. Båda jag och min man studerade när vi skaffade hunden som valp så någon var alltid hemma plus att vi fortfarande hade vår andra hund då som aldrig hade några problem att vara själv så det var inte riktigt något vi tänkte på. Han kostade 12500kr för 6 år sedan :-)

BilboLapphund
2019-06-21 17:33
#12

#10 & #11 Tack för svar! :)

Upp till toppen
Annons: