Annons:
Etikettövrigt
Läst 637 ggr
Kaninsvans
2019-06-13 12:52

Introducera nya hundkompisar

En väninna, som bor långt borta, kommer hit på söndag med sina två siberian huskys (hanar, ca 2 år gamla) och vi tänkte såklart att de skulle få träffa våra hundar (hona, 7 och hane, 10 år). Vi har en inhägnad på gården (rätt stor) som vi tänkte att de kunde få vara på. Men, eftersom hundarna aldrig träffat varandra och inte heller träffar andra hundar så ofta, tänkte jag fråga om någon har några tips på hur man bäst introducerar hundar för varandra. Bra att veta är att vår hanhund är lite skeptisk mot andra hanar, men det verkar gå bra ibland (han har en kompis som är en hane) och min väninnas hundar är båda hanar, och tror att nyckeln till att det ska funka är att väldigt försiktigt låta dem nosa på varandra genom staketet. Men ja, lite tips och saker man ska tänka på uppskattas!

Annons:
One.Gibbis
2019-06-13 13:07
#1

Gå en promenad tillsammans! Det funkar jättebra för mig som har en hund som gärna går upp i stress vid hundmöten. Att ta en promenad där hundarna får "checka av varandra", men på avstånd hjälper själv hälsningen att bli lugnare. :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Hornslandet
2019-06-13 13:08
#2

Personligen tycker jag inte möte vid staket är så jättebra, av vad jag märkt iaf. Just eftersom de liksom blir automatiskt tryckta nos mot nos och inte kan röra sig alls på samma sätt de gör annars mot/med varann.. Vet ett antal hundar som beter sig väldigt annorlunda när de liksom har skydd bakom ett stängsel jmf med vad de gör annars!

Förstår förstås att man inte bara vill eller ska slänga ihop dem. Själv har jag alltid tyckt det är bäst att gå en mer eller mindre lång promenad tillsammans först där de inte nödvändigtvis måste nosa på eller ta kontakt med varann alls - innan man släpper ihop dem. Dels kan man ju se mer av hur de verkar reagera på varann då, och även så tycker jag de vänjer sig vid varann först då, känns som det brukar bli mycket mindre laddat och dramatiskt efteråt då.

Majken!
2019-06-13 13:22
#3

Hur länge ska ni umgås? Om det inte är under många dagar så rekommenderar jag att inte släppa ihop hundarna. Min tik är extremt vänlig och kan gå in i vilken flock som helst, men det betyder ändå inte att jag tillåter det. Håller hundar som inte av praktiska skäl behöver leva ihop åtskilda, alternativt om det är en eller flera hundar som är lika språksäker som min egna så kan jag göra undantag. Men det sker sällan. Riskerna är så mycket större än nöjet, så mitt råd är att vara väldigt restriktiv. Promenader i koppel tillsammans tycker jag räcker gott som umgänge med nya hundar, där de inte heller behöver hälsa på varandra.

Hornslandet
2019-06-13 14:13
#4

Tillägger att jag håller med #3 helt här.. Ta promenader tillsammans, men annars kan de väl ha sina egna ytor när ni bara ska träffas under en dag som jag förstår det. två av hundarna kan väl hänga i inhägnaden och de andra med er i huset, eller dylikt lite om vartann! Tänker att ni säkert vill umgås och prata - och inte sitta och tänka på hur det funkar mellan hundarna hela dagen också.

Upp till toppen
Annons: