Annons:
Etikettövrigt
Läst 1045 ggr
frijoh
2019-06-12 16:47

Hundens självvalda hastighet

Om en hund helt själv skulle få välja hastighet när den är ute, ungefär vilken hastighet tror ni att dom väljer? Tänker att trav brukar ju vara deras främst självvalda gångart men det kan ju ändå vara väldigt stor skillnad mellan långsam trav och snabb trav. När en människa är ute och går i ”promenadtempo” säg typ 5-7 km/timmen så är det vad jag fått höra väldigt långsamt tempo för en hund, alltså den måste anpassa sig massor för att hålla nere tempot, men om en människa springer med sin hund i koppel, i vi säger 12-15 km/timmen, tror ni då att det är ungefär det tempot en hund skulle välja själv? Det ju givetvis en stor skillnad om hunden tex skulle ha en hare framför sig tempomässigt men nu menar jag i en situation där hunden liksom ”vandrar” en längre sträcka. Utan att någon/något annat påverkar hastigheten. Haha kanske är en jättekonstig fråga det här men jag började undra det idag när jag var ute och sprang med min hund. Om ni gissar bara, vilken hastighet på ett ungefär tror ni att en frisk, mellanstor hund väljer för hastighet - på underlag som är liknande grusväg/skogsvägar när den vandrar långa sträckor?

Annons:
JoannaLi
2019-06-12 17:01
#1

Nu så travar Ossa i ca 6-7 km/h när han är lös, lätt och ledigt. Man ser att det är väldigt energisparande och lugnt för honom. Varierar även med skritt i typ 3 km/h ibland, men mestadels trav. Då är han en stor schäfer. 

Innan rehab galopperade han i typ 10-13 km/h, för att sen stanna, sen galoppera, stanna och hålla på så.

Elsis matte
2019-06-12 17:38
#2

Oj, vad svårt att säga och det måste ju bero mycket på hundens byggnad och steglängd. Jag vet i alla fall att min lilla (cirka 30 cm i manken) tycker att matte går för långsamt. Om han travar lugnt och avslappnat i måste jag gå forcerat/småjogga för att hinna med. Vill du testa är det bara att låta hunden välja takt och hänga på, bara den inte är alltför följsam bör det vara görbart. Låt hunden trava på som den vill och mät er hastighet med någon app.

Maleficum
2019-06-12 18:08
#3

Beror ju jättemycket på hund! Storlek, uppbyggnad och ålder är väl några av dem grejer som spelar in.

Själv går jag väldigt snabbt när jag går och har hundar som tyckt det varit jobbigt att försöka gå i mitt tempo :P

Vår labbe pinna på rätt bra som ung men sista åren gick det riktigt långsamt att gå med henne (speciellt mot slutet när det mest blev riktigt seg skritt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[IdaSoren]
2019-06-12 18:23
#4

Min golden går typ 90% av tiden i passgång när vi är ute, jag måste gå i väldigt rask takt för att hon ska börja trava. Känner spontant att hunden bör välja den mest energisparande gångarten för att röra sig längre sträckor, men beror ju säkert på vilka distanser man pratar om också, samt hur hunden är byggd, såklart.

Fisherling
2019-06-12 20:24
#5

#4 Hundar som väljer passgång har ofta något knas med kroppen. Dåligt med muskler, sträckningar som avlastas etc. Mina vänner har en hund som de sa helt enkelt gillade passgång, men efter att jag haft honom som daghund i typ tre månader med 2 timmars skogspromenad per dag så både blev han bättre viktmässigt, byggde muskler och sluttar helt med passgång :)

tiger tok
2019-06-12 20:29
#6

Jag går mycket fort om jag får välja. Hunden travar helst raskt, och när han gör det ser det verkligen så smidigt och ledigt ut!

Annons:
[IdaSoren]
2019-06-12 21:45
#7

#5 Mm, har läst en del sånt och det råder väl delade meningar som jag förstått det. Jackie promenerar i många timmar per dag, är välmusklad och har gått i passgång i hela sitt liv. Hade det varit något hon börjat med plötsligt, eller visat andra symptom på smärta eller liknande, hade det väl varit en annan sak. Men jag är personligen inte så orolig. Tror att hon gör det för att det går för långsamt för att hon ska kunna trava bekvämt.

Fisherling
2019-06-12 21:54
#8

#7 De sa samma sak. Alltid valt passgång, är ute och går mycket etc. Ändå slutade han helt när jag haft honom dagtid i tre månader. 

Endast en av våra hundar har valt passgång, och det är Benji, som har artros i båda höfterna, upptäckt vid 5 års ålder. Hade jag inte passat på att få honom undersökt en gång när jag ändå undersökte Tinja hade det aldrig upptäckts, för han har aldrig haltat eller visat tecken på smärta, rusar som en galning och går lika långa promenader som de andra.

Kan vara värt att kolla.

[IdaSoren]
2019-06-12 22:01
#9

#8 Skönt att det löste sig i er situation men det måste ju inte vara så att alla hundar som väljer den gångarten har samma problem. Hon har kollats av veterinär flera gånger under de två åren jag ägt henne och det har inte upptäckt något alls. Visa för all del oro för min friska hund men nu var det ju inte det tråden handlade om, min poäng var mer att valet av gångart nog kan skilja sig mellan hundar beroende på individen också.

JoannaLi
2019-06-12 22:36
#10

#9 Mina hundar slutade passa när de fick full rörlighet mha stretching rekommenderat från fysio. Vet har jag tyvärr inte mycket till över för, men min superfysio går jag till, om inte annat så i förebyggande :D

Fisherling
2019-06-12 23:21
#11

#9 Som #10 säger så är inte veterinärer speciellt ofta de som hittar dessa besvär, för att hitta sånt går man till en bra fysio för hund.

CayKantos
2019-06-13 06:03
#12

Min har svårt att fatta att man kan göra annat än att springa när man e lös :p

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
2019-06-13 14:11
#13

Vad sägs om varierande hastighet?

https://www.youtube.com/watch?v=xqeDVHuWUBg

Annons:
Upp till toppen
Annons: