Annons:
Etiketthälsa
Läst 1925 ggr
anonympajas
2019-06-12 14:21

Överviktig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tycker ni min lilla hund ser lite tjock ut? Känns som det men har inte så bra koll. Lhasa apso/pudel, 3 år, ca 42cm i manke och väger kring 11 kilo.

Annons:
JoannaLi
2019-06-12 14:26
#1

Kanske lite? Eventuellt? Han har markerad midja och uppdragen buklinje, så är ju inte alls mycket isf. Svårt att bedöma med pälsen, och nästan omöjligt baserat på bild. Känn över revbenen, det är det enda riktiga sättet att bedöma. 

Jag hade nog inte oroat mig egentligen.

Jojaton
2019-06-12 14:51
#2

Jag skulle nog inte vilja att han ökade mer i vikt, men tycker inte han ser överviktig ut heller. Känner du revbenen om du stryker handen över?

Johanna - Instagram

Lona
2019-06-12 15:19
#3

Det är nästan omöjligt att säga men om man ska döma av bilderna så är han liiite rund. Hur tjock är hans nuvarande päls?
Absolut inte alarmerande, men håll lite koll på maten och, framför allt, på ev godis, tugg och "extraätande". Det blir lätt mer än man tror! Dra av på ordinarie fodergiva om han fått extra träningsgodis, vissa tugg och så vidare.

Sen fattar jag faktiskt inte hypen med "superfitta hundar". Kollar man på FB så ska hundar vara rena muskelbergen utan minsta fett på kroppen - och det är inte nyttigt det heller!
Fick höra att vår labbe hade en trevlig "petweight", dvs vikt för sällskapsdjur, men inte var "fit". Det var efter en hel jaktsäsong och jag lovar, då är de f-n vältränade utan extra fett!😛


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
2019-06-12 15:39
#4

#3 Det håller jag verkligen med om! Nu har jag en väldigt pälsad sheltie så det är ju helt omöjligt att bedömma hans vikt enbart genom att titta på honom - men även om jag hade rakat honom hade han aldrig sett ut som en bullhund - hur fit han än är! Han har en helt annan typ av muskler.

Johanna - Instagram

Changrila
2019-06-12 16:36
#5

När du känner på honom, hur känns han då? Kan du med lätthet känna revbenen när du drar med händerna längs hans sidor när han står upp? Revbenen ska såklart inte sticka ut, men du ska lätt kunna känna dem. Kan du inte det så är hunden för tjock.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

anonympajas
2019-06-12 18:08
#6

Han är väldigt välklippt 🤗 Kan känna revbenen liiite så antar att han därmed är liite överviktig? Så han kanske borde gå ner lite? Hur gör man det på bästa sätt? Just nu springer han (antingen att jag också springer eller att jag cyklar) 2-3 gånger i veckan och annars går långpromenad lös i skogen varje dag. I terräng så han måste kämpa lite. Ska jag ändra på något av det eller tror ni han går ner av den träningen?

Annons:
Hornslandet
2019-06-12 18:23
#7

Ni sitter ju inte bara still som det är så justera fodret lite då bara och se..

(Nånstans tycker jag det är lite roligt hur extrem skillnad det är på hur vi tänker på våra hundar i den här frågan vs oss själva =D)

Sunflower_
2019-06-12 18:34
#8

Han är ju inte jätte-överviktig men lite rund och tror inte det hade skadat att få ner honom i vikt lite. Med en lättare hund minskar ju risken för problem med höft och leder m.m. Tycker motionen som du beskriver i #6 låter rimlig, sen beror det ju självklart på hur länge ni är ute och går etc. Men hur ser det ut på matfronten? Vad får han för mat och hur mycket? Får han annat utöver det som godis/ben och kanske mat från er? Är han kastrerad? Kastrerade hanhundar har lättare att gå upp i vikt eftersom deras ämnesomsättning försämras. Och därmed får ”en liten extra gobit” en större påverkan än vad man kan tro. Det kanske snarare handlar om att ändra kosten än att öka motionen?

anonympajas
2019-06-13 10:49
#9

#8 vi är ute och går en långpromenad 1h minst om dagen. Plus några promenader på 20 min ish. Inte säker på vad det hetet (ska försöka kolla upp det nu eller så kollar jag på påsen när jag kommer hem) men han får iallafall 3 deciliter om dagen, lite mer om han tränat eller verkar hungrig. Men aldrig mer än 3,5 :) har ben som han ibland gnager på, helt vanliga ben. Får ibland en liten ostskiva eller någon köttbulle, ej mer än så. Bör vi sluta helt med det? Ja han är kastrerad. Låter kosten bra eller bör vi ändra på något?

Hornslandet
2019-06-13 13:13
#10

Han verkar ju nästan bara äta (bra) mat och inte just nå godis du behöver ta bort..så då är det ju helt enkelt att motionera lite mer eller skära lite på fodret. Du kan ju testa med att bara försöka gå i lite tuffare terräng på era långprommisar om ni kan komma ut i skog och mark!

hemul
2019-06-13 14:04
#11

Äsch, minska en aning på fodret bara om du nu tycker han behöver gå ner. Svårare än så är det inte.

anonympajas
2019-06-13 14:22
#12

#11 vill ju dock inte att han ska svälta sig ner i vikt? Känns inte som en bra metod.

anonympajas
2019-06-13 14:23
#13

Men fortsätter som vi gör nu med att springa några gånger i veckan och långpromenaderna, då kanske han kommer i lite bättre form. Nu får han nog inte gå så långa promenader på några dagar då han inte känns helt frisk, men tack för all hjälp! :D

Annons:
Jojaton
2019-06-13 14:35
#14

#12 Att få något mindre portioner är ju inte samma sak som att svälta hunden?

Johanna - Instagram

hemul
2019-06-13 15:08
#15

#12 Men snälla nån, oavsett om du minskar maten eller ökar motionen så uppstår ju ett kaloriunderskott. Det är ju det som är syftet och det som gör att man/hund går ner i vikt och det är lika mycket/lite svält oavsett hur man åstadkommer det.

Det är ju inte så att just den giva du råkar ge nu är normen under alla omständigheter. Den är normen för den vikt din hund har nu med den mängd motion han får.

F.ö. är det inte frågan om svält för att man ligger på ett måttligt kaloriunderskott. Och din hund är ju knappast fet, är ju t.o.m. osäkert om han alls behöver gå ner i vikt, så så stort underskott lär inte behövas.

Men ett annan möjlighet är ju faktiskt att byta från torrfoder till BARF/färskfoder. Det verkar ju ofta ha positiv effekt på kroppssammansättningen.

Belimas
2019-06-13 16:05
#16

#12 Om du är orolig över att han ska gå och vara hungrig om du minskar något på maten så kan du ju alltid dryga ut den med lite rivna morötter om han äter det ? Det ger lite bukfylla utan att öka på kaloriintaget.

Lona
2019-06-13 16:18
#17

#16, Eller ännu hellre ganska stora morotsbitar så det blir lite mer att tugga. Det har eventuellt en positiv verkan på tänderna men framför allt så lindrar det ett tuggbehov och ger större mättnadskänsla. Däremot tar hunden i princip inte upp nånting från hela råa morötter, de åker genom mag- tarmkanalen relativt opåverkade. Jag ger faktiskt även gurka till mina hundar om det är billigt, trots att det mest är vatten så blir de nöjda - kanske för att de får rejäla bitar att tugga på. Vitkål, blomkål och förvälld broccoli går också ner men det är inte alla hundmagar som funkar på kål. TS, beroende på vilket foder du ger så låter det som att du kan dra ner lite på givan. Det behöver inte vara mycket alls, tex från ett helt struket dl-mått till strax under kanten. Skippa köttbullar och ostslattar för ett tag i alla fall. När han är nere på rätt vikt så kan ni ju testa er fram lite försiktigt vad som funkar och inte funkar. Barf kan vara en annan väg att gå, men då gäller det att man är påläst eller använder Mush. Våra hundar har aldrig funkat på färskfoder trots att vi testat olika sorter, de blir vrålhungriga och går ändå upp i vikt trots bukfylla. Det där varierar ju dock mellan olika individer.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
2019-06-13 21:00
#18

#17 Att de inte tog upp morötter visste jag inte! Då ska jag sjutton ta och ge min mer, bara för skojs skull.

Gurka tänker jag att själva "tugget" går rätt fort :P

Upp till toppen
Annons: