Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 829 ggr
T14
2019-06-12 07:52

Tips på fysisk aktivitet

Har en hund som är mycket stark. För ca 4 månader sedan drog han omkull mig när vi körde canicross, och jag fick en fraktur på knäleden. Nu när skadan har börjat läka så behöver jag ett sätt att aktivera honom fysiskt som inte är lika "riskfyllt" för mitt knä. Vi går promenader, men jag kan inte gå särskilt långt för tillfället, och han behöver röra mer på sig. 

Finns det något sätt jag kan träna fysiskt med honom förutom just canicross? Funderar på cykling, fast att han får trava bredvid istället för att dra, men med tanke på hur stark han är och hur oförutsägbar han kan vara med sina ryck så känns det inte helt tryggt.  

Han älskar att dra, så vore kul om det gick att få till drag på ett sätt som funkar för mitt knä. Gärna något man kan tävla i om det finns, vi hade nämligen tränat en hel del inför att börja tävla i canicross.

Annons:
Herveaux
2019-06-12 07:57
#1

Tycker han om att simma?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Hornslandet
2019-06-12 08:23
#2

Weightpull/dragweight då? Om han gillar att dra men du måste gå lugnare.

T14
2019-06-12 08:38
#3

#1 Ja, det gör han! 

#2 Har funderat på det. Ska läsa på lite.

Majken!
2019-06-12 08:46
#4

Kickbike eller mountainbike?

tiger tok
2019-06-12 12:46
#5

Du har inget löpband?

Lona
2019-06-12 15:27
#6

Det är ju lite svårt den här tiden på året, men jag tänker på att springa lös i tung terräng. Sand, grustag, djup mossa, kalhyggen och så vidare.
Nu behöver vi inte ha diskussionen om "koppeltvång" men om du har bra lydnad/inkallning på honom så vore det ju suveränt att köra någon form av uppletande i tex ett grustag. Du står mer eller mindre still, han aktiverar både hjärnan och kroppen. Sandstränder (om man har kollat av dem) och grustag har dessutom fördelen att det inte brukar ligga rådjurskid och andra djurungar där. Mossiga skogar och kalhyggen är rätt olämpliga såhär års, vare sig man har en hund som struntar i vilt eller inte.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
T14
2019-06-16 09:52
#7

#4 Mountainbike vore otroligt kul om kan kunde vara lös…tyvärr är han helt omöjlig att ha fastspänd vid cykling. Kickbike är tyvärr lite för dyrt i dagsläget. 

#5 Nej, tyvärr. 

#6 Det skulle ju kunna funka! Får se om jag hittar något öde sandtag i närheten.

Upp till toppen
Annons: