Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2783 ggr
tiger tok
2019-06-10 20:03

Få bort tandsten

Hunden börjar få en del tandsten som jag självklart vill ha bort. Jag vågar inte använda nån tandskrapa, rädd att skada emaljen. Hittade nån som rekommenderade dental fresh som ska lösa upp tandstenen så det är lättare att borsta bort. Har ni nån erfarenhet av det? Vill alltså ha tips på att få bort tandsten, inte förebygga det.

Annons:
Honestyisdead
2019-06-10 20:14
#1

Här rännstenen sätt sig är mitt råd att gå till veterinär så den tar bort allt och sedan köra förebyggande. Så du inte skadar emaljen.

tiger tok
2019-06-10 20:20
#2

#1 om jag inte hittar ett enkelt och ofarligt sätt går jag såklart till veterinär. Men vill undvika att söva om möjligt

Lona
2019-06-10 20:50
#3

Jag blev positivt överraskad av Svenska Djurapotekets Anti-plack, ett algpreparat. Det tar inte helt bort tandstenen men "luckrar upp den" så att den släpper lätt om hunden tuggar på vettiga ben mm. Fick beröm av veterinären förra veckan, Nikka hade jättefina tänder den här gången. Tidigare har det alltid funnits en del att ta bort, nu fick hon en liten "lyxputsning" när hon ändå var sövd av annan anledning. Däremot tycker jag inte att det har hjälpt så värst mycket att borsta tänderna, på någon av hundarna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
2019-06-10 20:51
#4

Hm.. Jag venne. Min hund fick en gnutta, men vetten jag pratade med sa att man inte just behövde göra nått åt det. Det satt inte på nått så dåligt ställe heller tydligen, och var ju inget mycket.. 

Det de sa till mig istället var att borsta tänder framöver för att hålla tänderna hälsosamma. Så vi började helt enkelt med att borsta lite varje kväll som en del av vår rutin. Tänker eftersom vi gör det så ofta så måste man inte kämpa och kämpa massvis heller varje gång.. :)

Det verkar inte som att man bara kan skrapa bort sånt själv iaf.

tiger tok
2019-06-10 22:36
#5

#3 men gud vad bra! Då ska jag pröva det (i kombination med den här dental fresh grejen kanske? Hm). Så hoppas jag att det blir lika bra på Holger som det blev för Nikka! Vill nämligen absolut undvika sövande om det går.. #4 vet inte heller😂 skulle vara nice att få bort det, men annars som du säger kanske det räcker att bara se till så det inte blir värre. Han har precis bytt till rå mat, så får se om det blir någon skillnad där också.

Honestyisdead
2019-06-10 22:54
#6

Vår hund sövdes aldrig utan han var vaken. Nu hade han inte så mycket tandsten så det gick fort.

Annons:
Frida B
2019-06-11 11:53
#7

#6 vem sjutton tar tandsten på en vaken hund? Mycket oproffsigt…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lona
2019-06-11 13:17
#8

#7, Tänkte detsamma…

Det beror ju lite på hur övriga munnen ser ut också. Är tandköttet inflammerat eller blöder så bör tänderna åtgärdas. Dålig andedräkt kan också vara ett symtom på tandproblem.

Jag vet faktiskt inte varför hundar har så tunn emalj, människor har mycket tjockare. Verkar lite ologiskt men det är kanske något vi har "lyckats" avla bort under årtusendena.
Man ska som sagt inte skrapa själv och ordentlig tandstensbehandling bör göras på sövd hund, inte sederad eller vaken. Jag har alltid passat på att kolla tänderna om hundarna ändå ska sövas (dessutom slipper man i de flesta fall narkosavgiften eftersom den oftast täcks av det andra ingreppet/undersökningen). Det går oftast inte att fixa tänderna vid större operationer på grund av kontamineringsrisk, men man kan ändå be att de tar en titt i munnen för en bedömning.
Mina hundar har tex haft tandfrakturer utan att de har visat minsta symtom.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
2019-06-11 13:22
#9

Aha, antagligen därför vet inte tyckte vi skulle göra nått åt det då, antagligen kan man tänka sig att en sövning är onödigt att utföra bara för det om det inte är tillräckligt illa.

Honestyisdead
2019-06-11 13:27
#10

#7 Verkligen inte oproffsigt. Det gör inte ont att skrapa bort tandsten mitt på hörntänderna.

Turast
2019-06-11 14:00
#11

Jag tar bort den själv, men har tränat sen de var små. Skrapar inte onödigt på emaljen utan pillar bara bort om det blivit lite sten, sen borstar jag före och efter och då brukar lite åka av efter borstningen

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Honestyisdead
2019-06-11 14:15
#12

#8 Sederad och bedövning går bra och är att föredra framför sövd med tanke på riskerna. Går det med vaken är det så klart bäst. Men då ska det inte sitta vid tandkött och vara en hund som inte har något emot munpill

Hornslandet
2019-06-11 14:18
#13

#11 pillar hur då menar du?

Annons:
Jojaton
2019-06-11 14:50
#14

Vad jag lärt mig så är tandsten uppe på tänderna egentligen enbart "skönhetsfel" och det är det som sitter vid/under tandköttet som är den farliga tandstenen, och för att ta bort det måste hunden sövas.

Johanna - Instagram

Lona
2019-06-11 14:52
#15

#12, Narkos är mindre riskfyllt än sedering eftersom du då har full kontroll över andning mm. Det går också att väcka hunden direkt OM något skulle inträffa. Att sedera och bedöva för munsanering är direkt olämpligt eftersom det ökar risken rejält för att det kommer ner skit i lungorna. Är hunden intuberad så är luftvägarna skyddade från kontaminering.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2019-06-11 22:33
#16

Men om hunden inte behöver sederas då? Fattar inte varför det skulle vara större risk att hunden drar ner skiten i lungorna än det är för oss. Gör de på nåt annat sätt hos vet eller?

Frida B
2019-06-11 23:07
#17

#12 som lona säger är det tekniskt sätt bättre med narkos, då man har allt monitorerat. Sedering har man inte koll på koldioxidhalt och syrehalt, ständig puls, andningsfrekvens och hjättfrekvens, blodtryck var 5:e min, ständig temp etc… Så jo, det låter oproffsigt. Speciellt om det var så himla lite, om man sederade för det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2019-06-11 23:53
#18

#17 Han sederades inte. Han sövdes inte, han var helt vaken. Så helt klart det bästa! Ingen påverkan på något kroppsorgan eller koppsfunktion. Det om något är seriöst.

Honestyisdead
2019-06-12 00:03
#19

#15 Såvitt jag vet är dödsrisken större vid sövning eftersom det påverkar kroppen mycket mer. Men jag kan så klart vara felinformerad. Märkligt bara att det föredras lugnabde/sedering både bland djur och människor när det går. Att saker dras ned i lungorna känns lite märkligt. Då menar du att sövning är bäst av allt med andningsrör, annars kan det komma ner i lungorna? Självklart läggs inte djuret på rygg vid en sådan procedur.

koppargaller
2019-06-14 12:34
#20

Val av sedering/narkos/helt vaken beror ju på vilken metod för tandstansborttagning.

Tvivlar på att någon vet använder ultraljud eller laser på en helt vaken hund.

Annons:
hemul
2019-06-14 14:00
#21

Men varför? Vad är skillnaden på att göra det på en hund och på en människa? Förutsätt att hunden är lugn alltså.

Frida B
2019-06-14 17:02
#22

#21 du kan inte säga till en hund att gapa. För att kunna göra en ordentlig munrengöring bör du kunna sonda, leta efter fickor etc, dessutom så skvätter det etc. En hund ska isf kunna sitta helt still trots blödande tandkött…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
2019-06-14 17:40
#23

Det är väl bara att öppna gapet. Förr skrapade man ju tandsten och det var inget problem med lugna hundar. Kan inte tänka mig att moderna metoder är mer besvärande för hunden.

Fattar om hunden är livrädd, vägrar öppna mun, går i försvar o.s.v. Men med en obrydd hund förstår jag inte varför det ska vara nödvändigt varken med lugnande eller narkos. Fick en förklaring en gång, att de kan andas ner placken. Men det kan väl i så fall vi med när vi får samma behandling?

Honestyisdead
2019-06-14 18:51
#24

#23 använder man sugen kommer det inte ner i lungorna. Dom andas ju med nos  vi dessa tillfällen.

hemul
2019-06-14 18:58
#25

Så varför söver eller sederar man då en lugn hund? Slentrian bara, lika för alla?

[Forest]
2019-06-14 20:39
#26

19 Är det några årsen som din hund skrapades för tandsten? Tänkte för några årsen sövde man inte alltid hundar utan gav dom lugnande. Nu söver men helst hunden om den låter bra på hjärta o lungorna. Vad man kan gör själv är borsta tänderna på hunden helst varje dag.

Honestyisdead
2019-06-16 16:59
#27

#16 Det var några år sedan ja. Men han fick inte lugnande heller som sagt.

Annons:
Turast
2019-06-16 17:42
#28

#13 har en tandskrapa och pillar försiktigt på tandstenen men inte på själva tanden liksom och om jag tar på tanden så är det mycket löst så jag inte skadar emaljen (nu vet jag inte hur lätt den skadas men tar det säkra före det osäkra)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Forest]
2019-06-16 18:16
#29

27 det är olika vissa behövde inget lugnande. 28 Hundarnas emalj är svagare än våran så man bör ha lite hum om hur hårt man ska skrapa utan att förstlra emaljen. Har man lite starkare naglar så kan man även peta med nageln då är risken minimal att man förstör emaljen 😉

Turast
2019-06-16 22:27
#30

#29 ah okej! Men då är det lugnt för jag kan ta i hårdare med naglarna än vad jag gör med skrapan 👌

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lona
2019-06-17 21:10
#31

Nu ska man väl inte jämföra med människor egentligen, men det är inte ovanligt att även små barn sövs om de behöver någon form av mer ingående tandbehandling (just tandsten är väl inte direkt relevant). Man söver med intubering och hela kittet, delvis för att det är säkrast. Det finns ju rekommendationer som veterinärer förväntas följa, i de senaste versionerna är det narkos + ultraljud eller laser som man ska använda i första hand. Gäller väl kanske inte om det är en väldigt liten putsning "för hand" men annars så är det lämpligast. Det yr en hel del bakterier och "skit" vid en munsanering vilket är anledningen till att man inte ska göra det i samband med en större operation - det är stor risk för att kontaminera såret och orsaka infektion. Sväljreflexen kan bli påverkad vid sedering - > saliven med bakterier och småpartiklar hamnar i lungorna trots sug. Är hunden intuberad så sker inte det, och som sagt så har man en helt annan övervakning. Man kan också väcka hunden omedelbart OM något skulle gå snett, det går inte vid en sedering eftersom det tar ett visst tag för antidoten att verka.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: