Annons:
Etikettbeteende
Läst 1554 ggr
Vizzla
2019-06-08 18:19

Separationsångest hos äldre hund - vad göra?

Hej, vår tax Alf är 10 år gammal och sedan två veckor tillbaka har han fått riktiga panikattacker om han lämnas hemma med sin hundkompis. Vad kan man göra åt det? 

Han har alltid varit orolig över att lämnas hemma därför har vi hundvakt på dagarna när vi jobbar men vi behöver kunna lämna dom hemma när vi handlar, går på bio, åker till någon som är allergisk osv. Det blir aldrig långa stunder men 1-3 timmar.

Han har varit hos veterinären i fredags för hälsokontroll. Han mår riktigt bra, alla blodprover ser bra ut, han har ingen smärta, gott i hull, bra päls, inget hjärtfel, bra tänder osv.

Jag behöver råd för hur vi ska gå vidare.

Han har en hundkompis, taxen Theo.

Vi funderar på om något skrämt honom hemma men det är ju omöjligt att veta.

När vi kommer hem så hässjar han, springer runt oss och gnyr och gnäller.  Han har hittills strimlat persienner, stövlar, en plastlåda, papperspåsar, stickning med garner, en blomma, en kudde och plastpåsar.

Vad fungerar? Kan man börja om med ensamhetsträning på en 10 år gammal hund som klarat att vara ensam 1-3 timmar tidigare?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Lona
2019-06-08 19:24
#1

Det kom alltså väldigt plötsligt? I så fall låter det väl rätt troligt att det har hänt något, kanske ett jätteåskväder med tanke på de senaste veckorna? Även hundar som i vanliga fall inte är åskrädda kan reagera på de där riktiga urladdningarna.
Om han redan innan var lite osäker på att vara ensam kan det ha utlöst en större rädsla.
Det skulle också kunna vara begynnande senilitet eller möjligen nedsatt syn eller hörsel men det borde inte komma så plötsligt, tänker jag.

Det är nog bara att börja om från början, såvida ni inte hittar någon annan orsak/lösning. Antar att ni redan har koll på olika knep som kan underlätta vid ensamhetsträning? Lycka till, ett elände när de har separationsångest!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Elsis matte
2019-06-08 20:47
#2

Jag har varit med om att flera hundar i den åldern, i samband med begynnande demens, har fått väldigt svårt att vara ensamma. Jag skulle köra på en kombination av någon form, eller flera, av orosdämpning (Adaptil, Zylkene, Aptus relax osv) ihop med att börja om med ensamhetsträningen. Förhoppningsvis kan han bli tryggare igen med rätt stöd.

[Forest]
2019-06-09 11:46
#3

Min syster skaffa en Thundershirts till sin oroliga hund och den lugna hennes hund en hel del. Så även den kan vara något att fundera på. 😊

Vizzla
2019-06-10 21:26
#4

Tack för svar!

Ja det kom plötsligt, på det sättet att han börjat ha sönder saker hemma. Han har varit lite orolig och stressad redan innan - därav har vi hundvakt på dagarna. Men korta stunder har han klarat.

Vi har inte haft någon åska uppe i Luleå ännu. Däremot märkte jag igår att han reagerade när det blåste mycket ute. Då skallrar det i kaminen, fönstrena och innerdörrarna. Då började han skaka i soffan brevid mig. Var orolig och la sig nästan på mitt ansikte. Slog på TV:n och ljudet från den lugnade ner honom. Det har blåst väldigt mycket i maj månad så kan vara det…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Forest]
2019-06-11 10:01
#5

4 Vi har på radion på  klockradion och liten radio i köket när vi lämnar våra själva. Vi har en hund som annars med ligger o lyssnar på ljud och det hjälper att hon inte hör allt lika bra ;) Så på med lite ljud kan hjälpa. Även att man stänger dörrar för att låta hunden boa in sig mindre. Vi stänger inte dörrar här men innan stängde vi av del av tidigare lägenhet så hundarna hade sovrummet+köket. 

För slippa skallret från dörrar när det blåser kan man köpa dörrlister det tror jag kan hjälpa eran mycket.  Hoppas det hjälper :)

Vizzla
2019-08-18 21:27
#6

http://www.echosierra.se/arkiv/9659

Nu har det hänt igen. Trots att TV:n stod på och husse var hemma (men han såg honom inte just då) så fick han panik när jag åkte hemifrån. Vet inte vad vi ska göra. Tror inte det går att träna bort.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Upp till toppen
Annons: