Annons:
Etikettaktivering
Läst 1673 ggr
Hornslandet
6/6/19, 3:40 PM

Vad gör ni i värmen? Idéer!

Nu gick det visst och blev 29C och full sol+vindstilla lagom till långhelgen! Visst är det väl härligt med sommar, men samtidigt.. när man är ledig hittar man ju gärna på grejer! 

Så undrar lite hur ni tänker och vad ni gör med era hundar nu när det plötsligt blev gassande! Iaf jag och min hund kan inte gärna dra ut och göra nått särskilt aktivt, inte ens längre promenad (inte för att det just är världens roligaste grej ändå) när det är såhär varmt. 15 minuter så börjar han vara trött sen, ungefär. Men det kanske finns grejer man inte tänker på? Häromdan var vi ut och paddlade kanot tex, tänkte att det faktiskt är rätt bra iom att kanotbotten i aluminium blir avkyld av vattnet konstant, så det är som en fet kyldyna! Men inte så grymt bra om det inte är ett enda moln på himlen..

Har faktiskt funderat på att dra och köpa mig en våtdräkt och ge mig på att starta lite mer riktig simträning! Kan det vara en bra idé även för hundens träning ? Tänker att han bör ju inte bli överhettad av att simma runt, det är ju ändå bra svalt i vattnet? Kan de få nått problem av att vara i solen när man simmar, dvs bränna sig? Riklig päls (briard) så tror inte solen når inpå huden.. men nosen kanske??

Andra bra idéer? Vet att man kan träna olika saker inomhus hemmavid, men det blir fort trist i en lägenhet tycker jag.

Annons:
Cireea
6/6/19, 3:57 PM
#1

När det är varmt så brukar vi antingen bara leka ute fast hemma så man kan gå in mellan varven för att svalka sig och komma bort från värmen. Men, om det är trist så förstår jag att du vill komma iväg för att hitta på något kul.

En annan sak vi brukar göra är att bada, då får hunden motion (simma) samtidigt som vattnet svalkar. Det brukar vara väldigt uppskattat, förra året bodde vi praktiskt taget i vattnet kändes det som. 😂

Vi brukar också fly in i skogen, det är visserligen varmt där också men ändå lite svalare än ute i den stekande solen. Då brukar vi passa på att söka lite, det kan vara så enkelt som lite roligt godissök bara för skojs skull. 

Ett tips är att fylla en låda med lite vatten där du sedan lägger ner något gott. Sedan fryser du in det. Ta ut den när vattnet frust lite och upprepa så det goda hamnar lite överallt i det frusna vattnet. 
Min hund älskade det förra sommaren, hon låg och njöt på gräset medan hon slickade på den där isklumpen en bra stund. Då får hon i sig vätska, lite gott och samtidigt blev hon trött. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MonicaLagerquist
6/6/19, 4:00 PM
#2

Vi tog bilen ner till byn hämtade svärmor och gick en kort promenad ner till ån där Vic fick sig ett aåpporteringspass i ån.

Stolt ägare till fem La permer

Hornslandet
6/6/19, 4:29 PM
#3

#1 Bra idéer! Jag tycker dock inte själva aktiveringen är nått större problem, min hund går in mer i viloläge i värmen så det krävs faktiskt mindre då känns det som.. Lite tuggis eller lek på kvällen kan räcka. Is-godiset är nog jättebra, men det är inget roligt för mig ;)

Skulle gärna hänga mer hemmavid som du beskriver om jag hade egen trädgård!

Simma låter som ett rätt bra recept.. det bygger ju muskler jäkligt bra å. Kan ge en del bra träning för mig också!

Changrila
6/6/19, 5:09 PM
#4

Vi lägger långpromenaderna på morgon eller kväll och vilar på dagarna. Sedan i helgen tänker jag ge mig ut och tälta lite, för att få vara utomhus massor utan att dö av värmeslag :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Cireea
6/6/19, 6:07 PM
#5

#3 Ja min vuxna hund är likadan, hon blir väldigt passiv under varma dagar. När vi går ut i skogen är det mest för att hitta på något och inte för själva aktiveringen, den kan hon enkelt klara sig utan. 🙂

Simma är en favorit för oss, det är roligt och nyttigt på samma gång.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fisherling
6/6/19, 6:13 PM
#6

Vi tränar samma saker som vanligt, fast i kortare pass. Mina är dock väldigt opåverkade av värmen. Jag är extremt känslig för värme. Ingen toppenkombo direkt 😂

Vi har sommarställe med sjötomt så det lär bli en hel del vattenapportering, Asni ska få lära sig hur man gör. Idag gick hon faktiskt ner och simmade helt på eget bevåg, så vi är hoppfulla om att äntligen få en till hund som gillar att bada, och inte bara gör det för jobbets skull 😃

Annons:
Hornslandet
6/6/19, 7:49 PM
#7

#4 funkar det bra med tält i den här värmen tycker du? Kanske om man hittar en skuggplats… Vet när vi skulle tälta i somras att det var ganska drygt att det blir tokvarmt i tältet pga sol som ligger på sent inpå kvällen och rätt tidigt på morronen, iofs var det uppe i norr så ännu värre..

Majken!
6/6/19, 10:58 PM
#8

Vi är på skyddsläger och kör 4 pass om dagen, så vi gör egentligen ingenting annorlunda. Däremot är jag mycket mer noggrann med att vätska upp hunden hela tiden, vilket jag sällan bekymrad mig om annars. Hundarna känns i princip som vanligt i hettan, några tar slut lite tidigare än vanligt.

Frida B
6/6/19, 11:24 PM
#9

Idag körde vi uppletande och lydnad. Hunden fick massa vatten med aptus sport x i, kyldyna i bilen o förbi sjön innan lydnaden. Alltid i skugga. Jag mådde sämre än hunden tillslut så vi fick avbryta träningen för jag fick typ värmeslag, och vart däckad med huvudvärl sedan dess… Så glöm inte bort er själva i värmen heller haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jojaton
6/6/19, 11:32 PM
#10

Min sheltie blir rätt värmepåverkad. Hittar vi på något kul är det inte alltid han själv märker av värmen men jag märker att han blir trött i huvudet myclet fortare och tar längre tid på sig att återhämta sig. Jag har med vattenflaska på promenaderna och håller mig till skuggiga områden, och försöker åka till stranden så mycket jag kan! Idag åkte vi hem till mina föräldrar och fyllde en barnpool med vatten. Där stod han läääänge och försökte få oss att skvätta vatten på honom så han kan fånga dropparna! Vi kör också vanliga träningspass, lika ofta som vi brukar men inte mitt på dagen och de är kortare än vanligt, men vill inte tappa det helt under sommaren.

Johanna - Instagram

Ambrose
6/7/19, 12:24 AM
#11

Jag passar 3 hundar atm. 2 Holländare och en Schäfer, alla aktiva och i "träningsbar ålder", så de har ju behövt sitt oavsätt. Idag har vi: gått morgonpromenad, chillat i trädgården, Nita + ena Holländaren fick var sitt spår framåt kvällen, andra HHn fick ett lydnadspass, Schäfern fick uppletande. Avslutade dagen kl 22:00 med 4.5km cykeltur(15km/h snittfart) för Schäfern och Nita :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
6/7/19, 7:04 AM
#12

Vi kör på som vanligt. Alltid tillgång till vatten inne, lite kortare pass lydnad för att kunna dricka vatten (orka bara med sig ut och vattna i pauserna), och lägger våra promenader längs vattendrag, men då har Ossa ett stort vätskebehov även i vanliga fall. I övrigt så ändrar vi inte vår vardag.

Draken
6/7/19, 8:27 AM
#13

Har kyltäcken till bägge hundarna, det funkar jättebra 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Florine
6/7/19, 4:36 PM
#14

Går och badar med hunden som gillar att simma. Hon kan simma runt och leka i vattnet för sig själv i timmar 😀 Den andra hunden badar inte och är mer känslig för värmen så han får stanna hemma framför fläkten. På kvällen blir det långpromenad i skogen. Mycket "isglass" i form av fryst blötmat som trycks in i Kongar och på "slickmattor" i gummi med olika upphöjningar i form av mönster som gör att det tar lång tid att slicka upp all mat. Den mer aktiva hunden får mer mental aktivering inomhus nu eftersom det inte blir lika mycket motion på dagarna om vi inte går och simmar. Jag är själv väldigt känslig för värmen och klarar inte av att vara ute länge när solen är som starkast, om vi inte badar i sjön 🙂

One.Gibbis
6/7/19, 5:03 PM
#15

Vi brukar hålla oss till skuggan, inga långpromenader mitt på dagen, och särskilt inte inne i stan. Floki blir lätt flåsig när det är varmt, så vi kommer inhandla kyltäcken som kan underlätta varma dagar för honom. Att hålla sig vid vattnet är också en bra idé, eller där det blåser. När luften rör sig märker både jag och hunden stor skillnad haha 😂 Tänker spontant att om du planerar att låta din hund simma mycket, så kom också ihåg att det är mycket mer energikrävande än en promenad. Solen borde inte vara några problem sålänge man inte är där det gassar hela tiden, men om du är orolig kan du ju preppa med lite kokosolja eller liknande. Det är antiinflammatoriskt :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

CayKantos
6/7/19, 9:29 PM
#16

Samma som #12 Har en väldigt värmekänslig hund och han måååste lära att kunna jobba om bara lite även då. Försöker dockha mer pauser och s e till att han dricker mera. Pauser i skugga och blöter ner han. Tar hänsyn till fler saker så jag kan anpassa pauser och annat därutefter. Kanske ger mer mjukost belöning än torra godisbitar eller lek..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
6/8/19, 9:24 AM
#17

Jag tränar på som vanligt. Liksom har tävlat i 35 graders sol det är bara att göra. Är bara mer noga på hur hunden mår. Har silverduk o kyldyna o alltså de har inte ens flämtat i bilen. Så när det var 30 grader senast spårade vi o sen körde lydnad på kvällen o vi har sprungit i kanske 25 grader (jag älskar värme så trodde inte ens det var så varmt 😂) och ja alla mina hundar lever o mår bra. Mitt tips om han mår dåligt är att träna koooorta pass särskilt nu i början när de ej är vana med värmen. Eller ja träna tidigt på morgonen /kvällen även köpa kyltäcke (räddade min 35 graders tävling). Inte låta honom komma till gränsen där han är seg för då har det gått för långt

[Forest]
6/9/19, 11:55 AM
#18

Ena hunden mår inte så bra i värmen så tidig morgon för långpromenad tas då. På kvällen har det ännu vart varmt asfalten är fortfarande varm så man går helst där det är gräs och träd för skugga. Tur man har kylbäddar funderar starkt på kylväst. Simmträning låter som bra ide ts 👍

Upp till toppen
Annons: