Annons:
Etiketthälsa
Läst 1663 ggr
Kristallkronan
6/5/19, 8:09 AM

Klosax

Vad använder ni för klosax? Min ena hund har svarta väldigt tjocka klor och det händer för ofta att de råkar börja blöda. Jag har en ”lättare” för sporrarna och en grov till resten. Jag vill ju kunna klippa lite i taget så man ser när man börjar närma sig pulpan, men det känns som de är omöjligt utan antingen klipper man klon eller inte alls. Någon som har tips på en bra sax att kunna klippa lite mjukare och flera gånger men på grova klor?

Annons:
Hornslandet
6/5/19, 8:53 AM
#1

Millers röda!

Turast
6/5/19, 11:36 AM
#2

Millers, men är man vänsterhänt som jag är så får man trixa lite för det kan bli skev har jag märkt

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
6/5/19, 12:01 PM
#3

Millers röda, klipper superbra. Jag "skalar" liksom med den runt klon så jag kan komma väldigt nära pulpan. Jag använder högerhanden trots att jag är dominant med vänsterhanden, men jag är tillräckligt bådhänt för att kunna använda den med höger. Måste dock ha hunden på rygg i knät, annars kan jag helt enkelt inte få till vinkeln.

Hornslandet
6/5/19, 4:28 PM
#4

Tycker det går bra att få till vinkel oavsett hur jag sitter med hunden just eftersom den är så vass. Brukar passa på att klippa när han ändå ligger och vilar, och då kan det bli från olika håll varje gång. Högerhänt iofs.

Fisherling
6/5/19, 5:35 PM
#5

#4 Nu är det just pga att jag är vänsterhänt som jag inte kan klippa om hunden inte ligger på rygg. Även då är det krångligt, men upprätt är det omöjligt, det klipper dåligt och jag får ont i handen.

Önskar att det fanns samma klosax för vänsterhänta.

Maleficum
6/5/19, 5:43 PM
#6

Ett tips är också att passa på att klippa efter hunden badat/duschat eller gått en längre stund på blött underlag (tex om det regnat ute).

Vår labbe hade tjocka hårda klor och de ville hellre spricka och var jättejobbiga att klippa (trots riktigt vass klosax) men märkte att det gick mycket lättare när klorna varit uppblötta och mjuka (då var det inga problem att skala pyttelite i taget), hennes klor gick knappt att klippa då pulpan alltid låg nära på nästan alla hennes klor (var främst sporren man fick klippa) så klippte mest bort kanter för att undvika att de skulle fläkas (som de annars gärna gjorde)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Turast
6/6/19, 1:35 PM
#7

#3 önskar jag kunde klippa med höger! Men kan inte kontrollera den handen med klosax öht 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lona
6/6/19, 2:18 PM
#8

Jag använder kloslip, från Oster. Så mycket smidigare även på den lättklippta hunden fast man får ju göra det oftare. Jag hatar verkligen att klippa klor, det här trivs vi bättre med alla tre. TS, när de klipper, tittar du då under klon/på snittytan? Om man klipper tunna skikt så ser man när man börjar närma sig pulpan, även på svarta klor.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
6/9/19, 12:07 PM
#9

Vet inte märket vi har mem är större klosax inte klotång med röda handtag. Vi har små hundar men ena har grövre klor och denna klipper jag lätt hennes klor. Tar en nagelslip efter för runda kanterna lite.

Kristallkronan
6/9/19, 8:55 PM
#10

#8 ja det gör jag, men det går liksom inte att bara klippa lite, då åker bara saxen utåt så den hamnar utanför klon och klipper inte alls. Så måste ta den en längre bit in på klon för att den ska klippa.

Upp till toppen
Annons: