Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1159 ggr
Alex&company
6/4/19, 7:32 PM

Råd för inkallning?

Okej jag tänker nu be er smarta människor här om lite råd!

Inkallning har varit milt sagt en utmaning. Trots träning och trots privatlektioner kommer vi ingen vart och det har gått tio månader sedan vi började träna…. Problemet kan väl delas upp i två delar:

1. Han är fruktansvärt lättdistraherad. Han kan springa emot mig och helt plötsligt pausa vid en doft och vända om helt. Därför går det inte att någonsin vara säker på att han faktiskt kommer hela vägen fram och därmed har många inkallningsord förlorat mening eftersom det aldrig lyckas få betydelsen 'kom ända fram till mig'. Vi kan heller inte träna inkallning (eller något) mer än typ två minuter då han tröttnar direkt och blir besatt av dofter. Han kan absolut inte kallas in eller ens titta upp på mig om han satt nosen i backen om så för en sekund och nosen är i backen konstant. 

2. Han är oerhört kräsen med belöningar och samma belöning funkar inte två gånger. Godis är inte ens ett alternativ som belöning, han tycker det är skittråkigt och det blir snarare en bestraffning. Leksak/lekar är det som fungerar bäst men då måste den vara ny. Och ja, jag har arbetat för att få upp värdet på både leksaker och godis genom spår, lekar etc. Jag har haft hund förut men aldrig varit med om hund som är så fruktansvärt svårtränad. 

Det är fruktansvärt frustrerande, jag känner att jag lägger 100% på att träna honom och får inte ens 5% tillbaka för det och så har det varit sen dag ett. Det gäller all vår träning men inkallning är det som jag känner förstör mest, jag vill ju kunna ha honom lös igen i slutet av augusti men som det ser ut nu undrar jag om han någonsin kommer få en inkallning. 

Tips? Någon som gått inkallningskurs och tycker att det har fungerat?

Annons:
Skivling
6/4/19, 8:12 PM
#1

Tränar du inkallning med hunden lös? Tänkte att om du har honom i lina så finns inte alternativet att inte komma. Har du tränat in handtarget förresten, det har jag använt istället för inkallningsord i knasiga perioder, mer som en lek som han tycker är kul.

Alex&company
6/4/19, 8:13 PM
#2

#1 Jag tränar med lina. Ja handtarget har vi och det funkar! Har inte tänkt på att ha det som inkallning :D

kinjelooo
6/4/19, 8:27 PM
#3

Jag har gått Inkallningsskolan hos Kickan Nikolic (självstudiekurs online) och fick jättebra resultat! Min hund är väl matmotiverad så det var inga problem men kursen börjar med en hel sektion i belöningsutveckling som är suverän!

CayKantos
6/4/19, 9:03 PM
#4

Beroende på hur mjuk din hund är. Konkurrens. Hitta godis i marken, eftersom han gillar att hitta dofter. Se till han inte är långt bort i början. Om han har någonting alls han gillar tex ost. Lägg det på marken, konkurrera om det, och är han inte snabb nog får du det goda godiset. Men inte mer än en-två gånger eftersom du sa han tröttnade fort.. Konkurrera om leksaker. Träna på platser du har anpassat, inomhus i början, på en parkering med inget gräs eller stolpar i närheten.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Alex&company
6/4/19, 9:07 PM
#5

#4 tack! ^^

SuperLimm
6/4/19, 10:07 PM
#6

Går det inte att på något sätt använda nosandet som belöning? Tex att han måste ta kontakt med dig på något sätt för att få nosa. Borde sen gå att utveckla rätt mycket tänker jag. 

Sen tänker jag också att det kan vara bra att träna mycket passivitet ute och kontakt.

Mvh Linn

Annons:
Alex&company
6/4/19, 10:20 PM
#7

#6 Det fungerar tyvärr inte alls. För att kunna använda nosandet som belöning måste jag ha honom precis intill mig och då kunna dra honom bort från allt han vill lukta på och det går ju inte när vi övar inkallning. Annars hade det varit en suberbra belöning.

Maja2
6/5/19, 6:17 AM
#8

Kanske funkar det att backa till ruta 1 när det gäller inkallning? Dvs, tex när du ska ge honom mat och han är på väg till dig, endera när han hör att du börjar rassla med matskålen eller på annat sätt är på väg till dig, DÅ kallar du in, för då VET du att han kommer hela vägen. Belöna massor, både med maten och annan belöning. Finns det andra tillfällen, inomhus, när han spontant kommer till dig? VARJE gång han spontant tar kontakt, beröm och belöna. Kan vara att han söker din ögonkontakt när du ser tv, eller vad som helst. 

Fortsätt med de övningarna ute, direkt han tar spontan kontakt - belöna. Inga kommandon, ingen inkallning, belöna bara spontan kontakt. När du jobbat med det ett bra tag och du märker att han tar mer och mer kontakt med  dig för att få belöning, då söker du dig BORT från honom (i långlina) och belönar kontakt, fortfarande utan kommandon.  Försök i nästa steg att vända dig bort från honom, så att han måste jobba lite mer för att få kontakt. Ta små steg och se till att verkligen belöna spontan kontakt innan du går vidare med direkt inkallning. Såhär brukar jag jobba med inkallning när jag håller kurser, med bra resultat. Lycka till!

Elsis matte
6/5/19, 6:49 AM
#9

#8 Bra skrivet! Jag tänker också så, träna inkallningssignalen inomhus och på kontakt utomhus. Innan man har byggt upp en kontakt och följsamhet ute är det ingen poäng att försöka kalla in. Och försök vara kreativ och hitta saker som hunden kan uppleva belönande! Vissa hundar får man lägga ner lite tid på.

Alex&company
6/5/19, 3:56 PM
#10

#8 Tack! Det var verkligen grymma tips och du har ju helt rätt i att det är bättre att börja om och bygga upp istället!

Upp till toppen
Annons: