Annons:
Etiketthälsa
Läst 2239 ggr
Duvethon
6/3/19, 1:27 AM

Kastration av hane

Sitter här med en 1,5 år unghund som är stressad, går lätt upp i varv och pendlar i humöret. Kan även rida på familjemedlemmar emellanåt. Har därmed funderat på kastrering men vart skall man vända sig för att få rådgivning? Det känns som att det står överallt att kastration ger oerhört individuella biverkningar och att det är svårt att säga utfallet. Det jag önskar av en kastrering är ett jämnare humör och mindre sexualdrift/mindre stressad.

Är det någon av er som kastrerat en hane, som blivit lugnare efteråt, mer jämn i humöret?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Randomel93
6/3/19, 5:59 AM
#1

Det förekommer men som du säger är det väldigt individuellt, jag skulle rekommendera att testa kemisk kastration, ett litet chip som veterinären sätter under huden och som går ur kroppen efter 6 månader eller 12 månader beroende på vilket man väljer. Då får man en bättre bild av hur ens hund blir som kastrerad om man väljer att göra det permanent.

Duvethon
6/3/19, 10:01 PM
#2

Tack för svar #1, om vi kastrerar kommer det ske kemiskt!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Changrila
6/4/19, 6:14 AM
#3

Vad är det för ras och hur aktiveras han? Har han bra platser att vila på där han kan vila ostört också?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Duvethon
6/4/19, 11:06 AM
#4

#3 Det är en japansk spets. Minst 3h promenad /dag varvat med mental aktivering, vardagslydnad, lite olika aktiviteter jag hittar på. Vet vart hans gräns går innan han blir övertrött hehe Absolut, vi bor stort och han har ”sina” platser :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Maleficum
6/4/19, 3:16 PM
#5

Hade en äldre hund som blev kemiskt kastrerad sina sista år av livet pga medicinska skäl. Det som märktes på honom var att han sluta bry sig om löptikar så mycket (normalt kunde han stå och slicka löptik kiss i evigheter och blev kinkig med maten om det var mycket löptikar i området) så all den stressen försvann. I övrigt tycker jag han var sig själv.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

SuperLimm
6/4/19, 10:12 PM
#6

Jag skulle vänta lite med att kastrera. Hunden är ung och allt är spännande och luktar gott. 

Har ni provat lite lugnare aktiviteter och även passivitetsträning? Tex spåra, sitta och titta på folk ute osv. För att få hunden att slappna av mer. 

Att rida på folk och föremål brukar oftast vara en överslagshandling många hundar tar till när de inte vet var de ska göra av sig själva. Tex om man busar med hunden och den blir så uppstressad av det så den börjar rida på en istället. Just för att den tillslut inte vet var den ska ta vägen. Då kan passivitetsträning vara nyttigt ihop med lugna mentala aktiveringar som tex spår eller sök.

Mvh Linn

Annons:
Duvethon
6/4/19, 10:48 PM
#7

#5 Skönt att han var sig själv efteråt, verkar som att kastreringen medförde en hel del gott!

#6 Försöker träna passivitetsträning, dock utan vidare resultat. Han är en 'sådan' unghund som reagerar mycket när han ser andra djur/människor i aktivitet ;) Det är inte så trevligt att ta hem någon som han finner "intressant" och ska rida på, tar man undan honom blir han arg. Står och gnäller samt skäller på personen han vill rida på. Vill även tillägga att han aldrig ridit på mig - vad det nu kan bero på?

Jag ska lägga spår och sök på minnet! Testat en del "hobby" nosework hemma :) Verkar ganska svårt att lägga spår men ska se om jag kan lära mig det? Det är ju en toppenaktivitet!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Maja2
6/5/19, 5:45 AM
#8

Minst 3 timmars promenad per dag, plus mental aktivering, allmänlydnad och aktiviteter, låter i mina öron alldeles för mycket. Hur länge har hunden varit Så aktiv?

hemul
6/5/19, 8:42 AM
#9

#7 Det är nog inte så att han vill rida på vissa personer och det är inte därför han skäller på dem. Som SuperLim sa är ridandet en överslagshandling, något hunden tar till när den blir så ivrig att det blir överslag i hjärnan och den måste få utlopp för den uppbyggda energin. En del juckar, andra börjar plötsligt jaga sin svans.

Det är inte ridande du ska koncentrera dig på. Det är mötet med människor. Hur du kan få honom att lugna ner sig i möten kan andra råda bättre om en jag, men jag tror inte kastrering är rätt väg.

Duvethon
6/5/19, 9:10 AM
#10

#8 Det är ju inte alls mycket :) 1,5h långpromenad vid lunch och resterande utspritt över dagen. Vi tränar inte lydnad varje dag och de aktiviteter jag genomför dagligen är att gömma mat i burkar, skålar etc!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Elsis matte
6/5/19, 9:29 AM
#11

Jag skulle nog ha lite is i magen och vänta något halvår. Det där låter precis som hur min hanhund var för ett halvår sedan, men nu har han mognat mycket senaste månaden och är betydligt mer lugn och stabil. Tycker inte heller att tre timmar ute om dagen låter extremt mycket, det får min också, uppdelat på flera promenader. Ge honom en tydlig struktur i mötet med andra människor och ta gärna med en liggplats samt Kong eller ben som han kan pyssla med.

Duvethon
6/5/19, 9:29 AM
#12

#9 Han är ju superlugn vid möten av människor, är väldigt säker på att det inte är problemet.Vill även understryka att jag aldrig haft kastrering i tankarna fram tills nu, det är inget ingrepp som skall göras lättvindigt :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

hemul
6/5/19, 9:39 AM
#13

Jaha, jag fattade väl fel då när du sa "Det är inte så trevligt att ta hem någon som han finner "intressant" och ska rida på".

Annons:
Duvethon
6/5/19, 10:04 AM
#14

#11 Tack för svar, det låter rimligt att vänta tills hunden är färdigutvecklad! #13 Jag borde ha varit tydligare! Är givetvis en enorm skillnad om hunden juckar hela dagarna, jämfört med ibland hehe.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
6/5/19, 10:05 AM
#15

Jag blir lite fundersam och undrar hur folk här aktiverar sina hundar när jag nästan tycker att min får för lite motion, och blir ifrågasatt att han är för ”aktiv”?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
6/5/19, 10:37 AM
#16

#15 Nu var det ju i och för sig bara en person som ifrågasatte det, du hade inte heller förtydligat dels vad den övriga mentala aktiveringen var eller att det inte skedde varje dag. Folk läser in olika i ordet aktivering och då kan det ju låta som mycket/lite.

Jag hade också avvaktat, jobbat med beteendena men förmodligen så beror det absolut mesta på hormoner. Hanar i den åldern är inte alltid jätteroliga att ha att göra med.

Johanna - Instagram

Maja2
6/6/19, 8:01 AM
#17

#15, det är enbart med bakgrund av den erfarenhet jag har av hundar som lätt går upp i stress, att det ofta kan hjälpa att minska på aktivitet, åtminstone under en period. Har man  hund som INTE går upp i stress så är det ju inga problem med den mängden motion och aktivitet, och mer därtill.

Duvethon
6/6/19, 10:19 AM
#18

#16 Då kanske det är bäst att vänta tills han kommer ur unghundsperioden? Blir det inte bättre kommer jag ta kontakt med veterinär för rådgivning/konsultation

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

hemul
6/6/19, 10:39 AM
#19

Låter mycket klokt.

Jojaton
6/6/19, 12:42 PM
#20

#18 Ja gör det, avvakta minst till han är två, ser du ingen förbättring (behöver ju inte vara perfekt, men bättre) så kan du ju rådgiva med veterinär då men försök härda ut ett tag till! 😊

Johanna - Instagram

Annons:
SuperLimm
6/7/19, 8:40 PM
#21

#7 Låter som du kan behöva ha längre avstånd till det han blir stressad av. Prova, om det är möjligt, att ha ett sånt avstånd till en början så att han inte går upp i stress. Jag är ganska säker på att det finns ett namn eller så för denna typ av träning, att man börjar på ett sånt avstånd så hunden inte blir stressad och där tränar kontakt innan man minskar avståndet sakta. Men jag minns inte vad det heter.

Mvh Linn

MyCola
7/2/19, 10:55 PM
#22

Vår Jack Russell kastrerades när han var ungefär 6 månader gammal. Nu är han 1 år gammal. Förändringarna jag har märkt är bara positiva.

Han har väldigt god träningsmotivation och lyssnar otroligt bra. Han distraheras nästan inte alls av intressanta lukter eller andra hundar under promenaderna.

Han blev mycket mer lugn och sällskaplig efter att han kastrerades. Framförallt promenader och bilresor är lättare nu när han är lugnare. Också mycket roligare att leka med honom när han inte blir så upphetsad så han biter mig.

Det är mina erfarenheter av kastration. En del beskriver hur jobbiga deras unghundar är, och andra om hur problematiska deras hundar har blivit efter kastrationen. Jag har dock inte märkt av något sådant hos vår valp. Allt har helt enkelt gått väldigt bra efter att han kastrerades.

taxarärbäst
7/3/19, 5:58 AM
#23

kemiskkastrering förstör ju bollarna….skulle det inte vara bra att kastrera på riktigt???

Randomel93
7/3/19, 6:22 AM
#24

#23 Hur menar du där? Sant dom krymper under effekttiden men dem boir större igen när effekten går ur

[Tisstassen]
7/3/19, 8:32 AM
#25

Jag kastrera min när han var strax över året, nu är han 1,5 detta pga just de anledningarna du beskriver, lätt för å gå upp i stress och varierat temperament helt enkelt (han markerade även inomhus… detta försvann väldigt fort efter kastreringen) Jag har märkt att han blivit jämnare i humöret, och kaaaanske lite mindre stressad. Dock är det svårt å veta om det är pga kastrering eller träning, men förmodligen en kombination Jag googlade hur mkt som helst innan, men kom fram till att det var värt risken, för han mådde inge bra av å stressa så mycket Diskuterade kort med en erfaren djursjukskötare när jag bokade kastreringen också, hon tyckte att det var rimliga anledningar och att det kunde hjälpa

taxarärbäst
7/3/19, 7:22 PM
#26

#24 dem kommer aldrig bli sin normala storlek igen tyvärr sa iallafall veterinären när jag tänkte göra kemiskkastrering. Bättre att ta bort bollarna direkt

Duvethon
7/3/19, 7:46 PM
#27

#26 Det stämmer inte, ofta rekommenderas kemisk kastrering då vanlig kastrering är permanent. (Tack för svar alla, återkommer senare ikväll med återkoppling)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
hemul
7/4/19, 3:10 AM
#28

De har ju inte precis normal storlek efter kirurgisk kastraring… 😮

taxarärbäst
7/4/19, 9:55 AM
#29

#28 efter kemiskkastrering så går det inte att gå på utställningar och avla på hunden när bollarna inte får sin normala storlek så lika bra ta bort dem helt.

Hornslandet
7/4/19, 10:12 AM
#30

#29 Fast varför är det lika bra att ta bort dem pga att du eventuellt inte kan ställa ut eller avla? Många bryr sig inte om att göra endera.

Jojaton
7/4/19, 10:16 AM
#31

#29 en hund man funderar på att kastrera ska ju inte gå i avel oavsett så det är ju rätt ointressant. Du får inte ställa ut/tävla en hund som är kemisk kastrerad under tiden den har chipet + 6mån efter, efter den karenstiden får du tävla och ställa ut precis som vanligt så det är ju ett kanonsätt att prova på att kastrera för att se om det hjälper eller stjälper ens hund.

Johanna - Instagram

Duvethon
7/4/19, 12:52 PM
#32

#31 Oj, är det så? Hade ingen aning att det är karenstid efter kemisk kastrering, jag trodde att man inte fick ställa ut alls! :o

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

hemul
7/4/19, 1:40 PM
#33

#29 Grejen är ju att om kastrering visar sig inte funka som man hoppats eller om det har rent negativa effekter så kan man gå tillbaks till utgångsläget, även om nu testiklarna skulle ha krympt för gott, vilket jag inte riktigt tror på. Kastrerar man på riktigt kan man ju glömma att ändra sig.

Jojaton
7/4/19, 2:43 PM
#34

#32 läste igenom dopingreglerna nu och där står ju iof medges ej dispans oavsett metod, men är nästan helt säker på att jag läst och hört att det är chippets tid + 6mån. Ta det med en nypa salt dock - någon annan har kanske bättre koll!

Johanna - Instagram

Annons:
Duvethon
7/4/19, 5:24 PM
#36

#25 Vad skönt att det fungerade så bra för er! Var det kemisk kastrering?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
7/4/19, 7:15 PM
#37

#35 precis den texten jag letade efter men inte kunde hitta lite halvstressad på lunchen 😅

Johanna - Instagram

hemul
7/4/19, 11:29 PM
#38

👍

[Tisstassen]
7/10/19, 6:27 PM
#39

#36 nej jag funderade först på kemisk, men jag landa i att de fick bli kirurgisk direkt istället. Mycket för att de skulle bli så himla dyrt att först köra kemisk och sedan kirurgisk när jag ändå var så säker på att jag ville kastrera :)

Upp till toppen
Annons: