Annons:
Etikettbeteende
Läst 1044 ggr
Snowtigher
2019-06-02 18:11

Hund stressad av katten

Hej har ett svårt beslut att eventuellt ta. Behöver råd. 

Jag har en hund sen 12 år tillbaka. Hon är uppvuxen med katt. De var 8 år när hunden kom in i vårt liv som valp. De levde tätt ihop i 10 år. Nu 12 år senare skaffade vi två kattungar. Då hade hon varit utan katt i 1 1/2 år. Första månaderna gick bra, visst tyckte hunden det var jobbigt stundtals med de livliga kattungarna. Men de funkade bra ihop. Ena katten har även tytt sig väldigt till hunden. Men på senaste tiden upplever jag att min hund är mer stressad, hon går på tårna när katterna är i närheten av henne, gnäller, tjuter, rastlös, börjat slicka sig om tassarna, kan plötsligt kasta sig upp och skälla till. Vet inte om det är att katterna blivit mer självständiga, äldre, eller om det är att min hund tycker det blivit jobbigare. Hon var inte sån mot de andra katterna som hon växte upp med. Jag har börjat fundera på omplacera katterna- men det är jättesvårt beslut att ta. Vi har haft dem i ett år nu, men jag kan inte heller låta min hund gå runt och vara stressad de sista åren i hennes liv. Kanske blir det bättre med tiden.  Kanske inte. Har avaktat sen i februari i hopp att det blir bättre, men tycker snarare att hunden i vissa situationer reagerar kraftigare. 

Hur tänker, resonerar ni kring det hela?

Annons:
Honestyisdead
2019-06-02 18:28
#1

Låter mer som din hund bör kollas hos vet eftersom det är ett nytt beteende och 12 år är många år.

Snowtigher
2019-06-02 19:15
#2

Det kan inte vara de här katterna då som gör henne stressad. För det är i kombination med katterna. När de är i olika rum mm så är hon normal.

Herveaux
2019-06-02 19:29
#3

#2 Jag håller med Hera. Hunden har ju ändå bott med katterna i över ett år innan det här nya beteendet uppstod.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Snowtigher
2019-06-02 22:06
#4

Det kommer av och till. Ikväll har det gått bra. Det hela började när katterna kom som kattungar för ett år sedan, men när de busade runt som tokar förstod vi att hon kunde tycka det var lite jobbigt men det har fortsatt även nu när katterna är lite mer mogna.

Semlalatte
2019-06-02 22:47
#5

#4 Hon är alltså helt som vanligt i övrigt? Är det ett medicinskt problem tänker jag att det borde visa sig i andra sammanhäng än enbart tillsammans med katterna (även om det inte skadar att kolla upp). Har hon blivit mer rädd om sig överlag?

Elsis matte
2019-06-03 08:29
#6

Jag tänker demens, då kan de bli väldigt oroliga över vissa saker. Men håller med övriga om att det är bra att utesluta eventuella fysiska problem som kan bidra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: