Annons:
Etikettraser
Läst 5209 ggr
ipopuma
2019-05-29 13:08

Om du skulle skaffa valp idag...

Om du skulle skaffa valp idag vilken ras hade du valt och varför just den rasen?

Annons:
Calcifer
2019-05-29 13:10
#1

Japansk Akita. Det är min älskningsras och har alltid velat ha den. Dock är det inget som någonsin kommer bli aktuellt, men om man bara ska spekulera kring drömhundar så är det den.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2019-05-29 13:12
#2

Nu har jag nyligen fått hem en valp så jag vill väldigt ogärna ha en till bråkstake 😂

Men, jag hade velat ha en Labrador ❤️
Jag älskar Labradorer och alltid gjort, det är en härlig och trevlig ras. Nästa hund kommer bli en Labbe, oavsett om det blir en valp eller unghund/vuxen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Mitchika
2019-05-29 13:14
#3

Gosedjur. Troligtvis av retriever eller spets/urhunds-variant. Kanske spaniel. Aldrig mera valp igen. 🤦‍♂️😂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Shettisar]
2019-05-29 13:21
#4

Hunden jag vill ha skaffade vi för ett år sedan.Men jag har alltid sagt att en Beagle ska jag ha innan jag dör.Så det svarar jag då. En Beagle för att de är så otroligt söta och smarta,perfekt storlek.Allround hund helt enkelt. Jagar gör vi i familjen så givetvis också för den biten.

Zadeira
2019-05-29 13:24
#5

Engelsk Cocker Spaniel. Efter att ha passat flera olika raser och har kompisar/bekanta med flera olika raser har jag gått genom en del olika typer av hundar. Det blir bara mer och mer tydligt att det är en cocker jag kommer att skaffa  i framtiden. Många raser har sin charm, men det är på något sätt alltid cockern jag jämför alla andra raser med och i slutändan är det nog den jag väljer själv.

Lussan20
2019-05-29 13:37
#6

Ja att drömma är fritt! Men jag är inne på min sista hund pga sjukdom och ålder.

Min hund är 13 år och tiden är kort. Jag hade sagt aldrig en Labbe, såg dessa feta Labradorer och tyckte de var ointressanta. Så mötte jag tre på en gång, en mamma , moster och en valp. De skulle vara dagbarn. Men valpen blev kvar. Underbara som sagoväsen var de alla tre. Inga som helst problem, aldrig att man blev sur på dom.

Så drömmen är en Labbe , efter alla hundar genom livet. De första var mormors hundar där jag var mycket, då min mamma var sjuk var en svart lurvig blandis, en jakthund, så mina Collie, dagmatte åt Pudel, Rottis, Rysk vinthund, så kom min blandis av Boxer BorderCollie. Men om jag orkar kanske jag blir övergångshem till någon mellanstor hund som inte behöver så mycket rastning, har två timmar nu i tre omgångar. Det är max vad jag orkar…Mvh/WL🌺

Annons:
monstermash
2019-05-29 13:50
#7

Jag fick hem en valp för några veckor sedan så jag hade nog fortfarande valt Golden Retriever som min är, eller en mindre ras, ex patit brabancadon.

kinjelooo
2019-05-29 13:55
#8

Jag skulle ha valt en bruksschäfer. Det har alltid varit min dröm sedan barndomen när jag har fått se en schäfer utföra en lydnadsrutin 😍 Det kommer definitivt bli min nästa hund, men det är om några år.

Äppelsnäckan
2019-05-29 14:56
#9

Vit herdehund. Sportiga, bra storlek, villiga att lära sig och träna. Samtidigt inte lika hårda som mallar eller bruksschäfrar (som jag fattat det).

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

JMW
2019-05-29 15:25
#10

Chokladbrun labrador skulle jag nog välja. Vår svarta labrador somnade in för 5 månader sedan så rasen känner jag. Underbar.
De senaste månaderna har jag varit dagmatte två dagar i veckan åt en riktig vilde. Hon var knappa 3 månader när hon kom hit första gången. Så jag har bestämt min, aldrig mer en valp. 😃

Lona
2019-05-29 15:37
#11

Cairnterrier! Är helt såld på rasen, älskar att de är så robusta både fysiskt och mentalt. Kavata och pigga små hundar, alltid glada och alltid med en nos i vägen som ska "hjälpa till"! Lagom i aktivitetsnivå och roliga att träna med (om man gillar att få vara lite finurlig och inte satsar på SM). ❤️ Dock är det eventuellt en vuxen labbe som står och knackar på dörren och vill flytta in så vi får väl se vad som händer. Jag är annars väldigt nöjd med min flock som den är just nu. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Anne.K
2019-05-29 15:39
#12

Oj vad svårt. just nu är jag inne på 3 olika raser för framtida hund. Antingen labrador, storpudel eller papillon.  Har inte ännu beslutat för vilken ras jag vill ha på min nästa hund. 

Är ute efter en hund som inte är lika krävande som min nuvarande hund är (älskar henne till bitar och skulle aldrig byta ut henne som individ).

Vill ha en mer följsam hundras som kan hänga med på det mesta, men också kunna ta det lugnt. Och som är lättlärd, funkar bra med barn och andra hundar etc etc. 

Min nuvarande är en hund som kräver en del då det är en schäfer/amstaff. Så mycket motion och mental stimulans. Hon är svår med andra hundar och svår med barn (funkar dock utmärkt med min dotter idag). Hon är helt enkelt en hund man får jobba mycket med. Envis som en åsna också, haha. Men älskar alla vuxna människor och är världens pussgurka.  Men jag känner att min nästa hund inte ska vara av samma krävande variant. Jag vill ha en paus från bruksraser och liknande och vill ha en mer avkopplande ras som nästa hund.  

Men troligen kommer jag inte vilja ha valp, för dom är för jävliga, haha. Troligen kommer jag leta efter en vuxen omplacering även som nästa hund, då jag gärna vill ge de vuxna ett för alltid hem. och tycker det är så spännande med processen att se hur tilliten växer och hur glädjen i hunden också växer med tiden efter att man tagit an en omplacering, och se alla framsteg hunden gör. Man får så mycket glädje av en vuxen hund på ett annat sätt än med valp. 

Men oavsett så kommer det dröja många år innan en till hund blir aktuellt. För nu vill jag ägna all min fokus åt nuvarande. ❤️

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Elsis matte
2019-05-29 15:53
#13

Usch, vill egentligen inte ha valp igen…men nu när jag haft omplacering ett tag, med allt vad det innebär så kanske jag får bita i det sura äpplet. Fördelen med en valp är ju att man kan ge den rätt grunder, vilket är rätt käckt när man vill träna och tävla med sin hund. Är just nu lite insnöad på jaktcocker, men det är frågan om det någonsin blir en sådan på riktigt…

Annons:
Fisherling
2019-05-29 15:58
#14

Om jag på riktigt skulle skaffa valp idag så skulle det bli en till aussie av sportiga linjer. 

Om jag fick drömma lite är jag rätt sugen på att testa en face rase av socialt tillgängliga linjer.

[IdaSoren]
2019-05-29 17:37
#15

För att vara realistisk skulle det nog bli en ras av sällskapstyp, kanske en staffe.

För att vara total-drömmig så har jag ju alltid älskat korthårig collie, men det lär nog förbli en drömhund i väldigt många år.

Är inte säker på att jag någonsin kommer skaffa en valp, men man vet ju aldrig 🙂

kinjelooo
2019-05-29 18:15
#16

#15 jag tror nog att en staffe kan vara rejält mer krävande än en collie så du behöver inte förkasta din dröm 🙌😊

jenmjao
2019-05-29 20:59
#17

En malle såklart 😃
En tik, för jag vill nog inte ha en hane igen.
Varför? Vill köra mondioring, och jag älskar malle och schäfer, men malle har det lilla extra. 😛

LinDajSon
2019-05-29 21:44
#18

Kommer förverkliga en av mina drömmar om ett par veckor, faktiskt, en liten working kelpiekille. :) Han skall bli min arbetshund, jag jobbar som djurskötare (kossor). Hade en suverän liten aussie till det men hon gick bort i februari. Anledningen till att der blir wk är väl dels för att jag alltid velat ha en, haha, dels för att jag inte tror att jag hittar en aussie till med rätt kapacitet i Sverige. Just nu har jag varken tid, lust eller ekonomin att chansa på att importera heller, även om det finns bättre material där. Wk är ett betydligt säkrare kort.

Jojaton
2019-05-29 21:51
#19

#18 Åh va spännande, lycka till med den lille!

Johanna - Instagram

JoannaLi
2019-05-29 22:08
#20

I ärlighetens namn, just idag hade det blivit en till schäfer. Drömmer om en liten svart fara, eller en riktigt högslank grå en… Jisses Amalia, vem hade anat i somras att jag skulle bli schäfermänniska?

Annons:
Changrila
2019-05-30 07:42
#21

Saluki. Fast jag hade väntat ett år på att få en valp från en planerad kull som troligen blir helt fantastisk :p

Anledningen är enkel, jag har saluki nr 3 och 4 nu, men det är absolut inte mina sista salukis. Jag älskar rasen och kan inte tänka mig att vara utan och dyker det upp någon extrem-intressant kull så är det klart att jag blir sugen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tiger tok
2019-05-30 07:43
#22

Varierar från dag till dag.. Om lydnadsintresset fortsätter växa så skulle jag tro på schäfer, gillar utseendet och temperamentet. Tror inte att det är en slump att västgötaspets människor ofta är schäfer människor sedan tidigare, eller vice versa. Eller en riktig riktigt bra aussie, men vet inte om jag har kunskapen att hitta den riktigt riktigt bra kullen i nuläget. Eller bara en till västgöte, men då vill jag ha en till av samma modell och temperament som nuvarande, vilket knappt finns.. och isf skulle jag ville ha en tik som inte är relaterad till min hane, för drömmen är att ta en kull, och verkligen försöka vända rasen.

ifoundnemo
2019-05-30 08:49
#23

Tja…ska lära mig drag till hösten (från grunden) med en två huskies som en vän äger eftersom siberian husky alltid varit min drömras. Blir jag lika förälskad i draget som i rasen så blir nästa hund en siberian husky! Annars är en tanke att låna ut min isländska fårhunds hane till avel om han klarar hälsotesterna, hade varit helt underbart med en valp efter min underbara kille! Skulle jag köpa valp idag hade der blivit ett gosedjur 😅 är helnöjd med mina 2 vuxna och min unghund!

CayKantos
2019-05-30 09:16
#24

En ras som tillåter mig utöva IGP/IPO mera, så jag verkligen kan grunda om och vet lite mera vad tusan jag håller på med 🤓😂 En Malle lutar det åt, men Holländare är ju så drömmiga, så hittar jag något mentalt eftertraktad när det väl är dags så kanske 🤷‍♂️ har ju vart en favoritras (utseendemässigt) sen jag ens började med hunderiet :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

apportbocken
2019-05-30 10:06
#25

Jag har hört era ord och är inne på en kelpie faktiskt! Helst en stor svart tik. Jag har insett att det nog är rasen där sannolikheten att hitta det jag gillar är störst: de har mycket energi och humor men samtidigt förmågan att arbeta fokuserat bättre än min Chester.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

CayKantos
2019-05-30 10:12
#26

#25 vet inte vart du fick fokus ifrån… 🙄 😂😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

apportbocken
2019-05-30 10:50
#27

#26 Okej men FÖRLÅT då. 😤🤣 Det står att de arbetar mer fokuserat än Chester och det måste inte innebära särskilt mycket fokus. 😂 Jag ska inte vara orättvis mot honom dock, i söndags tränade han MELLAN en som tränade agility och en som tränade lydnad (ping @tiger tok) och var en stjärna men det hör till ovanligheterna och inte till tråden.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Hornslandet
2019-05-30 11:35
#28

Tax, för jakt!

IngaTrnqvist
2019-05-30 12:05
#29

En till face rase. Efter all skit med Colt och att han tyvärr kommer få bli sällskapshund, är jag sugen på en till face rase som tävlingshund.

Katti
2019-05-30 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Kelpie ❤️. Har haft flera innan jag skaffade barn, men kände då att jag inte skulle vara någon bra kelpiematte medan barnen var små (annat än till den kloka äldre herre vi hade i huset). Så det blev finska lapphundar under ett antal år. Supertrevliga hundar, men åh vad jag saknar kelpiens arbetslust, humor och vilja att vara till lags!

Dock har jag råkat skaffa ett par omplaceringshundar; en schäfer och en aussie, så hundkvoten är full… Men nästa hund blir en kelpie, och en valp!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

ipopuma
2019-05-30 20:57
#31

Vilka roliga och intressanta svar 🙈😍. Själv har jag absolut ingen aning! Har ingen aning om vad som skulle passa mig bäst 😂

panini
2019-05-30 21:09
#32

En sheltie då det är en ras som skulle passa mig bra i vardagen och i min träning/tävling! De har liksom allt jag vill ha 😃

Men om jag får drömma så hade det varit en Tervueren, men vet att en inte alls hade passat mig eller mitt liv just nu.

Lona
2019-05-30 22:24
#33

#32, Åh, en Långnäsa! ❤️ Jag saknar tervarna även om det är betydligt lättare med ett gäng jaktlabbar och en cairn…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2019-06-01 21:20
#34

Engelsk bulldog är jag kär i. Men det är bara en dröm

Annons:
Lona
2019-06-01 21:56
#35

#30, Fin bild! Är hunden längst tv en diluterad svart? Läcker färg även om den väl inte är godkänd (och "en bra hund har ingen färg")?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Katti
2019-06-01 22:54
#36

#35, Ja, hon är (rök)blå och det är en godkänd färg! Här kan man läsa om färger på kepie https://kelpiegallery.se/farggenetik

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Turast
2019-06-02 11:42
#37

Borzoooiiii

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
2019-06-02 14:36
#38

Helt ärligt? 

Perro sin pelo del peru, inte jättesugen på någon mer brukshund just nu, räcker med de två jag har, och perron är sådär lagom av allt.

-

nimo_9054
2019-06-02 22:06
#39

Nu skaffade jag ju valp för mindre än 1 månad sedan, så jag vet inte om jag är berättigad att svara ännu… Men nästa hund lär bli någon maskot enbart, något litet och gulligt. Inte helt omöjligt att det blir en chihuahua….

Honestyisdead
2019-06-02 22:10
#40

#39 Maskot?

MonicaLagerquist
2019-06-02 22:30
#41

En svart jakt labbe.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Katti
2019-06-02 22:43
#42

#39 En chihuahua är en HUND. Varken mer eller mindre. Fast mindre…

Den behöver uppfostras, motioneras och aktiveras som vilken annan hund som helst för att må bra. Som vilken annan hund som helst har den också fått sina fyra ben för att, hör och häpna, gå med!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

ipopuma
2019-06-03 00:49
#43

Alltså jag tror det hade blivit en bc.

Turast
2019-06-03 01:28
#44

#43 NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄJ! dumpar dig om du blir med bc 😂😍

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

apportbocken
2019-06-03 10:17
#45

Jag tror inte maskot nödvändigtvis innebär en hund som bara sitter i en väska och är söt. Jag har hört uttrycket i hundsammanhang förut och det verkar som att det är ett komplement till en tävlingshund, en hund som får hänga på utan att kräva särskilt mycket jämfört med denna. Hur man benämner sin hund måste inte per automatik betyda att hunden får ett sämre liv och ses som en accessoar.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

ipopuma
2019-06-03 10:25
#46

#44 shhh tänkte först skriva aussie eller bc men de känns så olika XD och ja du vet alla mina träningskompisar har ju bc så hade ju fått hjälp där ;) fast som tur är detta bara tankar och funderingar ❤️ so u dont dumping me yet!

Turast
2019-06-03 10:40
#47

#46 johooo ska dumpa nu på en gång!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
2019-06-03 11:04
#48

Rottweiler… det finns väl inga andra raser här i världen? 😉 Balanserade, 4 tassar i backen, superroliga att träna, ett bra driv utan stress, lättlärda, mysiga, sociala, superenkla i vardagen. Förutsatt att man hittar en bra individ då… de är sällsynta 😅

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
ipopuma
2019-06-03 11:53
#49

#47 shhh kan skaffa en halvlurig bc och säga att det är en aussie XD

Maleficum
2019-06-03 12:13
#50

Vår nästkommande valp blir troligen en Löwchen (då det passar bäst in på mammas krav över nästa hund även om Pudel finns med som "backup").

Hade jag skaffat något helt för mig själv hade det nog blivit Saluki för det är något speciellt med dem jag verkligen fastnat för, men vill själv inte skaffa valp så hade nog blivit en vuxen omplacering isåfall (men mamma och pappa vill erfara valpstadiet igen och planen är att vi ska skaffa en hund gemensamt att "dela på").

Hade man helt fått drömma hade jag velat ha en Rottweiler (den ras jag drömt längst om att ha) men tror aldrig jag kommer få ha glädjen att äga en själv då jag känner jag inte kan tillgodose en rottis behov som läget ser ut nu (men man ska väl aldrig säga aldrig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jomensåatt
2019-06-03 12:21
#51

Kan inte tänka mig något annat än Briard. En följsam bruksras liksom😍

ViktoriaL
2019-06-03 14:12
#52

Oj va svårt!🤔 Har en schäfer nu som passar mig som handen i handsken så det är definitivt inte min sista schäfer. Däremot är jag nyfiken på fler raser också så nästa hund blir mest troligt någon annan bruksras! Inte riktigt bestämt vilka egenskaper jag söker i nästa hund än men lutar just nu mest åt kelpie, aussie eller acd då jag dessutom letar efter en lite mindre hund än schäfern som nästa hund.😊

eli1991
2019-06-04 08:36
#53

Tråkigt svar då jag endast haft min irländare några månader men skulle jag skaffa en valp idag så skulle det bli en till 😂 är helt fast. Min första av rasen och han har verkligen tagit mig med storm. Hittar så många egenskaper/sidor som jag inte sett hos någon av mina tidigare hundar av andra raser. Han passar mig och familjen så perfekt. Så irländsk varghund blir mitt val🙂

Hornslandet
2019-06-04 11:07
#54

#51 Har du briard?? :D

One.Gibbis
2019-06-08 07:44
#55

Haha, blir nog AK för mig. Bara en dröm än så länge, men tycker de verkar himla trevliga. En sund arbetande ras som inte verkar dras med samma problem som tex schäfern (drömras, även den 💕) och i något mindre format.

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
Jaguar_
2019-06-09 11:24
#56

Jag väljer hund efter friskhet. Vill inte bidra till sönderavlade hundar. Så just nu har jag två CsV. Om jag skulle välja någon annan ras så skulle jag gå på samma stil som innan vilket kräver mycket och noggrann efterforskning. Så svårt att säga men skulle vilja nämna någon…Hamiltonstövare.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Katti
2019-06-09 16:00
#57

#56. Sundhet i all ära, men fler kriterier än så måste du väl ha?  Antar att du är jägare. Vad jagar du?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

AnnaBeth
2019-06-09 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Petit brabancon skulle jag välja, den är med på allt, för att sen ligga och slappa i soffan. Stort larm i litet format dessutom ;)

Jaguar_
2019-06-09 16:44
#59

Måste man ha det? Är inte det bästa att tänka på hunden i första hand och inte bara jag vill, jag vill, jag vill? Hunden ska inte blivit sönderavlad. Den ska kunna andas. Den ska vara mycket vad den var från första början innan människan kom in och förstörde den för att vi vill ha det ena och det andra utav dem utan en tanke på vad det gör mot djuret i sig. Bästa är troligt avlad för funktion och inte utseende.

Jag är inte jägare och behöver inte vara det för att ha en hund med jaktinstinkt. Det går träna jakt med hundar utan att vara jägare. Och en hund med jaktinstinkt är själva jakten det som gör dem glada, inte själva fällandet i sig. Att bara trigga en jakt, men 'tappa bort bytet' gör att de blir tillfredsställda. Belöning finns så klart gömt, men inte varje gång.  Det är kul att inleda en jakt utan ord eller kommando. Bara börja kuta i en riktning några meter och höra/se sin hund följa. Hur vi båda letar efter spåret och sedan ge upp för att gå vidare eller hitta den där godbiten som man gömt innan man tog hunden på promenad. Vad svansen går kan jag lova 😃 Det finns så klart även banor man kan hyra med olika utrustningar för jaktträning.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jojaton
2019-06-09 17:25
#60

#59 att hunden mår bra mentalt är minst lika viktigt som den fysiska delen - så ja jag anser att man behöver ha lite mer kriterier än att hunden ska vara sund. Finns många fysiskt sunda, funktionsavlade hundar som hade mått fruktansvärt dåligt hos mig, för att jag har noll intresse för deras största intressen. Är det schysstare än att skaffa en hund som inte har en helt optimal fysisk konstruktion?

Johanna - Instagram

Katti
2019-06-09 18:17
#61

#59, så du ska ha din hamiltonstövare lös och ni ska låtsasjaga låtsassaker och låtsasspåra låtsasspår, som ni sedan avbryter? Och du tror att din hund då blir en lycklig hund som gör det som den är ämnad för att göra?  VAD har jag missförstått???

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Jaguar_
2019-06-09 18:26
#62

En hund som inte är sönderavlad har sin optimala funktion mentalt och fysiskt eftersom ingen har varit där och tallat på den för att göra den till vad de vill ha utav den.

Och ja, om man bara väljer efter utseende och inte har något intresse för hundens intresse så blir man en dålig matte/husse. Har varit med om många som väljer för att hunden är söt eller vacker.. Men har ingen tanke på vad hunden är framavlad för vilket ger en så kallad problemhund som folk anser är aggressiv om man har otur. Därav så är utseendet inget du ska gå på när du väljer hund utan intressen (dina och hundens) och sedan utseende, men först av allt att inte bidra till att en ras blir mer sönderavlad än vad den redan är. Se på stackars schäfrar. Räkor i utseendet och kan knappt gå. Höftproblem delux redan som några veckors valpar. Bara för att folk vill ställa ut och vinna priser på sin hund samt att dessa krav ställs av högre makter som säger att de SKA se ut såhär för att ens få ett pris eller ställas ut. Vilket gör att du måste avla fram dessa stackars räkschäfrar om du vill hålla på med detta intresse. Vill man verkligen det med tanke på att hunden är den som får lida sig igenom ett helt liv pga priser? Jag säger utrota räkschäfrar och avla fram riktiga bruksschäfrar med raka fina ryggar och därav och förhoppningsvis få bort problem som just nu finns i rasen.

Om man är intresserad av utseende så måste man ta sig an intresset hunden har. Ge och ta. Och mest ge.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
JoannaLi
2019-06-09 18:56
#63

#62 fast en hund kommer aldrig vara lika lycklig hos någon som "anpassat sig efter hunden" och gör det hunden vill fast inte på riktigt som hos någon som faktiskt vill det hunden vill, som kan ge den det den vill göra utan förenklingar eller genvägar, och som brinner för samma sak som hunden. För jaktersättning kommer aldrig ge hunden lika mycket som jakt. Jag tycker att det är sjukt själviskt att tänka att jag ska ta en jakthund för att jag vill det, utan att låta den jaga. Precis som att ta en brukshundar utan att låta den träna bruks. Etc. (och vallhund utan att valla). Det är inte ok. Sen måste jag också fråga, just hamiltonstövare? Hur är den nära vargen, utan att man "tallat" på utseendet? Har du sett en hamiltonstövare?

Jojaton
2019-06-09 19:46
#64

#62 jag fattar ingenting. Man får inte välja ras efter utseendet utan att tillgodose hundens behov, men man kan välja en hund som är sund och inte sönderavlad - oavsett vad den ursprungligen används för för det går alltid att ersätta deras intresse med låtsaslekar? 🤔 Det finns redan riktigt bra bruksschäfrar (säger inte att räkryggarna är ok, men förstår som sagt inte riktigt ditt resonemang) Vilka raser är sunda och inte sönderavlade enligt dig? Alla hundraser har ju anpassats efter människans behov och vilja - hade vi inte gjort det utan målet va att bevara det ursprungliga så hade vi bara haft en massa vargar.

Johanna - Instagram

Fisherling
2019-06-09 20:20
#65

Folk som gnäller om "sönderavlade hundar" brukar generellt sett ha dålig koll på just vilka nischer av hundraser och/eller linjer inom dem som det gäller. De är för lata för att ta reda på fakta om hur hälsa och mentalitet ligger till inom de ofta nämnda raserna (däribland schäfer, där de lätt hade kunnat ta reda på att bruksvarianten är fullt funktionellt byggd och sällan har problem med höfter eftersom över 80% röntgar och gör avelsval utefter resultaten) och gömmer sig istället bakom sin okunskap. 

Bara inom min egen ras, aussie, är det EXTREMA skillnader linjer emellan. Utställningslinjer har ofta enorma mörkertal gällande både mentalitet och HD/ED, de resultat som finns lämnar ofta mycket att önska och exteriören hindrar hunden från sin funktion. Inom arbetsaveln röntgas i princip alla hundar, i princip alla går MH och exteriören hjälper funktionen.

Lona
2019-06-09 22:05
#66

Jag håller med de övriga, det är oerhört själviskt att välja en utpräglat arbetsavlad hund om man nu inte tänker använda den till just det den är avsedd för.
Dessutom bidrar det faktiskt till att raserna blir "sönderavlade"  (jag ogillar det uttrycket rätt rejält!) vad gäller mentalitet och arbetsegenskaper. Minst lika illa för en ras som att bli "sönderavlad" exteriört.

Det finns gott om sunda hundraser med en funktionell exteriör och som inte är specifikt avlade för en viss typ av arbete. Kika på dem istället - men skippa att kolla på utställningslinjerna i respektive ras!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mollsan
2019-06-10 00:34
#67

Väntar valp alldeles nu faktiskt❤️🐶30 juni flyttar vår efterlängtade lilla kille hem till oss! O det blir min önskeras sen många år - en Jack Russell. Har drömt om det i snart 12 år, men en liten underbar omplaceringskille (dvärgpinscher) kom emellan o förgyllde vårt liv. Men tyvärr somnade han in för ett år sedan och efter många tankar och funderingar insåg vi att ett liv utan hund är inte för oss. Så nu väntar vi otåligt på att veckorna ska gå fort så vi får hämta vår lilla kille. Varför just en Jack Russell? Älskar deras energi, att det är en hund som vill hänga med på det mesta, lagom format för just vår familj, att det är en uthållig hund som inte nöjer sig med lite enkla promenader utan att jag o hunden får hitta vår ”grej” som ex agility, nosework lr likn (beroende på vad vi tycker är kul) Längtar 🐶😍

Tarotstollan
2019-06-10 01:59
#68

Schipperke. Lagom stor, pigg  och kan lätt hänga med på det jag vill och orkar göra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
2019-06-10 03:14
#69

#67, Vad spännande! Välkommen till terriervärlden - visst är de härliga?! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Jaguar_
2019-06-10 06:06
#70

#62 Om hunden inte blir lycklig av att utöva sitt intresse beror det på brist hos ägaren som inte klarar av att ge hunden det den behöver och då ska man inte skaffa en sådan hund man inte klarar av. Alltså avstå. Så om du skaffar en jakthund, ska du låta den döda? Köpa en kanin och let it do its work? För det är det naturliga där den få vara sig själv där den blir lycklig. Det är dock troligt mot mänsklig lag att låta djur slåss till döden eftersom det räknas som lidande. Konstigt nog slår det er inte att en jägare inte ens låter en hund slutföra jakten då jägaren skjuter djuret innan ens hunden kommer fram. Vad ger detta för hunden? Faktiskt inget om man ska gå på att bara trigga en jakt inte ger något alls. Så alla jakthundar som har en ägare som jagar där ute mår askass enligt er. Och ändå när mans er en jakthund efter en jakt så viftar den på svansen och är superlycklig även om den inte fällde bytet naturligt själv. Jätteskumt!

Och tydligen så ska man vara självisk och bidra till sönderavel av hundar som många här verka tycka är helt ok. Räkschäfrar och hundar som inte kan andas pga själviskhet. Men det är ju gulligt när de låter som grisar när de springer eller försöker sova eller hur? Och den är ju så söta med nosen uppstoppad mellan ögonen och numera gått igenom 12 operationer för att kunna andas och se ända sen den föddes för ca 14 veckor sen. No problemos här!

Och du har tydligen inte läst vad jag skrivit. Strövaren är frisk ras och inte så värst sönderavlad och med en snabb sökning var det den jag hittade för att nämna en hund jag skulle kunna tänka mig satsa på av oegoistiska skäl och av mina egna principer att inte bidra till mer sönderavel av djur som förtjänar ett värdigt liv utan större egoism från människans sida, Hundar ska inte behöva lida för att människan vill ha ett visst utseende.

Det är skumt att människor som säger sig vara djurvänner och tänka på djurens bästa inte gör det för fem öre när det väl gäller och det märks i denna tråden när alla går på en ena person som faktiskt vågar säga det och mena det på riktigt. Jag förväntade mig såklart detta. Det visar bara att aveln som är nu kommer fortsätta och djur kommer få lida. Grattis alla till ert bidrag!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Katti
2019-06-10 06:37
#71

#70… Oj, var ska jag börja? Är hela världen svart eller vit för dig, eller bara hundvärlden? EN gång i den här tråden är en trubbnosig  ras nämnd, så det är ju inte så att de flesta vill ha en sån, som du verkar utgå från. 

Som information till dig kan jag nämna att jakt där hunden tar död på viltet sedan många år är helt förbjuden i vårt land. Det innebär att det inte är vad våra jakthundsraser är avlade för, och definitivt inte tränade för. Skaffar du en utpräglad jakthund som inte kommer tränas i jakt är det dock inte alls osannolikt att det blir det den gör när den släpps lös… Eller ska den, ve och fasa, aldrig få vara lös???

Jag tycker att man, innan man väljer ras, ska fundera på vad man själv har att erbjuda hunden i form av sällskap, motion och aktivering. Sen ringar man in vilka raser som skulle må bra av det liv man kan erbjuda och därefter väljer man efter egna kriterier vad man tror blir bäst. Vi får inte glömma att man inte köper en ras, man köper en individ. Att välja ras är bara ett av stegen, sedan kommer val av uppfödare och individ som också de är av väldigt stor betydelse!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

JoannaLi
2019-06-10 07:32
#72

#70 I Sverige har vi inte catch dogs, våra jakthundar dödar inte. 

Det händer ju rätt mycket innan skottet, det är kinda the point of jakthundar.

Jojaton
2019-06-10 11:50
#73

#70 Vad är enligt dig en sönderavlad hund/ras? Är det bara räkschäfrar och trubbnosar? För isf kan jag berätta att det finns mängder med andra raser, som inte är utpräglade jaktraser! Det är ingen här som tycker det är något konstigt att du vill ha en frisk hund, likväl är det nog ingen här som vill bidra till avel som gör att hundarna lider. Tittar du i tidigare trådar om tex trubbnosar kommer du hitta rätt starka åsikter mot den sortens avel. Det som i alla fall jag tycker är konstigt är att du är otroligt mån om att rasen ska vara sund och att man ska ”tänka på hundens bästa och inte vad jag vill”, och samtidigt inte använda en utpräglad jakthund till jakt. Jakt är ju det hunden vill? Inte hänga med i skogen efter ett låtsasspår (för det lät inte ens som att du tänkte spåra med hunden på utlagda spår) och ge belöning nån annanstans? För mig låter det väldigt oseriöst och flummigt, och inte direkt givande för en riktig jakthund. Men jag har kanske missförstått.

Johanna - Instagram

Florine
2019-06-10 12:44
#74

#70 Jag förstår inte riktigt. Jag och många andra, säkert de flesta på detta forum, är starkt emot avel på hundar med stora hälsoproblem. Alla trubbnosiga hundar som inte kan andas, Cavalierer med deras hjärtproblem, Flattar med cancern osv osv. Detta är hemskt och behöver åtgärdas! Men det finns massor av friska och hälsosamma raser därimellan. Valet står inte mellan en CsV eller en Douge de Bordeoux. Bara för att nämna några anses Lapphundarna, flera andra av spetsraserna, Shiba, Bichon Havanais, Tibetansk Spaniel och flera av terrierraserna vara väldigt friska och sunda hundar som vad jag vet inte heller har några stora problem med mentaliteten pga "sönderavel".

Lona
2019-06-10 13:09
#75

#70, Jag skulle kunna räkna upp en himla massa raser som jag INTE vill ha, däribland trubbnosar och räkstjärtar (däremot hade en bruksschäfer varit mer än välkommen om jag satsade på den typen av träning). Frågan gällde dock vilken hund man skulle skaffa och där svarade jag cairnterrier. För mig är det självklart att välja en sund hund med funktionell exteriör, så självklart att jag inte ens tänker på att nämna det. Men jag har också en utpräglad jakthund, en jaktlabbe. Det finns INGET som kan ersätta praktisk jakt för henne, det är det hon brinner för. Att träna apportering med fågel eller dummys är visserligen hennes favoritsyssla för övrigt - men praktisk jakt går inte att ersätta helt. Då är ändå retrievers en av de jakthundstyper som är lättast att ge någorlunda stimulans utan att de facto jaga med dem. Nu är visserligen min Nikka världens bästa hund, men hon är inte världens bästa jaktlabbe. Därför blir det av etiska skäl när det gäller viltet ingen mer riktig jakt för henne och det är därför hon bor hos mig som inte jagar. Jag får FÖRSÖKA ersätta jakten men helt och fullt går det inte. Därför blir det heller ingen ny jaktlabbe här - jag brinner inte för jakt och då ska jag heller inte ha en utpräglad jakthund. Har du sett en jakt- eller vallhund som är hårt avlad för sin specifika funktion i arbete? Det slår det mesta och då får man en liten inblick i hur djupt detta ligger hos dessa hundar. Vi försöker inte "hoppa på dig" eller utsätta dig för någon form av massmobbing, tvärtom! Det är jättebra att du vill satsa på en sund hund vilket de flesta på detta forum (åtminstone de aktiva 😏) också står för. Men om du verkligen vill ge din hund det bästa liv den kan ha, välj en hund vars mentalitet går hand i hand med det du vill göra och kan erbjuda hunden!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mollsan
2019-06-12 21:40
#76

#69 underbara hundar! Har aldrig stött på en ras som jag klickat så med. Hittat en uppfödare som känns fantastisk o deras hundar likaså såklart😊Känns så rätt!

Annons:
Wenniz
2019-06-13 22:27
#77

Jaktgolden eller en till Kooikerhondje efter min egna tik. Jaktgolden, tja jag saknar jaktapporteringen.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
taxarärbäst
2019-06-15 10:58
#78

en långhårig dvärgtax! jag är helt såld på den rasen

Florine
2019-06-15 13:35
#79

Om jag skulle skaffa hund idag skulle det bli en Lapsk Vallhund eller en Jaktgolden.. nästa hund blir nog en av dom när jag väl träffat uppfödare och flera exemplar av raserna. Lappen kanske är för envis och självständig 🤔

[Forest]
2019-06-16 18:42
#80

Blir ingen mer hund/valp här och vi kommer i framtiden inte ha egna djur. Vi kommer troligen få vara djurvakt och kanske dagmatte/husse. Kanske hjälper till atg vara akuthem till hemlösa katter i nöd.

monstermash
2019-06-19 15:36
#81

#80 Någon särskild orsak till det beslutet eller vill ni bara bli mer "fria"? :)

DogeLove
2019-06-21 15:06
#82

En till dvärg/mellan pudel. Det flyttar troligen in en liten pudel valp nästa månad! :)

Anne.K
2019-06-21 15:13
#83

Jag får uppdatera min kommentar: Skulle jag skaffa valp idag, så hade det blivit en Eurasier, haha. Skrev tidigare att jag troligen inte kommer skaffa valp då jag tycker dom är för jävliga. Men har nu kommit i andra tankar och i framtiden lär det nog bli en valp trots allt då jag hittat en ras som känns väldigt passande för mig i framtiden. Ibland ändrar man sig helt enkelt. 😂🤪

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
[Forest]
2019-06-22 20:02
#84

81. Jag vill hjälpa mer djur i nöd. Vi får se det är några år kvar 😉

Upp till toppen
Annons: