Annons:
Etikettövrigt
Läst 2139 ggr
Alex&company
5/28/19, 5:42 PM

Han kunde ha dött!

Någon som har några uppmuntrande ord innan jag ger upp och dumpar hundjäveln i skogen (obs skämt såklart… typ)? 😕 

Han är 13 månader gammal och jävlig (som tonåringar är) i allmänhet men idag tog verkligen priset. Vi gick ut och han drog konstant (något som blivit värre och värre senaste veckan) efter dofter. Plötsligt gör han världens ryck och sliter sig, börjar jaga en hare jag inte sett, förlorar haren ur sikte och stannar upp, tittar på mig (jag backar i hopp om att han ska vända om) och då rusar han istället ca 300 meter bort rakt ut på vägen framför en bil. Bilen lyckas som tur var stanna i tid och han galopperar vidare RAKT IN I EN ANNAN HUND och när jag äntligen hinner ikapp försöker hundens ägare hålla undan min från hennes uppenbarligen väldigt chockade hund. Jag är så förbannad och skakad att jag bara säger tack, ber om ursäkt och går hem och han piper och gnäller och drar hela vägen. Jag klarar inte av att se på honom utan att explodera (väldigt konstruktivt jag vet) utan går raka vägen in i sovrummet och stänger dörren om mig för att lugna ner mig. 

Han har alltid varit lite vild och sällan lyssnat (trots kurser och privatinstruktörer och daglig träning) och jag vet att majoriteten av detta antagligen är jaktlust + hormoner + löptikar men jag känner inte att jag litar ett dugg på min hund nu och jag vill inte gå utanför dörren med honom. Han hade kunnat bli påkörd eller orsaka en bilkrock eller bli rejält biten av den andra hunden. 

Någon annan som har haft en så här fruktansvärd tonårshund som kan komma med några uppmuntrande ord innan jag bryter ihop totalt? Detta är inte min första hund (däremot första hane) och jag har ALDRIG varit med om nåt så här allvarligt och jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

Annons:
Fisherling
5/28/19, 6:08 PM
#1

Benji var hemsk. Han är en omplacering som bott i en barnfamilj med tre barn under 4, en höggravid fru och en man som jobbade heltid. Snacka stress den hunden hade när vi fick honom vid 6 månader, han kom ju från rent kaos. I början kunde man knappt säga hej till honom utan att han ballade ur totalt. Han drämde den åldriga labbetiken i backen i sina ryck, högg vilt omkring sig i sina överslag så vi fick blåmärken. Inte ett ont ben i kroppen på honom, bara en stresströskel som låg någonstans under marken vilket ledde till extrema överslag HELA TIDEN. Han kastade sig runt i koppel, kunde inte lyssna, tjöt så fort ingenting hände. Jag gick på kurs efter kurs efter kurs, vi tränade och blev ömsom förtvivlade ömsom uppgivna. Idag är han 8 år, men redan vid 2 år var han som en helt annan hund. Han är fantastiskt snäll, älskar allt och alla, går fint i koppel. Stresströskeln ligger ju där den ligger så han kan fortfarande få överslag när det blir för mycket och han gnäller så fort det inte händer något, mentala ärr från den extremt stressiga och ständigt händelserika uppväxt. Men han är ändå en fantastisk hund. Omän lite korkad :P

Alex&company
5/28/19, 6:10 PM
#2

#1 Tack alltså det är guld värt att få höra sånt just nu 😕❤️

Fisherling
5/28/19, 6:17 PM
#3

#2 Härda ut! Kanske gå någon Anti-jaktkurs eller börja skvallerträna? Jakt är himla svårt, är så glad över att mina töser inte jagar.

eli1991
5/28/19, 7:07 PM
#4

Hade en flatte som var omöjlig som valp. Rädd för ALLT, golv, dörrar och livet. Bet sönder hur mycket grejer som helst. Hämtade levande möss och ormar åt mig konstant (blev många veterinär besök). Svår att få rumsren pga bodde på 4 våningen och somsagt, han var rädd för golv och dörrar och allt… Jag gick kurser, grät och skrev Blocket annonser (som jag aldrig hade hjärta att publicera). Vid 1.5 års ålder blev han bara sådär väääärldens finaste. Sen vid 2 års ålder fick han avlivas pga cancer i hjärnan… Men håll ut, det blir mycket bättre!

Fisherling
5/28/19, 7:26 PM
#5

#4 Hemskt med cancer hos flattar. I princip alla flattar jag känt och hört om har dött av olika former av cancer, och det ses som stort om hunden blir 10 år. Beklagar att du råkade ut för det :(

eli1991
5/29/19, 7:09 AM
#6

#5 ja verkligen. Även om jag verkligen gillade hans sätt så skulle jag aldrig köpa en flatte igen, pga deras hälsa. Men roliga hundar!

Annons:
Alex&company
5/29/19, 7:46 AM
#7

#3 Hemskt men vad fint att ni fick ett harmoniskt halvår ihop iallafall :(

Hornslandet
5/29/19, 11:29 AM
#8

Först vill jag bara säga:

Du skötte dig jävligt bra! Helt rätt att bara gå in i ett rum och stänga om dig. Det är inte alltid jag lyckats att inte ryta i för kung och fosterland åt min hund när han gjort nått liknande.

Jag tycker inte du behöver oroa dig för att gå ut. Din hund har glömt det där nu, det kan du också göra snart nog. Se till att du har koppel och halsband som håller, och att du lägger det ett varv runt handleden så du inte kan tappa det. Då kommer det gå bra även om det kommer en hare.

Och ja, jag vet. Min har dragit två gånger, dvs rejält. En gång drog han på vintern ungefär en kilometer RAKT över ett gäng åkrar efter några rådjur. Jag hade lina på honom, men hade släppt den några sekunder så den släpade efter marken. Kollar ner..upp igen OCH DÅ ÄR HAN REDAN 50-60 meter bort i FULL fart bortåt!! Lyssnar inte alls. Jag med tung ryggsäck (hade packat ner extra vikt för träning) fick springa efter över frusna åkrar. In i ett villaområde för att leta efter honom. Tänkte att nu är han väl överkört av en bil snart.. Sen kommer hundjäkeln ut på åkern igen typ 20 meter från mig, tittar på mig, LYSSNAR INTE ALLS, vänder sig och in i villaområdet igen.. Jag var INTE glad när jag till slut fick fatt på honom, kan vi säga.

[IdaSoren]
5/29/19, 5:46 PM
#9

Alltså, helt ärligt tror jag att min hund lätt också hade kunnat springa efter en hare, ut på vägen och fram till en annan hund om allt skulle klaffa fel och jag skulle tappa kopplet, och hon är inte jobbig alls, bara lite lätt ouppfostrad, jaktgalen och utan bra inkallning 😛 Så jag tycker att du kan se det som ett fall av maximal otur också, att allt skulle hända på samma gång och du råkade tappa honom just när en hare var i närheten. Bra gjort att lyckas behärska dig också. Som någon annan skrev, linda kopplet runt handen och se till att du inte kan tappa honom, då är det nog lättare att lita på honom och fokusera på rätt saker 🙂

Hornslandet
5/29/19, 7:38 PM
#10

Ja framförallt. Detta som hände kan nog VERKLIGEN hända nästan alla (förutom de som har hundar utan jaktlust alls…). Och allt gick ju väl ändå enligt historien förutom att det blev lite skämmigt med den andra hundägaren? Tror nog du kommer känna dig bättre snart nog. Du gjorde verkligen helt rätt, och ingen skada just skedd. Kom ihåg det och ta nya tag :)

Alex&company
5/30/19, 12:39 PM
#11

Tack för alla uppmuntrande kommentarer, och nu efteråt kan jag ju själv se att det var maximal otur att jag lyckades tappa kopplet, det var en hare alldeles intill och att han dessutom fick syn på en annan hund, allt samtidigt. Dagen efter var han en ängel och idag är han ett litet helvete igen men det är bara att kämpa på xD 11 månader till så kanske jag har en lite lättare hund.

-Aida-
6/1/19, 10:59 PM
#12

Min hund va inte heller lätt i tonåren, min sambo trodde han skulle bli anmäld hos polisen för att jag var konstant nere och hade stora blåmärken på hela kroppen, orsakat av min egen hund som bet mig. Kunde knappt gå två meter utanför porten förrän han blev hel knäpp, så promenaderna gick ut på att gå nån meter till närmsta lyktstolpe och knyta fast han tills han gav upp och sluta fjanta sig, men då la han sig platt på gräsmattan och vägrade gå så jag fick släpa han hem i selet. Såg han en hund stog han och skrek tills man inte såg den längre, han blev helt hysterisk och drog nå fruktansvärt, har åkt ner i backen många gånger och snubblat i gropar, halkat på grus för att han dragit och hemmet såg ut som en tornado dragit förbi för han välte möbler och hade sönder allt. De va hål i alla mina kläder hela tiden, inte ens hundinstruktör kunde hjälpa mig med honom. Ville bara packa ner han i en kartong och frankera till Japan. Han ville till o med mörda smådjur som kaniner 😭

När han blev 1 år blev han en helt annan hund, mer vuxen och lugn och har aldrig skadat mig någonsin igen. Han är idag 5½ år bor med två katter och en kanin, han skyddar alla och vill bara väl. Det blir bättre senare, det är bara kaos just nu för dig. 🙂

Skivling
6/2/19, 10:54 AM
#13

Bara en tanke, om du har hundförarbälte med expanderkoppel så kan du inte tappa honom och rycken blev så mycket mjukare, det hjälpte mig när min unghane var galen och ville dra omkull mig när han såg katter, hundar, harar.. bara vetskapen att han satt fast gjorde att det blev mindre stressande, dessutom så började vi jobba annorlunda, hittade kontakt istället för att sätta all kraft på att blåhålla honom. När stressen försvann började vi hitta sätt som funkade för oss. Mer som när han är lös fast med kontroll?

Annons:
Alex&company
6/2/19, 6:21 PM
#14

#13 Superbra förslag ju! Tack!

Upp till toppen
Annons: