Annons:
Etikettbeteende
Läst 3363 ggr
Fridaaaa
2019-05-28 12:55

Orolig tik vid löp

Det är första gången Roxy bor i samma hus som hane vid löp. Han är kastrerad dock. Men hon är inte som hon brukar utan orolig, vankar mycket fram och tillbaka, svårt att komma till ro och är pipig.

Någon som har tips? INTE minska hennes mat, för då kommer hon leta mat för att hon blir hungrig istället. Har motionerat henne lite mer men icke. 

Tips  kanske på lite mental aktivering som inte innebär godissök eller spår?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Herveaux
2019-05-28 13:08
#1

Kan hon tänka sig att leta efter eller jobba för sin mat?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Joyous
2019-05-28 15:44
#2

Jag tänker att det viktigaste kanske inte är vad ni gör utan att ni kommer iväg från hanen så att hon får en paus och kan fokusera på annat? Kör lite trickträning eller lydnad och gå i skogen där hon kan få hoppa upp på/gå under/balansera på saker, problemlösning, lite lek och bus osv. När ni kommer hem lär hon bli rastlös igen men då har hon åtminstone fått en chans att stressa ner. Hemma kan du kanske hjälpa henne genom att be henne ligga kvar på sin plats så att hon inte kan vanka runt, ibland behöver man begränsa för att hjälpa hunden att komma till ro. Fyll en kong med förskfoder som hon kan pyssla med istället för att ge maten i skål osv.

Elsis matte
2019-05-28 15:57
#3

Alltså, gissar att hon höglöper och är pilsk? Tror inte det finns någon direkt lösning, men det går ju över på några dagar. Som de andra skrivit, ge henne pauser, och mental stimulans. Om hon har bra passivitet/stadga i grunden kan det hjälpa att du begär att hon ligger stilla, de kan behöva den hjälpen för att komma till ro. (Om hon däremot är osäker i kvarliggande tycker jag inte att det är just nu man ska jobba på det…)

Fridaaaa
2019-05-28 18:50
#4

#1 ger färskfoder så vill inte köra med det, blir så kladdigt inne och svårt med en litem hemma #2 promenaderna år han inte med och a skiljer dem stundvis under dagarna. Sover inte i samma rum heller. Så all motion och träning sker i annat rum än hanen eller ute. Kongo är inte alternativ tyvärr. Färskfoder överallt. Aktivering får ske utan mat inblandat #3 nej hon är inte i höglöp nu utan förlöpet. ---

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
2019-05-30 13:35
#5

Hur gammal är hon? Apropå färskfoder i kong så kan du sätta henne i en hage av kompostgaller så hon inte geggar runt överallt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Elsis matte
2019-05-30 14:06
#6

Om man fyller kongen, torkar av utsidan och sedan fryser den så kladdar den minimalt. Hunden slickar i sig den medan den tinar. Trist att hon är så här redan i förlöpet…

Annons:
Fridaaaa
2019-05-30 18:34
#7

#5 Hon är 5,5 år. Då står hon bara och piper

#6 Hon kan inte äta fryst flera dagar i sträck, det pallar inte magen, och jo det kladdar, tinar snabbt, haft det i kong nämligen tidigare. Blev att skura golvet. (gör det även fast de slicker i sig det för hygienen)
----

Ja det är trist att hon är sån. Nu är vi iväg från idag till söndg, men lär starta igen när vi är tillbaka är jag rädd. Nu är hon lugn

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Turast
2019-05-31 00:06
#8

Lämna bort hanen ev tiken under löp om hon har det så jobbigt

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fridaaaa
2019-05-31 07:55
#9

#8 Kan inte lämna bort någon av dem, hanhunden är mina föräldraras och jag bor hos dem tillfälligt och jag har ingen som kan ha tiken då folk jobbar eller har hundar sedan innan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: