Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1685 ggr
tiger tok
2019-05-27 20:34

Färskfoder som belöning?

Har alltid kört klickerträning på kvällarna med hundens kvällsmat. Men har nu bytt till färskfoder, vilket känns som att det blir osmidigt när man ska belöna snabbt? Nån som har smarta idéer? Ha skål med fodret i, och ta upp lite med en sked? Känns trist att avsluta vår lilla vana, både han och jag tycker det är så kul..

Annons:
Cragan
2019-05-27 20:46
#1

https://www.bravodjurfoder.se/produkter/miniburgare-36130737  kolla om det finns något liknande med det foder du valt (om det inte råkar vara bravo då vet du att det finns)
borde ju funka med sådana

Fisherling
2019-05-27 21:34
#2

Jag använder färskfoder som belöning. Använder fingrarna. Visst, blir lite kladdigt, men behöver tvätta händerna pga slabb och slem även om jag tränar med torrfoder så det är inte så stor skillnad :P Jag föredrar till och med färskfoder när jag kör ”fooddrive” i fotgående. Lätt att slicka i sig för hunden så det blir en kontinuerlig belöning utan att man behöver vänta på att hunden ska tugga.

hemul
2019-05-28 00:23
#3

Men varför måste det vara just fodret? Kan du inte ge kött bara. Rått, kokt, torkat…

Hjärta är bra (hint: City Gross). Billigt, relativt okladigt även rått, enkelt att koka och skära i små bitar, blir fast konsistens eller hur man ska säga. Hundar brukar gilla det, men gillar så klart torkat ännu mer.

Maja2
2019-05-28 06:17
#4

Många använder ju annars tex belöningsgodis i tub, som tex mjukost av något slag

hemul
2019-05-28 06:38
#5

#3 Sorry. Missade att du hela kvällsmaten på det sättet.

Elsis matte
2019-05-28 06:55
#6

Smidigast att använda blir det nog om du förbereder, man kan antingen torka eller frysa in små klickar foder. Om du fryser kan du låta det nästintill tina, håller ihop rätt bra ändå. Man kan också smeta färskfoder i en kopp eller skål och hålla fram den för ett par slickar per belöning.

Annons:
kinjelooo
2019-05-28 09:50
#7

Plasthandskar har jag använt. Helst tjocka gula då de inte går sönder lika lätt och kan användas fler ggr men vanliga genomskinliga funkar också och kan återanvändas.

Hornslandet
2019-05-29 11:32
#8

Jag använder det som belöning ibland. Det är ju bara att tvätta händerna sen. Faktum är att jag som har skägghund ger nästan allt foder (färsk) genom handmatning i bitar så jag slipper att han slabbar i skålen och får allt i pälsen. Och då brukar vi passa på att göra små fotingångar eller dyl. Vänner och familj brukar ibland tycka synd om honom som måste utföra saker hela tiden för maten 😂

tiger tok
2019-05-29 12:48
#9

Ska pröva ikväll! Är inte själv särskilt känslig mot slabb och slem, så det går nog bra, vi får se:)

Hornslandet
2019-05-29 19:38
#10

Jag tycker det är mkt lättare när fodret inte är helt upptinat, slabbar mkt mindre och går att bryta i bättre bitar :)

Fisherling
2019-05-29 19:43
#11

#11 Jag är tvärtom, jag tycker det är mycket lättare när jag ta preciiis hur mycket jag vill utan att behöva klämma loss halvfruset färskfoder :P

Hornslandet
2019-05-30 21:35
#12

#11 Ja det förstår jag! Men liite fruset slabbar så jäkla mkt mindre (iaf med mush), så jag slipper blod-dropp på golvet :)

Upp till toppen
Annons: