Annons:
Etikettoff-topic
Läst 874 ggr
hemul
5/26/19, 1:58 AM

Behöver tips om fotoväska

Bara en chansning att nån här kanske har eller vet nåt.

Tänker ut och cykelcampa lite i sommar och skulle vilja ha tag i en smidig, liten, lätt och VATTENTÄT väska. Ska rymma en liten ESLR (spegellös 4/3) med påsatt kort zoom och lite tillbehör som extra batterier och SD-kort. Kan vara hur enkel som helst egentligen. Billigt är bra.

Behöver ju egentligen inte vara avsedd för kamera. Det viktiga är att den är liten, lätt, billig och lätt att öppna och stänga. Och vattentät. Har redan så mkt som ska med, så extra vikt är inte poppis. Pengarna börjar ta slut också efter att ha köpt en massa utrustning.

I nödfall lindar jag in kameran i en handduk för att få lite vaddering och stoppar den i en liten drybag. Men de är lite fippliga att öppna och stänga när man kanske vill stanna ofta och ta fram kameran för att fota. Vill inte ha den ligga "öppet" i cykelväskan, för jag vet av erfarenhet att vägdamm dras till optik och elektronik även om locket är stängt på väskan.😉

Annons:
yeahsica
5/27/19, 8:15 AM
#1

Jag har knappt sett helt vattentäta kameraväskor, men de allra flesta skyddar ju mot småskurar i alla fall. Däremot vet jag att nästan alla Think Tanks modeller säljs med påtagbart regnskydd. De har några modeller som ligger lite lägre i pris som kanske kan passa: Mirrorless Mover 10, Mirrorless Mover 20 och Digital Holster 5. Jag tror att det ska gå att göra om inredningen i alla väskorna så att man kan ha kameran "toppmatad" för att kunna få ut den snabbare. Alla väskorna väger ca 300 g.

hemul
5/27/19, 10:07 AM
#2

Tack. Ska kolla dem!

Menade inte helt vattentät, som att man ska kunna tappa väskan i sjön. Men de festa vadderade kameraväskor har yttertyg i ett ganka poröst material som snarast suger åt sig vätska om det kommer mer än några droppar.

Men kamera är väderskyddad också, men ska kunna gå med den framme i regn. Men jag törs inte riktigt lita på det. Och så är det ju dammet. 😉

Upp till toppen
Annons: