Annons:
Etikettövrigt
Läst 1720 ggr
Emelietassen
5/23/19, 4:09 PM

Vem har ansvaret?

Jag bor i en lägenhet och har en altan/balkong på nedervåningen. Har flera grannar runtom som har katter och dessa brukar ofta komma in på min altan men även i lägenheten då de lockas av mina fåglar. Har än så länge lyckas avleda hundarna och schasa iväg katterna men vem bär egentligen ansvaret om något skulle gå fel och hundarna skulle ta en katt och skada den? 🤔 jag vill ju kunna ha altandörren öppen utan att ha lägenheten full av katter och oroas över att hundarna ska triggas av ett okänt djur inne, samtidigt som jag förstår att katternas ägare inte kan hålla koll på dem hela tiden…

Annons:
Fransu
5/23/19, 4:13 PM
#1

Jag tror att man som hundägare är ansvarig faktiskt. Är inte helt säker, men jag tror det.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Anne.K
5/23/19, 4:21 PM
#2

Det är tyvärr du som hundägare som är ansvarig över situationen även om olyckan sker i ditt eget hem. Om du vet vem ägaren till katten är så kan du ju försöka prata med denne om situationen och försöka finna en gemensam lösning för att försöka förebygga att något händer.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

hemul
5/23/19, 5:06 PM
#3

Ja, har för mig att man faktiskt t.o.m. kan åka dit om ens hund biter en inbrottstjuv?

Draken
5/23/19, 5:08 PM
#4

Det är ägaren som är skyldig att hålla koll på sina djur, vare sig det är hund,  katt eller vilket annat djur som helst.

Du på din sida är skyldig att se till att objudna hundar/katter eller andra djur, har möjlighet att ta sig in i din lgh.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kattöga
5/23/19, 5:11 PM
#5

Mitt tips:  Bygg en innätad dörr, som du kan hålla stängd om du inte har uppsikt över dörröppningen - men ändå kunna njuta av både luft och dofter. Håller katter och andra djur från att komma in, och hundar från att attackera katterna.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anne.K
5/23/19, 5:51 PM
#6

#3 Ja det stämmer. Inte ens då slipper man som hundägare. Det är väldigt strikta regler att följa som hundägare.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
-Aida-
5/23/19, 6:31 PM
#7

Gäller inte strikt kattägarskap också?  Oavsett vart katten befinner sig ska kattägaren oavsett vad se till att katten inte skadar andras egendom?

Pyttelite
5/23/19, 7:18 PM
#8

#7 Nej det finns inget strikt ansvar som kattägare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


hemul
5/23/19, 7:34 PM
#9

Det skulle ju inte ha någon större effekt heller. Vill vi inte förbjuda utekatter, och det vill ivf inte jag, så måste man nog acceptera att katter är som de är. Däremot kan man ju prata med ägaren om man vet vem det är, kanske kan man komma överens om tider och såna saker.

Herveaux
5/23/19, 7:35 PM
#10

#7 _Liksom för hundägare gäller att en kattägare ska hålla sin katt under sådan tillsyn att den inte orsakar skador på människor, djur eller egendom. Om kattens ägare varit oaktsam i sin tillsyn över katten kan han bli ersättningsskyldig för skada som katten orsakat. Här skiljer sig ansvaret jämfört med hundar, där ägaren har strikt ansvar.
_http://katter.nu/tillsynsansvar-och-djurskydd/

#0 Vilken jobbig situation TS! Nu vill jag inte måla fan på väggen men vill det sig riktigt illa kan det hända att katt kommer in till er, hundarna vill tugga på katt, katt lyckas få in en snyting på hund och skadar ögat, hund biter katt. Katt avlider och hund har ett permanent skadat öga. Som jag förstår det kan du då åka på att både betala kattägaren och din hunds veterinär. 
Med andra ord hade jag sett till att hitta en lösning innan olyckan är framme. 

Du kan kolla på din hyresvärds hemsida om det ens är tillåtet att ha katter springande lösa i området.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Emelietassen
6/7/19, 11:22 AM
#11

Jag känner ägaren väl och har pratat med henne. Hon förstår väl och tycker också detta är jättesvårt! Hon har 4 katter som är vana utekattet (sen kan man ju undra hur många katter man ska få ha i ett bostadsområde där nästan alla har en varsin katt…) idag var olyckan framme och en katt kom in och min ena hund fick tag i den. Som ”tur är” var det nakentiken som sa till den och hon har inte så många tänder eller är stor själv så det gick ändå bra, hanhunden fick jag tag i innan han stack efter och både katt och hundar klarade sig denna gången utan skador. Det har gått så långt så jag börjar fundera på att flytta för att lösa problemen…ser just nu ingen annan lösning då jag varken vill att hundarna eller en katt ska få skador…lite surt ändå att jag som ägare får stå ansvarig i mitt eget hem samtidigt som jag förstår att man inte kan se efter katterna varenda sekund

Herveaux
6/7/19, 11:30 AM
#12

#11 Yikes, vad skönt att det slutade väl ändå! 

Hm, jag är emot frigående katter i bostadsområden och tycker ägaren kan lösa katternas utevistelse på annat sätt. Tex inhägnad altan/trädgård och koppelpromenader. Om inte annat så är det säkrast för katten. Bilart är hårda och katter mjuka. Eller så får väl helt enkelt dom flytta om katterna måste springa fritt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
6/7/19, 11:47 AM
#13

Jag tycker kattögas förslag i #5 verkar betydligt enklare än att flytta.

Annons:
Emelietassen
6/7/19, 12:03 PM
#14

#13 dom hoppar in på altanen även när jag sitter där med hundarna så tror inte det kommer lösa problemet 😕

Lona
6/7/19, 12:22 PM
#15

Tyvärr är det inte säkert att det hjälper att flytta - problemet finns i många (de flesta?) bostadsområden. Jag håller med #12, det borde inte vara tillåtet med utekatter i tätbebyggda områden, eller så borde kattägarna ha vett på att inte släppa ut katterna vind för våg.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
6/7/19, 1:07 PM
#16

#14 Men då är ju du där och kan styra upp. Måste ju vara värre när en katt bara travar in i lägenheten och hundarna så klart märker det, men kanske inte du.

Florine
6/7/19, 2:28 PM
#17

Vet inte om detta tagits upp men finns det möjlighet att sätta upp staket/stängsel/hönsnät/kompostgaller runt din uteplats?

Upp till toppen
Annons: