Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1450 ggr
Hejhej123456
2019-05-23 14:46

Rastning av hundar förbjuden?

Hejsan! Kanske en dum fråga menar inget illa utan vill bara veta för jag vill inte göra något fel. Jag har precis flyttat in till stan till min första lägenhet, precis intill vårt hus ligger det fler lägenhets hus och det finns en liten lekplats, lite gräs och några träd. Så nu till några frågor som kanske blir lite rörigt jag ber om ursäkt i förväg. Några gånger har jag genat på den lilla stigen över gräsplätten till lägenhetshuset jag bor i. Det står skyltat "Rastning av hundar förbjuden" så jag har inte låtit honom kissa eller bajsa någonstans där utan vi har bara skyndat oss över för att slippa gå runt alla husen. Idag kom det upp en lapp i trapphuset där det står att vi inte får rasta våra hundar där eftersom parken tillhör den andra bostadsrättsföreningen. Jag har gått in på kommunens hemsida och där är den lekplatsen/parken listad under parker & lekplatser som finns i våran kommun. Hade den varit det om den var privatägd utav den andra bostadsrättsföreningen? Det står ingenstans att det är privat mark.. Sen så har jag en fråga till skylten "Rastning av hundar förbjuden" betyder det då att man inte alls får gå med hundar där eller bara att dom inte får kissa och bajsa där?Jag trodde det var okej så länge man inte lät hundar göra ifrån sig. Nu är inte jag den enda som har hund i huset så vet inte om lappen var riktad till enbart mig (det är nybygg så alla i mitt hus är nya här) Men jag har ju inte menat något illa utan jag trodde när det var en lekplats/ liten park att alla fick använda sig utav den och så länge man inte låter hunden kissa eller bajsa där trodde jag det var okej. Plus att den lilla parken ligger liksom i anslutning till våran innergård så trodde verkligen det var okej att gå där. Känner mig verkligen jätte dum.

Annons:
Elsis matte
2019-05-23 14:57
#1

Jag tolkar det som du, att man inte ska rasta hundarna där snarare än totalt hundförbud. Vi kan också gena över liknande plats för att det är enda rimliga vägen mellan parkeringen och skogen. Tyvärr finns det dock folk som är allmänt hundnegativa och stör sig på både det ena och det andra.

Hejhej123456
2019-05-23 15:02
#2

#1 Tack för ditt svar! Skönt att höra att jag inte är den enda som gjort något sånt.. Men är det något som säger att man inte får gå på annan bostadsrättsförenings mark? Om dom nu äger den. Borde det inte stå någon skylt om privat mark eller vara inhägnat eller något?

Maleficum
2019-05-23 16:54
#3

I mitt område där jag bor har vi också skyllt med rastning av hund (och står även faktiskt katt) förbjuden, skulle ju vara omöjligt för boende i området med hund att kunna ta ut sina hundar då om det var förbjudet att ens gå förbi dem områdena så min tolkning är ju att man ju såklart inte ska låta dem kissa och bajsa där (nu verkar ju folk i området jag bor ändå inte bry sig för sett en del hundar göra ifrån sig och typ alla låter sina katter springa vind för våg utan koll på vart de gör ifrån sig eller tar vägen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2019-05-23 17:04
#4

Jag tolkar det som att man inte får låta hunden göra ifrån sig just där. Dessa skyltar (även med katt) finns i våran förening också, och de syftar på att man får inte låta hunden göra ifrån sig just där, men man får passera med hunden, om man ser till att detta följs.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lona
2019-05-23 17:28
#5

Instämmer med övriga, jag brukar vara väldigt tydlig med att "vi passerar bara" genom att ha hundarna fotgående/kort koppel och marschera på, inte låta dem gå och drälla och nosa överallt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Hejhej123456
2019-05-23 18:57
#7

Tack så jätte jätte mycket för eran hjälp!!

[Forest]
2019-05-24 15:12
#8

Hundar 🚫 ska vara överkryssat. Jag tar det som andra inte låta hunden göra sina behov i det område 😊 Vi har två såna och det är rundt hyreshus och på kyrkogården anser man ska hålka hunden kort koppel så man har bättre koll på den.

Upp till toppen
Annons: