Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 9740 ggr
[Dvdspelare]
2019-05-23 10:24

Fastnar bajs i rumpan

Hur för ni med långhåriga hundar? Vissa klipper ju vilket jag också kommer göra 2 ggr per år, men det fastnar ju bajs i baken ibland ändå. Hur får ni lättast bort det? Något mirskelmedel eller trasa, eller måste ni duscha baken varenda gång för att få det helt rent?

Annons:
Hornslandet
2019-05-23 11:16
#1

Hm.. stor fördel med färskfoder är att bajset blir mkt torrare och mindre mängd. Så det blir inga problem just med min (Briard, så nog har han lång päls..). Men sen klipper jag även där. 

Märkt även att jag inte orkar försöka kamma så metodiskt och ofta på dedär riktigt "svåra" ställena. så jag klipper istället.

frijoh
2019-05-23 11:18
#2

Jag tänker att om bajset fastnar i pälsen är det kanske lite löst? Vad ger du för foder? När min hund varit lite lös i magen så har jag torkat bort med våtservetter för barn, funkar finfint!

[Dvdspelare]
2019-05-23 11:24
#3

Jag ger honom det torrfoder uppfödaren gett men ska byta. Det har inte varit några problem hittills förutom idag då det fastnade, och ingen ändring i kost eller att han fått något extra ben eller godis som skulle kunna göra att han blir lös i magen.

jagvetinte1
2019-05-23 12:03
#4

Det kanske bara var en engångsförsteelse då? Vi har en långhårig hund och det fastnar bara bajs där bak i pälsen om bajset är löst/kladdigt. Om problemet kvarstår föreslår jag precis som en tidigare skribent att byta till ett spannmålsfritt foder, helst färskfoder men även spannmålsfritt torrfoder ger fastare avföring enligt mina erfarenheter.  Råa köttben ger också fast avföring.

Elsis matte
2019-05-23 14:01
#5

Jag har en lurvig omplacering som hade kronisk diarré när han kom… Det blev många duschar, ibland räckte det att torka med fuktigt toapapper men eftersom han gärna markeringsbajsar mot stock och sten hamnade det ofta i hela rumppälsen. Nu har vi löst det med specialfoder + tillskott av uppblött psylliumfröskal, är hunden bra i magen ska det inte direkt fastna något.

[Forest]
2019-05-26 23:58
#6

Vi har gett enbart färskfoder och våra hundar gick konstant hungriga leta efter fynd. Gick och åt kattskit i kattlådan. Har aldrig hänt innan på 7 år,1 av våra fick kollas upp då hon fick magproblem kräktes ofta på morgonen pga för tom mage. Vi prova 4 olika märken och 3-4 olika sorter på märket. Så här funka ingen av 3 hundar på äta enbart färskfoder så jag har slutat säga åh färskfoder är så bra. Vi ger våra acana torrfoder + färskfoder bra bajs. Jag rakar pälsen kortare vid bajshålet med 10ans skär, klipper ofta hygienklipp då vi har pudel och har maskin mm ☺ Jag har parfymfria våtservetter dom är bra att torka med. Och tort bajs är lättare att torka även borsta bort. Jag vill dock säga att låter man bajs torka så kan man få bajs där hunden vill vila samt att dom kan vilja torka av sig på matta/soffa mm. 😬

Annons:
Rafflan
2019-05-27 00:46
#7

Min långhåriga hund har sällan tid att bajsa klart, så han ställer sig upp innan han är klar och då ibland fastnar det i pälsen, det har jag löst genom att klippa regelbundet där det fastnar :)

Upp till toppen
Annons: