Annons:
Etikettbeteende
Läst 1919 ggr
[Dvdspelare]
5/23/19, 10:21 AM

Äldre hund och valp

Jag har fått hem hund nummer 2 vilket är en valp. Min andra hund är helt galen, han bara skäller och verkar vilja nafsa/bita valpen i ansiktet. Jag har inte vågat låta honom komma nära ansiktet för jag tycker inte att de ser ut som att han bara ska lukta eller nafsa lite lätt utan är rädd att han kommer skada den. Han kan lukta på valpens kropp och i baken utan några som helst problem, men han försöker hela tiden och varje gång han ser ansiktet blir han helt galen och skäller, morrar och som sagt jag har ju hållit i honom men ser ut som han försöker hugga. Hjälp? Såklart att alla hundar inte behöver få ihop, men vad är denna fixering vid valpens ansikte?

Annons:
MyCola
5/23/19, 11:09 AM
#1

Aldrig hört om just det beteendet förut. Kan det vara några signaler mellan dem som du missar?

Fisherling
5/23/19, 11:11 AM
#2

Jag skulle hålla dem helt åtskilda. Det låter inte som en situation där den äldre kan hantera valpen, även om bakdelen av valpen är okej enligt den äldre så tar det bara en millisekund för en valp att plötsligt vara uppe med ansiktet, och det kan sluta illa. Antagligen blir det bättre allt eftersom valpen blir äldre, men om beteendet kvarstår kan du behöva titta på någon mer permanent lösning.

[Dvdspelare]
5/23/19, 11:19 AM
#3

Tack för svar! Jag håller dem åtskilda då jag inte litar på den äldre i detta fall. Förstår bara inte den fixeringen vid ansiktet, ligger det något i hundens natur att de ”anfaller” eller går på ansiktet? Ville han verkligen ha ihjäl valpen tycker man ju att han redan hade haft de då allt annat på kroppen är helt ok och han tycker det är jätteintressant och är lugn. Jag kan säkert ha missat signaler, men valpen gör i princip ingenting, har bara legat helt still och sovit.

Fisherling
5/23/19, 12:13 PM
#4

Ansiktet är ju en "utmaningszon". Det är där hundar kommunicerar om de har en konflikt (utöver kroppsspråket, men ansiktet är fokuset), det är med ansiktet de visar att de vill ta upp konflikten. Intensiv blick, framåt med öronen, korta läppar, ryck i läppen etc. Vi har nog alla sett hundar som står och råstirrar på varandra, den tysta striden innan det smäller. 

Det är ju även bland annat där de visar att de INTE vill ha konflikt, men det låter inte som att den äldre är öppen för de signalerna utan går direkt på att ansikte = konflikt och agerar på det. Men det är ju omöjligt att veta utan att ha sett det live.

[Dvdspelare]
5/23/19, 2:15 PM
#5

Tack för ditt svar!

Lona
5/23/19, 5:32 PM
#6

Vad är valpen för ras? Tänker att en del ser ju lite "annorlunda" ut ur hundsynpunkt, tex genom en viss färgteckning och päls i ansiktet eller extrema proportioner. Min terrier tyckte tex att den första frallan han träffade var skitskum, i synnerhet som den lät…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Dvdspelare]
5/25/19, 9:01 AM
#7

Lona, att det är så vet jag ju haha, men har inte ens lagt en tanke på det i det här fallet, tack för påminnelsen. Valpen är en blandras med längre päls och då även i ansiktet, mycket möjligt att det även skulle kunna vara en anledning..

Upp till toppen
Annons: