Annons:
Etikettövrigt
Läst 894 ggr
Sunflower_
2019-05-21 20:07

Åsikter inom hundvärlden!

Ska hålla ett persuasive speech imorgonbitti (hehe) Alltså ett argumenterande tal typ. Skulle gärna argumentera om något ämne inom hundvärlden men ändå ett ämne som en vanlig ”icke hundmänniska” kan hänga med i. Tänker typ förbjud/förbjud inte vissa hundraser Inför/inför inte hundkörkort osv. Men känns som det finns massa ämnen och åsikter jag inte kommer på för tillfället. Kom gärna med tips på tes och kanske något argument! 🥰

Annons:
Frida B
2019-05-21 20:59
#1

Ett hett men väldigt viktigt ämne kan ju vara trubbnosdiskussionen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sunflower_
2019-05-21 21:37
#2

#1 Tack! Har börjat skriva om det nu. Dock har jag svårt att komma på tre tydliga och olika argument. Vad finns det för argument emot trubbnosaveln förutom det självklara att dom inte kan andas ordentligt?

Fisherling
2019-05-21 22:01
#3

Skallar som är för trånga för ögonen så de ploppar ut. Avsaknaden av buffer i form av nosrygg ökar skador på ögonen. Ansiktsrynkor som orsakar bakterier, svamp och hudinfektioner. Oförmåga att para sig och föda naturligt. Tänder som inte får plats i de korta käkarna och orsakar diverse problem. Just to name a few..

Sunflower_
2019-05-21 22:07
#4

#3 Ja det är ju sant! Tänkte att andningen och hälsoproblemen gick under samma argument men man kan ju dela upp dem och välja tre hälsoproblem som tre olika argument 😌

Frida B
2019-05-21 22:37
#5

"Hundar med allvarliga sjukdomar eller funktionshinder ska inte användas till avel. Parningskombination som utifrån tillgänglig information ökar risken för allvarlig sjukdom/funktionshinder hos avkomman ska undvikas. "

Citerar direkt från skk´s egna hemsida, deras egna text under rubriken avelspolicy. 

Dom verkar alltså inte tycka att inte kunna andas inte tillhör sjukdom eller funktionshinder. En hund fungerar ej som den ska, en hund kan inte få ett rikt och värt liv om den inte kan andas ordentligt. 

Tyvärr har jag ingen vetenskaplig källa som bekräftar detta, men inte alls för sällan ser man trubbnosar som har väldigt knipta näsborrar, låter ngt fruktansvärt när de andas men ser slimmade ut. Men hundarna kan ju inte gå promenader ordentligt, hur är dom då så smala?

Kanske för att det går åt så mycket energi till att andas så att kroppen måste ta energi från fett och muskler?

En hund skall kunna andas rent, fint och obehindrat. Bukpress kallas det när andningen är ansträngd, oftast påverkad av någonting vilket gör att dom får ta hjälp av buken för att få luft. Men för många trubbnosar är detta ett normaltillstånd. HUR kan detta vara tillåtet!?

Nu fick du min åsikt kring det hela haha. Är alltså inte ute efter en diskussion för de som kommer vilja motargumentera.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sunflower_
2019-05-22 10:13
#6

Tack! Ni räddade mitt tal😅 Dock såg min lärare otroligt förnärmad ut, jobbigt om han skulle ha en liten mops hemma…

Annons:
Upp till toppen
Annons: