Annons:
Etikettövrigt
Läst 1717 ggr
Frolly
2019-05-20 20:20

Border Collie

Hej folket :)

Jag lägger nog det här inlägget lite fel men Border Collie iFokus verkar inte vara så väldigt välbesökt.

Jag står i valet och kvalet när det gäller hund och behöver lite feedback.

Jag funderar lite på det där med bc och vallning. Tycker det verkar jätteroligt och tvekar absolut inte inför att lära mig men kan inte låta bli att undra hur ofta en bc behöver valla. 

Jag har ju varken gård eller betesdjur men antar att om man har får så byter man inte hage varje dag så jag drar slutsatsen att det räcker att träna just vallning några gång i veckan? Och att man kan komplettera med annan träning så som lydnad? Eller hur lägger ni som har bc upp det?

Annons:
_Fisken
2019-05-20 20:34
#1

Underbar hundras med kräver aktiv hundägare.

Frolly
2019-05-20 20:45
#2

Ja jag är också av den uppfattningen att det är en underbar ras 😊 Har träffat ett par och har fått intrycket att så länge deras behov av att få ett jobb är tillfredsställt så är det en enormt balanserad och rolig hundras. Det är mest vallningen jag funderar på, hur ofta den behöver göras. Om jag har en möjlighet att möta det behovet med vallkurser då och då…

_Fisken
2019-05-20 21:10
#3

Jag minns min fru var på vallkurser med hunden men också på brukshundklubben och tränade (ena bc var på G o komma med SM i lydnad). Emellanåt blev det skogspromenader.  Jag minns inte att det krävdes att han skulle valla. Däremot aktiveras lite extra relativt  ex.vis schäfer. 

Sista bc vi hade så "aktiverade" vi aldrig vallningen hos den hunden, dvs vi lät den aldrig bli triggad av lösspringande får, hästar o ungar.  Om detta kan säkert  andra bc-ägare säger mer om än mig.

Överlag hade vi aldrig problem med denna ras.

Fisherling
2019-05-20 21:54
#4

BC är den enda rasen (förutom möööjligtvis Working Kelpie) vi har som avlas enbart för vallning. Är vallning inte huvudfokus, skaffa en annan ras. Det är inget man gör ”för att hunden behöver det”, det är någon man bör vilja ge sig in i till 100%. Det är extremt tidskrävande att träna vallning och riktigt dyrt om man inte har egen tillgång till invallade djur, plus att instruktörer inte finns överallt så det blir ofta långt att köra. Kort sagt; är inte vallning anledningen till att du vill skaffa hund, skaffa inte BC. Det finns massvis av andra raser.

Lona
2019-05-20 22:23
#5

#4, Kan bara hålla med! Dessutom är det en grej med vallning (och jakt) som man måste ta hänsyn till; den tredje parten, dvs fåren/boskapen (respektive viltet).
Det finns inte utrymme för halvdan träning eller "bara testa lite", till skillnad från de flesta andra hundsporter.
Nu säger jag inte att du TS resonerar på det sättet, tvärtom eftersom du frågar här, men alltför många använder fel hundar och har för lite kunskap för att det skall bli etiskt godtagbart. Det är "all in" som gäller och brinner man inte för vallning så skaffa inte en hund som gör det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Michaela-N
2019-05-20 23:01
#6

Vill du valla med din hund ska du bestämma dig för om det är något du vill engagera dig i eller inte. Det tar tid att träna upp en god vallhund, hunden föds med driften men inte med fingertoppskänslan. Tycker till skillnad från skribenterna ovan att en BC inte behöver valla för att må bra, men den vill ha en uppgift och får den inte det av dig kommer den ordna sig en egen. Jag valde BC för dess egenskaper som är en produkt av att den är avlad på vallegenskaper, även om det inte är en vallhund i sig jag sökte. Jag valde bc för deras signalkänslighet, smidiga kroppsbyggnad och goda hälsa i kombination med egenskapen att dom i princip är outtröttliga. Fundera på vad det är i rasen som tilltalar dig och skriv ner vad du söker i en hund så tror jag det finns folk här som kan guida dig till rätt ras, om det nu skulle finnas fler alternativ än BC som passar dig.

Annons:
Joyous
2019-05-20 23:54
#7

Jag håller till viss del med om det tidigare skrivit. Samtidigt skulle jag vilja påstå att många som skaffar sin första bc inte har allt klart med vallningsmöjligheter eller egentligen har speciellt stora kunskaper alls angående vad vallning är och vad det kräver. Därmed inte sagt att det är några okunniga nybörjare för det. De skaffar bc för att de vill ha en hund att konkurrera med, komma långt med inom diverse sporter och för att de brinner för hundträning. Jag skulle börja med att kontakta seriösa uppfödare av rasen, alltså såna som inte enbart avlar på hundar som med nöd och näppe klarar kraven utan uppfödare som värnar om rasen som vallhund. Lägg alla korten på bordet - Det här kan jag erbjuda, därför vill jag ha rasen, tankar om vallning osv. Var öppen och ärlig och du lär få ett ärligt svar tillbaks. Jag tror att många border collies kan leva bra liv utan vallning och jag tror idag att det är svårt att enbart sälja bc till människor som har möjlighet att erbjuda vallning som huvudsyssla. Vissa vallar i perioder, andra lite då och då men långt ifrån alla gör det regelbundet och inte heller den hundsport som är prio 1. Däremot är det i mitt tycke ingen ras man skaffar för lite lydnad och ploj. Det är krävande hundar som kräver meningsfull sysselsättning för att må bra.

Frolly
2019-05-21 05:42
#8

Tack för bra och viktig input Rörande BC:s avel så kan jag naturligtvis bara hålla med, #3 och #4. Jag förstår er ståndpunkt helt och hållet. Samtidigt så kan jag verkligen inte se att det finns tillräckligt med, små eller stora, gårdar/lantbruk runt om i Sverige för att rasens hela population ska ha eget vallningsmaterial. Jag vill ha en frisk, signalkänslig och stabil hund som orkar och som vill jobba. Jag har svårt att se att det finns någon annan ras som kan matcha det BC har i egenskaper.

koppargaller
2019-05-21 13:08
#9

Har du tittat på Australian Kelpie?

CayKantos
2019-05-21 13:49
#10

#8 tyvärr skaffar många BC för Agility och utställning.. Och bara för att många gör det betyder det inte det är rätt. Jag håller helt med #3 och #4 det finns få raser som fortfarande avlas helt grundade på deras original uppgift, så tråkigt att hjälpa till med att "tvätta ut" det.. Det finns massor med hundar som är signalkänsliga, stabila och vill jobba. Med en BC har du däremot risken att ha en väldigt stressad individ, tycker inte aveln (som inte är helt mot vall) ser super stabil ut, samtidigt har jag inte satt mig in i deras avel, men bara utifrån dom jag har träffat. Sen finns det ju individer som inte har vallningen i sig lika hårt, för att anslagen helt inte tog sig lika bra. Men att skaffa en BC i hopp om att få en sådan är ju svårt att planera och känns lika bra att skaffa en ras utan dom starka egenskaperna istället. Vad är det du vill göra med hunden i huvudsyfte? Hur kommer vardagen se ut? Jag tror du kommer ha mycket roligare med en hund som vill göra samma saker som du i huvudsyfte. Har du tittat på dom andra vallhundarna? Australian Shepherd tex? Kelpie finns ju också, men allt beror ju på vad du vill göra med hunden.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Joyous
2019-05-21 14:40
#11

#10 Har inte pratat om att skaffa rasen enbart för agility och absolut inte för utställning? Men vänder mig emot att man för att ens andas tanken att skaffa bc måste vara helt inne i vallhundssporten från start eller ha egna djur. Tycker det brukar komma med tiden. Flera jag känner/är bekant med skaffade bc för hundsporter, vissa har idag egna djur eller vallar hos grannen/samäger djur men det har tagit tid för samtliga att ta sig dit och ha den möjligheten. Däremot bör man vända sig till uppfödare som lägger fokus på vallningen och i första hand framhäver vallningen, diverse meriter i andra hundsporter bör aldrig väga tyngre eller vara vad man i första hand kollar efter. Det är inte bruks eller lydnad som tagit rasen dit den är idag. Sen tycker jag att ts verkar vara genuint nyfiken och intresserad, därav ser jag hellre att h’n tar kontakt med uppfödare som kan rasen och värnar om den för att få mer information om vad som krävs och också kunna få vettiga svar/tips angående sina funderingar kring vallningen.

Jojaton
2019-05-21 15:32
#12

#10 Eftersom BCs bara får ställas ut på internationella utställningar i Sverige tror jag inte det är många svenskar som köper BCs till det - finns mig veterligen inte en enda bc-uppfödare i hela landet som sysslar med utställningsavel och hela rasklubben är emot att ens importera utställningsblod, för att inte tala om synen att utställningsblod skulle användas i avel.

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: