Annons:
Etikettvalpar
Läst 2471 ggr
forgetflower
2019-05-20 17:53

Normalt valp bitande?

Min valp är 10 veckor. Han har kanske sedan den senaste veckan tillbaka börjat bita mig. Han bits riktigt hårt, jag har rivmärken och ibland sår över hela armarna och händer. Han hoppar på mig, morrar/skäller (jag antar han leker när han beter sig såhär och hatar mig inte. Han gör detta när han har gått upp i varv). Jag har försökt distrahera honom med leksaker men det fungerar inte då han tycks föredra att bita mig. Jag har också provat att bära upp honom och hålla honom i famnen tills han lugnar ner sig men han bara sprattlar och försöker bita mig i armarna. Jag har sår på ben, armhålor, armar, händer. Han har till och med bitit mig i ansiktet. ad ska jag göra? Är detta normalt?

Annons:
Changrila
2019-05-20 18:48
#1

Ja.

Vad är det för ras? Vad gör ni på dagarna? Har du någon valphage eller liknande som han kan få vara i när han blir såhär upp i varv?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Anne.K
2019-05-20 19:01
#2

Ja, valpar bits.  Så det är normalt, men jobbig period. Och tänderna är ju som små nålar. Men det är bara härda ut den tiden och försöka avleda, och funkar det inte att avleda så kan man sätta valpen i "time-out" i en valphage eller liknande så att valpen lugnar ner sig. 

Valpar är skitjobbiga, haha. Men det blir bra sen när de växer upp. 😃

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

forgetflower
2019-05-20 19:21
#3

Okej så det jag beskriver är inte värre än det brukar vara alltså? Jag härdar ut och håller mig lugn men är bara rädd att det inte bara är normalt valpbitande utan att han har gått ur styr och att jag alltså inte lyckas fostra honom rätt… Ja, jag har en valphage men han gråter så fort jag sätter honom där.

Jojaton
2019-05-20 20:05
#4

Nej, det är inte värre. Min valp hängde i hälsenorna konstant när jag var uppe och gick. När tålamodet tog slut hamnade han bakom kompostgaller, ev med ett tuggben eller några godisar och fick komma ut när han va lugn. Inte alltid så poppis, men mitt tålamod klarade inte annat. Du behöver verkligen inte vara orolig för att du är en dålig hundägare bara för att din valp bits - de är små monster i den åldern, riktiga odjur!

Johanna - Instagram

forgetflower
2019-05-20 20:19
#5

Tack för alla svar.  Och #1 han är av en ras i kategorin sällskapshundar

Anne.K
2019-05-20 20:23
#6

#3 Låt valpen få gråta lite, så länge valpen kan se dig behöver du inte oroa dig över att han gråter. Släpp ut han sedan när han varvat ner bara. Man kan utnyttja tillfället att passivitetsträna valpen när man placerat den i hagen. 🙂

Och som sagt, din valp är inte onormal och du är inte en dålig ägare bara för att valpen bits i den åldern.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Fisherling
2019-05-20 22:01
#7

Valpar bits, men eftersom deras tänder är som små nålar så gör det jävulskt ont och blir lättare sår, vilket gör att det känns mycket våldsammare än det egentligen är. De är helt nya på det här med livet och lär sig hur de använder sin mun, sin röst, sin kropp etc. Med en valp som inte kan lugna ner sig har jag alltid kört på att lugnt och stadigt hålla i tills valpen kommer över det. När Tinja var valp fick jag sitta i 45 minuter med en vilt kämpandes valp i famnen innan hon lugnade ner sig. Nästa gång tog det tjugo minuter. Nästa tio. Sen behövde jag inte göra det mer, som blev lugn när jag höll om henne och det blev en mysig grej istället.

frijoh
2019-05-22 11:33
#8

Jag skulle om det inte gick att ignorera valpens beteende ( tex om det gör för ont när valpen bits) sätta valpen i en valphage eller liknande och väntat ut tills valpen lugnat ner sig. Du kan ju sitta precis på utsidan av valphagen så att hen ser dig men inte kan komma åt och bita.

Bellieie
2019-08-16 07:15
#9

#7 hur höll du valpen då? Satt du ner och tog tag om henne på något speciellt sätt (så hon inte kan lirka sig loss och sen gå till attack igen haha)

Frida B
2019-08-16 10:55
#10

Om det inte funkar att låta den bita på något annat, ja säg till den då. Testat det?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2019-08-16 11:14
#11

Jag gjorde en blandning av#7 och #10 om jag hann fånga han innan det blev för extremt försökte jag lugna han i en ryggsäck.. Tog 1,5timme första gången, sen somnade han 😂😅 Hann det gå upp i varv skrek jag/sa till valpen att det här gör bannemig ont och gick därifrån, gärna förbi ett kompostgaller jag alltid hade intill mitt rum. Han fick sitta där och gnälla tills millisekunder han blev tyst. Oftast gnällde han ej i början då han mest blev chockad. Då gick jag in rätt fort igen men ignorerade honom. Det kan bli många turer in och ut men definitivt värt det. Apan och jag leker numera med händer och grejer, jag ser inga problem med det, för han vet hur hårt han kan bitas och hålla min hand utan det gör ont. Så det är typ en rolig grej ibland 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2019-08-16 12:26
#12

#11 Jag har gjort liknande. Bara att jag märkte att ryta i åt min valp gjorde enbart saken värre, det var som belöning för honom att jag gick igång så ordentligt. Däremot har jag stängt dörren om mig eller gått över ett kompostgaller ett aantal gånger. Så kunde han få skälla lite tills han gav upp en stund.

Vi leker också med händerna. Jag kan även  helt enkelt hålla upp ett finger, ibland gnager han på det på samma vis som hundar gör med ben (lägger tassarna om min handled som att han "håller fast" benet, bara det att han gör det så löst att det inte alls gör ont. Ser lite kul ut. I princip kan vi kampa med min knytnäve 😂

tiger tok
2019-08-16 15:20
#13

Pröva att pipa till riktigt ljust. Så som ett kullsyskon gjort när leken blir för hårdhänt.

Annons:
Frida B
2019-08-16 15:27
#14

#12 ja men det är ju skillnad på att säga till och att ryta åt. De flesta valpar blir nervösa och därmed, för stunden, förstorar beteendet man ryter åt om man gör det. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2019-08-16 20:09
#15

#12 jag sa aldrig ryta. Verkligen bara ett nej och du reser på dig och går ur rummet eller ett pip/skrik och gör samma. Beror på vad valpen kan och reagerar bäst på..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2019-08-17 20:04
#16

#14 #15 jag förstår att ni inte sa ryta :) 

För att förtydliga menade jag allt från att "säga till" till "ryta i", för min del. Vet inte riktigt om detta med att bli nervös och därmed förstora beteendet temporärt, inget jag riktigt upplevt. Men jag har definitivt upplevt andra valpar som tog till sig tonlägen och röst på ett helt annat sätt - vissa får man ju vara riktigt försiktiga med.

Upp till toppen
Annons: