Annons:
Etikettdebatt
Läst 1337 ggr
Alex&company
5/20/19, 2:52 PM

Oansvariga ägare i rastgårdar...

Jag har tills nyligen bara haft positiva erfarenheter i hundrastgården och inte känt igen mig i skräckhistorierna andra har men asså nu har det kommit med besked.

Jag begriper faktiskt inte en del människor som tar dit sina hundar? De sitter tjugo meter bort och bara ser på när deras ouppfostrade bestar rider, jagar, förföljer, nafsar och beter sig allmänt olämpligt emot andras djur. 

Idag fick jag ryta till ordentligt åt en hund som hängde efter och trängde in min hund i hörn (vi gick kort därpå) och förra veckan fick jag vakta på en som försökte ge honom tjuvnyp när han och en hundkompis lekte hur fint som helst. Jag känner mig verkligen ensam i detta ibland, man får ju ingen som helst respons från ägare med den här typen av hund? Antingen säger det att det är bättre att hundarna löser det själva (nej, det handlar om att du är lat och okunnig) eller så sitter de bara och ser sura ut för att jag rutit åt deras hund.  Sluta vara så satans lat, min hund är inte här för att uppfostra din, det får du ta mig tusan göra själv! 

Det är så fruktansvärt tråkigt att det ska vara så här, min hund kan inte vara lös nu då han skulle dra efter vilt och vi känner heller ingen i närheten så de hundar han leker fint med träffas man där. Tänk om alla faktiskt kunde ta lite ansvar över sina egna djur och se när de beter sig på ett sätt som inte är okej. 

Hur hanterar ni de här situationerna? Slutat gå till rastgårdar? Säger till andras hundar? Hittar tider när ingen är där?

Annons:
Jojaton
5/20/19, 3:15 PM
#1

Vi har (tyvärr) ingen rastgård inne i stan utan man får ta bil ut, ca 10-15min. De har två inhägnader bredvid varandra och i alla fall en är nästan alltid ledig, så har inte riktigt det problemet. Släpper inte Sam med främmande hundar, han är snäll, men liten och lite dålig på att säga ifrån när han tycker det blir jobbigt så vill inte utsätta honom för jobbiga situationer. Hade jag varit dig hade jag bara släppt hunden om rastgården är ledig/med hundar ni känner - upplever också att information & tillsägelser rinner av som vatten på en gås på den typen av hundägare.

Johanna - Instagram

Lona
5/20/19, 3:16 PM
#2

Numera bor jag inte nära någon rastgård och har egentligen inte behov av en heller, men en tidigare hund var ganska knepig att ha lös. Hon fick vara lös i rastgårdarna hemmavid men absolut inte med andras hundar.
Även om jag hade haft världens snällaste hund (vilket hon inte var) så hade jag inte släppt henne med andras hundar, i synnerhet inte på ett inhägnat område där hundarna kan känna sig trängda och dessutom ha revirförsvar.
Framför allt litar jag inte på ägarna, det förekommer så otroligt många idiotiska idéer om hur hundar "ska umgås" så det hade jag inte utsatt min hund för!

Det verkar bli mer och mer inflammerat det här med rastgårdar eller så är det bara för att man hör så mycket skit via sociala medier?
Jag tror heller inte att de flesta vuxna hundar har så stort behov av att träffa och leka med främmande hundar men det är ju lätt för mig att säga som har tillgång till en samspelt flock på åtta stycken…😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Alex&company
5/20/19, 3:56 PM
#3

#2 Jag tror att det blir en krock mellan ofta yngre och äldre personer (inte alltid, men ofta) som har olika idéer om hur hundar får umgås och vad som är eller inte är okej. För egen del ser jag inget värde i att min hund ska träffa främmande hundar, däremot går han i taket av att aldrig kunna springa fritt. Men det blir nog så att vi går enbart in om det är tomt eller enbart hundar vi känner där nu, det lönar sig verkligen inte att säga till D:

Semlalatte
5/20/19, 5:41 PM
#4

#0 Vad tråkigt att du också behövt erfara detta och jag får tyvärr välkomna dig till klubben. Precis de scenarion du beskriver är jag vansinnigt bekant med och ja, visst känner man sig ensam då det händer. Senast idag åkte jag till en rastgård som består av en stor inhägnad och en liten (den lilla används i regel i väntan på att den stora blir ledig). Den stora var redan upptagen av fyra hundägare och sju hundar så jag släppte in mina i din lilla. Redan från start blev det ett jäkla liv på hundarna i den stora som maniskt började staketspringa, kasta sig på stängslet och skälla ut mina efter noter. Ägarna gjorde inte en enda ansats att bryta sina hundar och kalabaliken fortgick tills de lämnade rastgården. Vid ett tillfälle fick jag frågan om anledningen till varför jag inte släppte in mina i den stora var för att mina inte funkade med andra hundar. ”Ehm nej, så är inte fallet” Jag passade på att iaktta hur deras hundar interagerade med varandra och två i gruppen blev kränkta och förföljda och deras kroppsspråk verkligen skrek ”Hjälp, jag blir inte av med den här hunden!”. Ja, vad beror det på att ägarna inte kliver in och styr upp? Ser man det helt enkelt inte? Beror det på okunskap och/eller tror man fullt och fast på konceptet att inte lägga sig i? Kan det ligga något i att vi har gått ifrån ett förlegat förhållningssätt som byggde på att trycka ner och kuva till en ny filosofi som tenderar att vara väldigt tillåtande? Har vi blivit sämre på att sätta ner foten av rädsla för att kränka våra hundar? Ja, jag vet faktiskt inte.. Det hade varit kul om någon kände igen sig i någon av dessa hundägare och ville ge sin version!😊

Maleficum
5/20/19, 5:53 PM
#5

#4 Tror tyvärr många är blinda för sin hunds signaler! Vet fler hundägare som har noll koll på hur hunden beter sig och vad det innebär och inte ens tittar eller studerar sina hundar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Alex&company
5/20/19, 8:20 PM
#6

#4 Men fy vad obehagligt! Jag tror att det kommer ur idén om dominans etc. och obehagligt nog får jag också intrycket att visa människor är lite stolta över hur deras hund 'bestämmer' över andras, vilket egentligen betyder att de har en hund som inte bör umgås med andra hundar över huvud taget. 

Sen verkar det som att uppfostran slutar inne på hundrastgården? Plötsligt är det inte man själv utan främmande hundar som ska uppfostra ens hund, jättepraktiskt tydligen!

Annons:
Lona
5/20/19, 10:39 PM
#7

#3, Absolut kan det vara så! Samt att folk inte kan tolka ens sin egna hunds signaler och språk.
Förutom hundrastgårdar, kolla efter ifall det finns hagar inhägnade med fårstängsel eller liknande (beroende på hur stor din hund är) som du kan få låna för att släppa din hund. Givetvis sa man fråga markägaren först och vara säker på att det inte finns djur i hagen - vilket inte bara gäller tamdjur utan även vilt.
En manege (ridhus) kan också vara ett alternativ, men då krävs det förstås att man har tillgång till ett. Själv hade jag kunnat tänka mig att betala en slant för att få släppa min hund om jag inte hade andra möjligheter.

Annars är det väl sele + långlina som gäller. Inte samma sak för hunden som att vara lös, men ändå bättre än att bara gå i koppel. Min ena hund "longerar" sig faktiskt och springer några rundor i varje varv vid de tillfällen han inte får vara lös men ändå har mycket spring i benen.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
5/21/19, 12:38 AM
#8

Jag skulle aldrig släppa ihop mina hundar med nya hur som helst.
Jag anser också att hundarna måste få "lösa" problem på sitt sätt genom naturlig kommunikation bara det inte går för långt.

Upp till toppen
Annons: