Annons:
Etikettaktivering
Läst 1037 ggr
keinvallen
2019-05-19 20:36

stafforshire bullterrier

hur mycket stimulans, både mentalt och fysiskt kräver en staffe för att må bra?

Annons:
koppargaller
2019-05-19 23:29
#1

Hur långt är ett snöre?

Honestyisdead
2019-05-20 10:28
#2

#1 ?

Maja2
2019-05-21 09:22
#3

Jag har 2 st. och skulle säga att det är, precis som andra hundraser, väldigt individuellt. Dock så ska man passa sig för att överaktivera, för då kan de lätt gå upp i stress. Min ena, en kastrerad tik som blir 8 i augusti, hon är en soffpotatis, Jag tog henne som omplacering i början på januari, och hon har tidigare hållit på en del med wp och dw, men inget i övrigt förutom promenader. Den andra, en kastrerad hane tog jag som omplacering för 2 år sedan, han är 6 år. Den tidigare ägaren har haft vissa problem med stress på honom, han är betydligt mer aktiverad som nosework, tävlat och tränat både lydnad och rallylydnad. Så, mina två har helt olika bakgrund och helt olika temperament och personlighet.

oh-la
2019-05-22 11:23
#4

#2, jag tror #1 menar att det är otroligt svårt att svara på. Rasen är väldigt splittrad ifråga om aktiveringsnivå. Det finns allt från tunga, klumpiga, kortbenta som helst slappar och går promenad med vardagslydnad till träningsnarkomaner som kan träna hur mycket som helst. Min staffe är avlad för att kunna jobba. Hon är långbent, slank och rörlig. Min brors staffe är raka motsatsen. Han är tung och seg. Vad gäller promenader tror jag att alla hundar behöver ungefär samma som grund, och alla kan mer! Få raser blir trötta av bara promenader. Några korta och minst en längre. Beroende på linje behöver de annan aktivering där dom får tänka lite. En bra sak som jag upplever med staffe är att själva aktiveringen är ganska oviktig, staffen älskar att vara med sin ägare och älskar att göra denne glad. Tycker ägaren att det är kul brukar staffen älska det också! En viktig sak som jag tänker är att första året bör man inte träna annat än passivitet. Staffen har, som #3 säger, lätt att gå upp i stress, och det viktigaste man kan lära en ung staffe är just att slappna av. Vi misslyckades med det och vår tjej blir lätt superstressad.

Upp till toppen
Annons: