Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 692 ggr
tiger tok
2019-05-19 18:39

Ang tävling

Tänkte pröva att tävla i sommar för första gången, i rallylydnad bara för att skaffa oss lite tävlingserfarenhet innan vi ger oss ut i lydnaden. Men undrar om någon vänlig själ kan ge lite råd? När tycker ni man ska komma till tävlingen? Vad tycker ni är det absolut mest nödvändiga att ha med (vill ha så lite packning som möjligt) Hur göra för att ge hunden positiva upplevelser? (Tänkte tävla på hemmaklubben, så är kännt område) Och när man tävlat lite, om man tar titel, ex RLD N, hur vet de som anordnar tävlingen att man fått en titel? (Kanske jättedum fråga, men jag är lite trög;) Tack på förhand

Annons:
Fisherling
2019-05-19 18:59
#1

"När tycker ni man ska komma till tävlingen?"
Det beror nog helt på vad för nerver man har. Jag, som är ett halvt vrak, ser till att alltid komma minst en halvtimme innan beräknad första start enligt PM när det kommer till Rallylydnad. Jag vill kunna "set up shop", ta in området, prata av mig lite, rasta hunden och ta en kaffe eller cola i god tid innan. 

"Vad tycker ni är det absolut mest nödvändiga att ha med?"
Utöer supergott godis, bästa leksaken, registreringsbevis, vaccinationsbevis och medlemsbevis.. En stol och filt! Jag har en uppfällbar jaktstol, det är helt underbart. Har alltid med en filt som jag virar runt benen om det är kallt eller hänger över buren mot solen om det är varmt.  Och justja, en bur till hundarna. Jag har en väldigt bra canvasbur jag uppskattar massor. 

"Hur göra för att ge hunden positiva upplevelser?"
Var glad! Jag är alltid supernervös och är alldeles för tävlingsinriktad, men när jag väl går in på banan så är mitt största mål att ta oss igenom med glädje. Jag peppar, klappar händerna, använder min gladaste röst, pratar med hunden; allt för att jag ska glömma bort hur nervös jag är och hunden ska ha kul. 
En riktigt viktig grej är att våga gå av om hunden inte trivs. Leka ut från planen, ge jackpot-belöning, vad som helst som låser upp hunden från obehaget och får den tycka att det är rätt kul ändå.

"Och när man tävlat lite, om man tar titel, ex RLD N, hur vet de som anordnar tävlingen att man fått en titel?"
Det är du själv som via SBKTävling flyttar upp hunden. Vad jag vet har du rätt att tävla vidare i säg, Nybörjarklass, så länge du vill.  Så en titel gör inte att du inte får tävla i den klassen. Sen är det du som klickar i på SBKTävling att hunden gått upp till Fortsättning när du känner att ni är redo, och då kan du inte längre anmäla till Nybörjare.

Jojaton
2019-05-19 23:13
#2

Förutom det Fisherling tar upp så skulle jag rekommendera dricka till både dig och hunden, och något att äta till dig (eller ev pengar/betalmedel så att du kan handla i kiosken) Jag har själv svårt stt äta på tävlingsdagar, blir hungrig men efter ett par tuggor säger magen tvärstopp. Har lärt mig acceptera det och lämnar halvätna mackor, frukter och godispåsar hela tiden på tävlingsdagar 😂 det viktigaste är att jag får i mig nått, så äter det jag är sugen på, även om det betyder choklad kl 8 på morgonen. Men föredrar lätta grejer som drickyoghurt, måltidsersättning, soppa osv. och äter mer ordentligt i längre pauser/efter mina starter. Det får du ju känna av vad som passar dig bäst, men ta med nått att äta för tror ingen presterar bra utan energi! 😊

Johanna - Instagram

ipopuma
2019-05-20 22:01
#3

Tips med rally är att börja banvandringen mitt i banan för då slipper du kö och låtsas att du har hunden med dig. Jag berömmer hunden mitt inne på banan precis som om hunden vore med mig osv. Då gör man det sen när man tävlar åsså 😎👌

Fisherling
2019-05-20 22:02
#4

#3 Så gör jag med. Pratat alltid på samma sätt som när jag ska ha hunden med mig. Kör samma grej i agility :P

Upp till toppen
Annons: