Annons:
Etiketthälsa
Läst 3862 ggr
swapp
5/19/19, 2:06 PM

min hund kan inte andas

Usch mitt hjärta grå i kras bara jag tänker i dom här banorna men… faktum är att min mops lider. han har svårt med andningen. nu när det börjar bli varmt ute märks det väldigt tydligt. jag försöker typ se förbi det och för mig är det ju vardag, att behöva anpassa sig och alltid gå i sakta tempo på promenader osv så han inte ska börja flåsa för mycket. men nu vänder jag mig till er som kan se det utifrån och från ett annat perspektiv. det här är min hunds vardag:
* kan bara springa några meter innan han måste stanna och hosta och "kräkas"
* blir otroligt flåsig av att leka och busa
* blir SJUKT flåsig i sommarvärme
* ser ut på ögonen som att han lider, har inte den där livsgnistan
* har pigmentfläckar på ögonen. har kvalsterallergi. har trånga "örongångar".
* har nästan totalt knipta näsborrar.

Jag ska tillägga att på vinterhalvåret när det är kallt flåsar han inget alls och är som en "normal" hund. det är det som gör det så svårt för mig att avgöra. för jag kan se att han har ett bra liv på vintern. men ett hemskt liv på sommaren. 
jag kan inte tänka mig hur jobbigt det måste vara att inte kunna göra en sån simpel sak som att ANDAS normalt. jag ser på andra hundar som springer runt och är glada och kan leka och rusa runt hur mycket som helst. och allt jag vill är att min hund ska kunna göra det . men det kan han inte😭
ska jag låta honom leva och fortsätta försöka ge honom ett bra liv? det går hyfsat bra så länge vi går sakta på promenaderna osv. och som sagt så går det bra på vintern.
och jag fattar hur sjukt detta låter när man läser det. men detta är min bästa kompis och jag kan inte föreställa mig hur smärtsamt det vore att förlora honom. men eftersom jag älskar honom kanske det också är upp till mig att litegrann sätta ner foten att nu räcker det med detta lidande. usch.. jag vet inte hur jag ska tänka, vad jag ska göra
och snälla jag vill inte ha några påhopp. jag är redan väldigt ledsen över hela situationen och fattar hur illa detta låter

Annons:
Fisherling
5/19/19, 2:25 PM
#1

Jag har svårt att se hur du skulle kunna ge honom ett bra liv utöver operation som öppnar upp luftvägarna.

Elsis matte
5/19/19, 2:30 PM
#2

Har du varit till veterinär och utrett huruvida en operation sannolikt skulle kunna hjälpa honom? Om inte, så börja där och det NU! Det är inte ett alternativ att låta hunden lida hela sommarhalvåret, och att inte kunna andas normalt är i högsta grad ett lidande.

Duvethon
5/19/19, 2:50 PM
#3

Är han överviktig?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

kalindas
5/19/19, 3:04 PM
#4

Säger som #1-2 åk till veterinär och gör en ordentlig koll på hans luftvägar. Många blir ju hjälpta av operation. Att låta vovven lida som den gör nu är inget alternativ och vill du ge honom ett bra liv så är det operation som gäller.

/Elisa

Mitchika
5/19/19, 3:08 PM
#5

Usch, det där låter jättejobbigt både för dig och din lilla kille. 😕

Hur gammal är han? Alla problemen du listat, försvinner dom helt på vinterhalvåret utöver det uppenbara som allergin och trånga gångar? 

Operation som #1 skriver är ju det bästa alternativet, om en operation kan hjälpa honom. Det borde definitivt vara det första du tittar på. 

Sen finns det saker man kan testa för att underlätta för honom också. 

Gå ner i vikt. Många mopsar har lätt att lägga på sig just för att dom har svårt att röra på sig ordentligt i och med andningsproblemen som förekommer i rasen. Ett par hundra gram känns inte som mycket för oss, men det gör en enormt stor skillnad för en liten hund som en mops. Andningsproblem blir bara värre om man är överviktig. Även en lätt övervikt kan förvärra dom. 

Kyla ner ett rum i hemmet med hjälp av AC och låta hunden spendera större delen av dagen där, speciellt när det är som varmast. Kyldynor, tillgång till vatten att bada och leka i om han skulle vilja och gillar det (en liten plastpool för barn, till exempel) och självklart skugga och skydd från solen i rummet. 

Begränsa promenader till tidig morgon och sen kväll. Bara ut för att kissa och bajsa på dagtid i skugga i lugnt tempo. Dom flesta hundar orkar inte gå ut och gå på promenader mitt på dagen i sommarvärmen, speciellt inte när det är som varmast. 

Jag hoppas verkligen det går att hjälpa honom på något sätt. Ingen förtjänar att behöva kämpa efter andan som du beskriver. Som andra redan skrivit, börja med att kontakta veterinär och se om operation är ett alternativ för honom. Dom kan även vara jättebra hjälp och stöd om han behöver gå ner i vikt också.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Lona
5/19/19, 4:41 PM
#6

TS, vill börja med att ge dig cred som erkänner problemet och vågar fråga om råd. Tänk om fler mopsägare gjorde detsamma! Som övriga skrev, ett veterinärbesök snarast för att kolla om en operation skulle kunna hjälpa. Förutom att han har svårt att andas här och nu och behöver hjälp direkt så är prognosen bättre ju tidigare op görs. Annars så ja, du vet med hjärtat vad som gäller. Vi har förmånen att låta våra fyrbenta vänner slippa lida, var stark och ta det beslutet - för bådas skull. Om det är den minsta tröst så brukar det faktiskt vara lite, lite mindre tungt när man väl har fattat beslutet och när det hela är över. Att slippa gå och vrida och vända på hur man ska göra och att hela tiden iaktta hunden med hökögon.💕


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
swapp
5/19/19, 7:03 PM
#7

Ja vi jobbar på vikten. Ska försöka få honom smal nu inför sommaren och så.
Försöker också hålla honom sval så gott det går med fläkt inne.

Operation kanske är enda utvägen då… Jag är osäker på hur mycket det kostar dock? 20 tusen? 40 tusen? dom pengarna har inte jag :(
men jag får åka in med honom och kolla upp hur illa det faktiskt är. och fråga dom hur jobbigt det är för honom osv. och fråga allt om operation och så….

Fisherling
5/19/19, 7:32 PM
#8

#7 Om operation är det som kan ge hunden ett värdigt liv och du inte kan ge det, så är det antingen omplacering eller avlivning som gäller om du frågar mig. Jag känner en person som omplacerat väldigt illa däran mopsar till hem som såg till att individen fick det den behövde för att må bra; en av de mopsarna lever i ett hem med huskys nu, är efter operation och träning superfit och orkar allt den vill. Så det går!

Men som det är nu; anpassningen du gör är inte för god livskvalitet åt hunden, det är anpassning för att hunden inte ska dö. Det är en stor skillnad. 

Jag förstår att du älskar hunden väldigt mycket och kudos till dig för att du tar upp diskussionen.

Frida B
5/19/19, 8:21 PM
#9

Först och främst, att du ens ser problemet är ett stort steg. Och att sedan skriva och be om hjälp.. Otroligt bra och modigt av dig.

Många trubbnosägare ser inte dessa problem. Många blundar för det, går i okunskap eller påstår att "dom skall vara sådana". Men en hund skall kunna en sådan basal sak som att andas normalt, allt annat är fel. 

I din hunds fall skulle jag ta hunden till veterinären för en diskussion. Vi på internet kan ej avgöra hur pass illa situationen är för hunden, vi kan bara yttra våra åsikter kring historien du berättar. Men om det är så att hunden ej kan ha ett normalt hundliv varje halva av året, då är det ju kanske dags att göra ngt. 

En operation kan kosta runt 20-25 000, och oftast täcker inte försäkringsbolaget det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
5/19/19, 9:20 PM
#10

Hittade uppgifter på runt 15000 också. Beror nog på exakt vad de måste göra. Verkar finnas flera olika åtgärder. Och var man gör det, förstås.

Det är ju mycket pengar så klart, men inte jättemycket. Du tror inte du kan låna ihop det som fattas (föräldrar, släkt, vänner) om operation blir aktuell och sen betala av varje månad?

Hur som, gör utredning ASAP, så du vet. Och lycka till till både dig och vovven! 🌺

jagvetinte1
5/19/19, 9:20 PM
#11

Min före detta partner för några år sedan hade en hund med andningsproblem. Hunden var inte utav en typiskt trubbnosig ras som mops men var något trubbnosig. Hunden kunde aldrig andas genom näsan och flämtade intensivt 24/7  året om förutom när han sov.  Det lät även "rossligt" när han andades. Jag märkte tidigt i min och ex partners relation att det var något fel på hunden. Han sa att uppfödaren sagt att det är så dom andas…  Efter en hel del tjat fick jag iväg hunden till veterinären och detta lärde jag mig:

Andningsproblem kan bero på en lång mjuk gom vilket är vanligt hos trubbnosiga raser, detta går att operera. Andingsproblemen kunde också bero på för knipna/slutna näsborrar som man kan operera. Sedan kunde andingsproblem bero på saker inuti näsgången(?). Att det var för trångt där inne. Och det gick inte att göra något åt. Veterinären sa att det var oerhört ångestfyllt för en hund att inte kunna andas ordentligt och de frågade flera gånger om de skulle avliva hunden på operationsbordet om de inte hittade en för lång mjuk gom på hunden. De verkligen propsade på avlivning, de sa rakt ut att hunden inte hade ett värdigt liv. Gomen var lite för lång så de opererade bort den och hunden kunde plötsligt andas genom munnen och det kändes väldigt konstigt att inte hela tiden höra den flämta längre. Veterinären sa att efter att man opererade bort en lång mjuk gom blev hundens andning ungefär 25% bättre. Det var en stor skillnad på hunden från innan operationen men man märkte ju självklart att hand andning ändå inte var perfekt. När sommaren kom var han lika flämtig som tidigare fast utan "rosslandet" och "väsandet". 

Det finns alltså flera saker som skulle kunna vara fel, eller tyvärr allihopa. Jag vet inte vad de andra operationerna kostar. Tror det kostade 10-12 000 för att kortna ner den mjuka gomen. Innan han ens fick göra operationen röntgade de honom och annat för att kolla efter vätska i lungorna tror jag och det gick på några tusen.  Tror inte att något försäkringsbolag täcker behandling och operationer gällande trubbnosiga hundars andning. 

Sammanfattningsvis blev hundens andning bättre men han led ändå mycket så fort det blev varmt, även på våren. Jag vet inte om det stämmer men som sagt veterinären sa att andingen blev 25% bättre bara efter nerkortning av gom. Bara för att hunden är "tystare" så betydde det inte att den kunde andas perfekt sa hon. Jag tyckte väldigt synd om den här hunden. Om det var min hund hade jag faktiskt seriöst övervägt avlivning.  Precis som du beskriver din hund så verkade hunden sakna livsgnistan och verkade uppleva obehag ständigt pga andningen.

Rafflan
5/19/19, 11:48 PM
#12

Jag har träffat trubbnosiga som opererat luftvägarna och andas jätte bra efter operation, så enligt mig har du 2 alt, antingen låta en veterinär kolla hunden och operera den eller låta den somna in. Att leva med andningsproblem är inget liv :(

Zadeira
5/20/19, 1:27 PM
#13

En familjebekant med en fransk bulldog har nyligen kollat upp vad operation för frallans luftvägar (trånga näsborrar och något fel i halsen) skulle kosta och de fick preliminär uppgift på runt 20 000 som INTE ersätts av försäkringsbolaget. Men det beror ju många faktorer vad just en operation för din hund kommer kosta.

Det är absolut värt att veterninärkolla den och utefter vad du får för besked av veterinär angående åtgärder och kostnad kan du fatta ett beslut. Men vänta tills du har undersökt hunden hos vet innan du fattar beslut. Jag har inte mycket erfarenhet av trubbnosoperationer, men de få jag pratat med som gjort det har upplevt att de fått en helt ny hund, rent orkesmässigt och att vilja göra saker.

Jag är imponerad över att du ser till hundens behov och livskvalite och inte bara vad du vill. Det är självklart inte lätt med en sån dyr operation man måste bekosta helt själv, men kan du få ihop pengar så tycker jag verkligen du ska kolla upp vad en operation kan göra osv innan du beslutar något.

Annons:
swapp
5/21/19, 1:45 PM
#14

Tack för alla svar. intressant att läsa.
Ska åka in med honom till veterinären väntar bara på att få en tid.
PS. han fyller 7 år nu i sommar. såg att nån frågade.

Det är ganska frustrerande för jag har tagit upp detta med min familj och alla är jättenegativt inställda till operation och kan inte tänka sig lägga ut pengar på det. och dom verkar inte inse allvaret. dom tycker liksom att det är okej att låta honom stå vid en fläkt hela sommaren och bara härda ut. härda ut tills det blir kallare ute liksom. för på vintern blir han inte flåsig som sagt. så dom tycker det är onödigt med operation. jag blir så frustrerad för jag ser ju hur hunden går och lider. men jag kan typ inte göra nåt för som sagt kommer jag inte ha råd med operation, måste vända mig till familjen ang. pengarna….

koppargaller
5/21/19, 8:29 PM
#15

Vem äger hunden? Om du är under 18 år är dina föräldrar ansvariga för dess väl o ve, hota med att kontakta länsstyrelsen om hunden inte år adekvat hjälp.

hemul
5/21/19, 8:44 PM
#16

Ja det lär ju göra under för stämningen i familjen.😎

Lona
5/21/19, 10:00 PM
#17

TS, tror du att du skulle kunna få med dig dina föräldrar på ett veterinärbesök för en bedömning? Du kan ringa kliniken innan och berätta hur det ligger till - din familj kanske lyssnar bättre på en veterinär?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
5/21/19, 10:46 PM
#18

Taskigt läge, verkligen. Hade också en sjuk ras när jag växte upp, en Cavalier. Jag vaknade på nätterna av att han inte kunde andas, låg och kippade efter luft, var hemskt. Men när jag väckt mamma och pappa andades han normalt igen, varje gång. Jag minns fortfarande vanmakten jag kände när ingen ville lyssna på mig.

Till slut blev det ju uppenbart att nåt var fel även för föräldrarna, så han kom till vet och det slutade inte bra. Men det är en annan historia.

Håller tummarna! Tycker att ovanstående förslag är bra. Ring vet och berätta som det är. De kan säkert förse dig med argument och information beträffande rasen som kan få dina föräldrar att lyssna. Har ni nån veterinär som ni brukar gå med så är det ju ännu bättre.

hemul
5/22/19, 2:54 AM
#19

Brukar GÅ TILL. Fasiken så illa man skriver ibland.

Soldis
5/22/19, 11:54 PM
#20

#14 vad tufft, jag hoppas det löser sig på bästa sätt verkligen. Du är jätteduktig tycker jag! :D

Annons:
swapp
6/30/19, 1:20 PM
#21

Hej igen! Nu har vi varit till veterinären med hunden. Enligt dom är det operation eller avlivning som gäller. Dom ska ringa om ca en vecka och fråga vad vi har bestämt oss för. Men detta är det som gäller om man vill gå vidare med en operation:
Dom söver honom och först då kan dom kolla vad som behöver åtgårdas. Kolla vad som behövs göra i just detta fallet liksom. Om dom anser att det finns en chans att kunna operera och öppna upp luftvägarna på ett bra sätt så gör dom det direkt medan han är sövd liksom. Då kommer det en grundkostnad på 10 000, men utefter vad som behövs göras och hur länge han behöver ligga kvar på djursjukhuset efter operationen kan det dra upp mot 40-50 000 kr.
Om dom anser att dom inte kan göra något avlivas han, då väcker dom honom inte upp från sövningen.

Eller så kan vi kanske ge honom kanske en sista vinter och låta honom gå som han är, och sen avliva.

Snälla hjälp, vad hade ni gjort??
Det är ju jättemycket pengar men det är ju också hans enda liv. Jag vill göra allt jag kan för att hjälpa honom. Om det inte går, så har jag iallafall försökt. 
Jag får låna pengar av mina föräldrar och sen betala av i framtiden så pengarna är inget problem längre

swapp
6/30/19, 1:23 PM
#22

Kan tillägga att vi i familjen är lite splittrade. Min pappa tycker tillexempel att det är taskigt att operera för att det skulle vara sånt himla stort ingrepp på den här lilla hunden. Att han kommer ha mycket smärtor efter operationen osv.. 
Men jag tänker såhär: det är ju taskigare att INTE operera och inte göra någonting. tänker jag rätt?

Fisherling
6/30/19, 1:42 PM
#23

#22 Det är EXTREMT mycket taskigare att inte operera. Skulle säga att det är medvetet djurplågeri. Skulle han känna likadant om hunden hade ett brutet ben som måste opereras?

swapp
6/30/19, 2:07 PM
#24

Ja precis så tänker jag också. Han verkar dock inte förstå.   men han kommer ändå inte vara den som tar beslutet, det gör jag.

Och det lutar mot operation. men intressant att höra lite hur andra hade gjort !

Lona
6/30/19, 2:25 PM
#25

Jag instämmer med #23. Att INTE operera är inte ett alternativ. Att ge honom en sista vinter är en fin tanke - men då måste han plåga sig igenom sommaren först och det tycker jag ärligt talat inte är ok. Ytterligare en sak att beakta är att det är högsommar nu. Inte den lättaste tiden för en hund med nyopererade andningsvägar och att vänta är ingen bra idé. Kolla också med veterinären om risken med komplikationer under och efter operationen - kan kostnaden stiga med ytterligare 10 - 30 000 kronor? Vilken jobbig sits du är i! Det är som sagt hans enda liv men det måste ju vara ett liv värt att leva och det är det inte nu.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
6/30/19, 3:26 PM
#26

Hur gammal är hunden? Det kanske står, men jag ögnade igenom tråden igen utan att hitta det.

swapp
6/30/19, 3:32 PM
#27

#26 fyller snart  7

Annons:
CayKantos
6/30/19, 3:34 PM
#28

#26 7år

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
6/30/19, 4:20 PM
#29

Vill man testa operation så absolut, det funkar ofta. Men tyvärr inte alltid. Vet många som inte fått det bättre och då har man lagt 40 000 kr på ngt som inte hjälpte… Men att inte göra någonting tycker inte jag heller är ett alternativ. Det är inte snällt mot hunden.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
6/30/19, 6:48 PM
#30

Angående det där med att ge honom en sista vinter -  jag förstår om du tänker så, men förutom det Lona sa i #25 så tror jag också det kan bli väldigt jobbigt för DIG. Du vet ju i så fall att han ska avlivas till våren och det kan vara väldigt svårt att gå och tänka på så länge. Är ju olika hur man är förstås.

Men vad det gäller nedsövning och eventuell operation, finns det ingen möjlighet att du kan få vara närvarande (sitta i väntrummet) så de kan fråga dig hur du vill göra när de vet hur mycket som behöver göras och vad de tror att det kommer få för resultat? Eller att du väntar hemma och de ringer dig när de vet.

Tycker upplägget låter bra, utom det att vet ska bestämma om operation eller avliving utan att du tillfrågas. Det är krasst, men det handlar ju också om pengar och då brukar det finnas en smärtgräns och var den går kan ju bara du avgöra. Likaså om det är värt att gå vidare om förbättringen inte förväntas bli så stor.

Kan du inte prata med vet om det här? Jag skulle nog inte kunna acceptera att inte få fälla avgörandet själv.

Upp till toppen
Annons: