Annons:
Etikettövrigt
Läst 706 ggr
Momos
2019-05-16 13:38

ID-hund

Hej!
Är det någon här som har koll på om man får kalla sin hund ID-hund om man inte gått utbildningen på IDhund.se? Alltså tex ha "ID-hunden xx" som sin facebook sida så folk kan hitta & be om hjälp lättare, istället för att behöva kalla dem "Spårhunden xx"…

Finns ID spår kurser som är betydligt närmare & billigare. Gillar de som är närmare bättre i övrigt också…
Logiskt sätt tänker jag att det inte borde vara något krav på den utbildningen för att få kalla dem ID-hund när det finns så många andra ställen med samma kurs, men blir osäker då de är de enda som verkar officiellt vara en "utbildning" med licensprov… Titeln kanske kräver licens?? Men de verkar inte ha alternativet att BARA ta licensen, vilket känns lite fuffens bara det…

Annons:
Lona
2019-05-16 16:15
#1

ID-hund är mig veterligen ingen skyddad titel vilket tex även gäller "hundpsykolog", "hundcoach", "hundkonsult" etc. Med andra ord så kan vem som helst kalla sig eller sin hund det utan specifik utbildning.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2019-05-16 16:46
#2

Det verkar också som om vem som helst kan utfärda den typen av licenser. En licens innebär alltså inte med automatik att den är godkänd av någon myndighet. Så du behöver säkert inte deras "licens".

Det finns gott om skumma utbildningar (för folk alltså) som kostar skrämmande mycket pengar. Efter avslutat utbildning får man en "licens" som visar att man genomgått utbildningen. En licens som man kommer att vara noll intresserad av på arbetsförmedlingen.

Menar inte att säga att det är något skumt med os-hund.se, känner inte alls till dem. Har bara retat mig på alla flummiga licenser folk luras till att lägga pengar på.

Upp till toppen
Annons: