Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1659 ggr
Jessicahagstrom94
5/10/19, 12:08 PM

Vad för hund passar oss?

Hej hundfolk! Jag är en inbiten kattmänniska som lever ihop med en hundmänniska. (Vi älskar alla djur). Vi har 4 katter. Han vill ha hund i framtiden, jag också. Men jag är inte hundvan mer än att jag träffar hundar ibland. Han är uppvuxen med shih tzu-blandningar. Jag jobbar på katthem och kan därmed inte ta med hunden till jobbet (skulle nog se rätt kul ut haha).. däremot jobbar vi ofta olika tider, jag kväll och han alltid dagtid. Då åker jag vid 13 och han är hemma ca 17. Jag har 5 minuter hem och kan åka hem på lunchen när jag jobbar dag. Vi kan inte påstå att vi är jätteaktiva så jag vill inte ha en hund man måste vara ute med i flera timmar / dag eller per promenad.. självklart ska dock hunden få flera promenader / dag.. bara inte flera timmar per gång.. Jag vill inte ha någon plattnosad ras & ingen ras som är känd för eller ofta får diverse olika sjukdomar. Jag tycker det verkar roligt med lydnad. Vad skulle passa oss? Gärna inte nån extremt liten ras. Mellanstor, kanske.. Skriv raserna så får jag googla eller nåt, om jag inte vet vad det är för ras & ni inte visar nån bild.. :) Vi har trädgård som är inhägnad åt katterna och tänker alltid ha det.

Annons:
Herveaux
5/10/19, 12:24 PM
#1

Jag tycker Bichon Havanais är enkla och roliga hundar. Med på allt men kan lika gärna ta det lugnt i soffan.
Här får andra mer insatta gärna rätta mig, men jag har fått uppfattningen att det är en frisk ras. Gillar man inte pälsvård kan man hålla pälsen kortklippt. 
Rasen har lätt till skall men med träning så pratar dom inte i tid och otid.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Jojaton
5/10/19, 12:50 PM
#2

Håller med om att Bichon Havanais (eller någon av de andra små vita i rasgrupp 9) nog kan passa rätt bra. Jag har en bekant som föder upp havanaiser, hon tränar mycket agility med dom och de är skithäftiga på plan, men de är inga arbetsmaskiner och trivs väldigt bra med lugnare aktivering också. De uppskattar liksom allt de får - oavsett om det är agilityträning eller rastningsrundor med soffhäng emellan.

Johanna - Instagram

Elsis matte
5/10/19, 3:44 PM
#3

Det kan vara svårt att hitta mellanstora hundar som inte kräver så mycket, vanligtvis i den storleken har rasen arbetsbakgrund med vad det innebär i aktivitet. Ett alternativ kan vara en vuxen omplacering, en tik på 4-5 år av lite lägre aktivitetsnivå - dock inte omplaceras sådana sällan (men inte omöjligt). Annars tycker jag att ni ska titta på grupp 9, och håller med tidigare svar att en bichonras skulle kunna passa.

Elsis matte
5/10/19, 3:49 PM
#4

Oj, så konstigt det blev. Jag menade "dock omplaceras sådana sällan".

Jessicahagstrom94
5/10/19, 6:05 PM
#5

Valp vore bäst eftersom vi har fyra katter. Vill inte ha en massa pälsvård och nog bör det finnas mellanstora (åtminstone större än bichon) hundar som funkar..? Det är inte direkt så vi sitter i soffan dygnet runt om vi skaffar hund utan den skulle ju få tillräckligt med promenader.. jag vill bara inte promenera i flera timmar per promenad..

Sugar Mist
5/10/19, 6:39 PM
#6

Kika på pälsade perro sin pelo del peru :)

-

Annons:
Jessicahagstrom94
5/10/19, 6:54 PM
#7

Tyckte det var svårt att hitta länkar med pälsade såna. Kan väl passa på nu att säga att nakenhundar inte är av intresse. :)

Jojaton
5/10/19, 7:16 PM
#8

Är du/ni intresserade av någon annan aktivering eller det är endast promenader ni kommer erbjuda? Vad räknar du som en mellanstor  ras? :)

Johanna - Instagram

Jessicahagstrom94
5/10/19, 7:21 PM
#9

Lydnad, lek & promenader.. vad kan man göra med hund? Haha :D Agility ser superkul ut men pga mitt ryggmärgsbråck kommer jag inte att klara av att springa runt på banan. Det är också därför jag inte klarar av flera timmar långa promenader varje dag. Mellanstor i min värld är definitivt större än bichon.. kan ju inte så många raser men labrador är väl uppe på den större gränsen tror jag. Fullkomligt älskar Shetland sheepdog men inte pälsvården Haha..

tiger tok
5/10/19, 7:43 PM
#10

#9 Sheltie kräver faktiskt inte jättemycket pälsvård, skenet bedrar;) Welsh Corgi cardigan? Eurasier?

Sunflower_
5/10/19, 8:07 PM
#11

#9 Finns så otroligt mycket saker man kan göra med en hund! Även fast det inte är att man seriöst satsar och tränar/tävlar i hundsporter som agility, rallylydnad, spår etc så finns det ju mycket vardagsaktiviteter man kan göra ihop med sin hund också. Enklare såna är väl vardagslydnad, enklare sök, dogparkour, trix etc. Finns så otroligt mycket man KAN göra med en hund, den riktiga frågan är väl vad man vill göra. Googla runt, läs på, kolla youtube så kommer du få massa tips om roliga aktiviteter för dig och hunden!

På vilken nivå och hur seriöst ser du dig att du skulle vilja träna lydnad? Vanlig vardagslydnad klarar- och behöver ju varje hund men är det på en högre nivå och du skulle vilja träna relativt mycket lydnad blir ju fler raser tillgängliga. Du säger att du inte vill ha en hund som kräver att man är ute flera timmar per dag/flera timmar åt gången. Men hur mycket promenad skulle ni kunna erbjuda då? Det är ju ganska stor skillnad om det betyder att hunden skulle få en längre promenad på typ 1 h och sen några kortare; eller om det betyder tre 15 minuters rundor. Och innebär en promenad endast att ni är ute och går eller kommer det smygas in andra aktiviteter som kommer ge hunden mer sysselsättning?

Vad skulle hunden göra mellan sina aktiviteter/promenader; blir det för mesta dels inaktivitet och vila i soffan eller skulle hunden tex få följa med er när ni ska någonstans och ha en mer "händelserik" stund mellan de "riktiga" aktiviteterna. 

Den ras som först slog mig som större sällskapshund var Eurasier. Det är en hund för sällskap som inte har något större krav på motion och aktivitet utan tycker det viktigaste är att få hänga med sin familj. Men den behöver ju såklart aktivering. Dock har jag även läst att dom behöver behöver mycket motion och är svåra att trötta ut… Så det säger ju emot det som tidigare sagts. Själv har jag ingen erfarenhet av rasen och du ska absolut inte ta mitt ord för att den passar. Men det var den första rena sällskapshund av större storlek som jag kom att tänka på.

Jojaton
5/10/19, 8:10 PM
#12

#9 Jag har sheltie, med rätt mycket päls, lägger typ en timme på pälsvård i månaden. Nu håller jag inte hans päls i utställningskondition, men en korrekt sheltiepäls kräver inte mycket arbete förutom vid fällningsperioder, vilket sker 1-2ggr om året. Dock får du vara väldigt noga med att välja uppfödare, min sheltie hade inte klarat sig på bara promenader och vardagslydnad utan behöver mycket mer aktivering för att vara behaglig, och många sheltieuppfödare menar att shelties "blir vad man gör dom till". Jag var verkligen inte superaktiv med Sam när han var valp - men han kräver aktivering. Vet dock flera shelties som nöjer sig utmärkt med bara promenader - även om de flesta aldrig tackar nej till jobb heller.

Finns en mängd hundsporter som inte kräver lika mycket av ens kropp - rallylydnad, nosework, freestyle osv.

Johanna - Instagram

Jessicahagstrom94
5/10/19, 8:22 PM
#13

Sheltie är typ världens sötaste hundras och jag blir glad att ni säger att pälsen inte är så dryg :) Vi skulle samarbeta med promenaderna självklart och när han går ut kan det bli längre promenader. Jag klarar inte av att gå runt i en timme utan pauser, tex vid hundgårdar eller för att stanna och leka, kasta boll, kasta pinne, träna lydnad (ja jag är intresserad av högre nivåer av lydnad) osv osv. Allt man kan göra för att aktivera hunden utan att själv behöva springa omkring en timme / promenad vore bra. Kan absolut vara ute längre än en timme vissa promenader, men jag kan inte promenera så länge utan pauser. Morgonpromenaden får ju bli en kort en om båda jobbar dagtid. Luchpromenaden också. Men då kan det bli en lång och aktiverande (både fysiskt och psykiskt) när man kommer hem. Hur ofta bör man ta ut sin hund på promenad förresten??

Annons:
Jessicahagstrom94
5/10/19, 8:27 PM
#14

Hunden kan inte följa med till våra jobb men får mer än gärna hänga med på andra saker så som att hälsa på släkt och vänner, marknader, loppisar osv. Utan att veta nåt om det låter ju nosework, rallylydnad, freestyle & dogparkour. :)

Jessicahagstrom94
5/10/19, 8:35 PM
#15

Eurasier var en gullig ras! :)

Michaela-N
5/10/19, 8:48 PM
#16

Någon typ av spaniel eller retriever ur utställningslinjer, har du funderat på det? Labrador, golden, welsh eller engelsk springer spaniel?

Jessicahagstrom94
5/10/19, 9:04 PM
#17

Labrador och Golden har jag alltid tyckt om faktiskt. :)

Lona
5/10/19, 9:30 PM
#18

#17, Nu vet jag ju inte riktigt hur ditt ryggmärgsbråck yttrar sig, men jag tänker att du kanske har svårt att klara en stark hund som drar rejält i kopplet? Självklart en uppfostringsfråga, men tex unga showlabbar kan vara väldigt "brötiga" innan de så att säga landar mentalt.
Där tror jag att sheltie och liknande hundar är lättare - dels är de inte lika stora/tunga, dels är de betydligt förigare. Visst kan även en sheltie dra, men inte på samma sätt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jessicahagstrom94
5/10/19, 11:13 PM
#19

Jag har tur - mitt ryggmärgsbråck är otroligt lindrigt och yttrar sig i princip bara på så vis att jag går lite "vaggigt" och inte orkar gå jättelångt. Kan få ont i nedre delen av ryggen av att gå för långt utan vila. :) jag har normal styrka i hela kroppen förutom smalbenen och neråt. Sheltie är absolut av intresse om det är en ras som skulle passa - med en massa lydnad och roliga promenader med lek.

Jessicahagstrom94
5/10/19, 11:14 PM
#20

Det bor en sheltie i området och jag ser den ibland och blir lika kär varje gång. Den går så snällt där bredvid sin gamla husse. :)

Annons:
Sugar Mist
5/11/19, 2:41 AM
#21

#7 Ja det kanske är svårt.. Har haft turen med vänner inom rasen, är du ändå nyfiken på dom så hör av dig till NakkuRakkans kennel, hon som har kenneln är jättetrevlig och lätt att prata med, och eftersom du är kattmänniska så tror jag att perro'n skulle kunna passa rätt bra :)

-

Jessicahagstrom94
5/12/19, 10:10 AM
#22

Är dom oftast bra med katter, eller varför skulle den passa för att jag är kattmänniska? Hänger inte med :)

Jessicahagstrom94
5/12/19, 10:15 AM
#23

Trodde det skulle ramla in förslag på hundraser :) borde finnas fler att kolla på? Just nu är egentligen bara eurasier intressant av det ni har nämnt. Förutom min favoritras sheltie. Labrador och golden också kanske.

Skivling
5/12/19, 12:01 PM
#24

Det du beskriver med att behöva ta pauser är ju inget hinder, man kan ju träna passivitet och stadga, även inkallningar när man står still. Leta godis, fjärrstyrning, det viktiga är att man vill göra något med sin hund! Klickerträning, miljöträning, hundar behöver väl egentligen jobba med hjärnan mer än de behöver"spring" tänker jag.

Jessicahagstrom94
5/12/19, 1:31 PM
#25

Så tänker jag också. Jag kan inte gå i en timme utan paus men under pauserna kan hunden få jobba med hjärnan istället :) jag tycker det skulle vara jätteroligt att träna olika saker med min hund.

Sugar Mist
5/12/19, 3:47 PM
#26

#22 Jag upplever perron som väldigt kattlik i sin mentalitet, vet inte riktigt hur jag ska kunna beskriva på ett bra sätt men :)

-

Upp till toppen
Annons: