Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 3109 ggr
forgetflower
2019-05-09 12:02

tricks att lära valp?

Kan ni lista alla tricks/kommandon ni rekomenderar att man ska lära valpen för en god vardagslydnad? Gärna i följdorning på vilka man ska lära in först. ❤️ t ex sitt, ligg, kom osv osv…

Annons:
Hornslandet
2019-05-09 12:19
#1

Såhär tycker jag:

Inget fel alls i att träna tricks eller kommandon med en valp. Dvs sitt, ligg, vacker tass, whatever.

Men!

Hade det varit jag, dvs med min nästa valp, så hade prio för detta varit LÅNGT ner på listan. Jag hade istället lagt allt krut och energi på:
* kontaktövningar
* inkallning
* mer kontaktövningar
* mer inkallningsträning
* hantering
* miljöträning

Och börjat med ensamhetsträningen rakt av, naturligt i vardagen, då och då hela tiden.

forgetflower
2019-05-09 12:48
#2

tack har du några bra tips på hur man gör övningarna du listade? (jag kan ju googla men du kanske har något bra ideer)

Sunflower_
2019-05-09 13:13
#3

Kontaktövning: Börja så enkelt med att bara ha en godisbit i handen, se till att valpen blir intresserad och knyt tillexempel handen så valpen inte kan ta godisen. Valpen kommer antagligen börja bita/riva/slicka på handen för att få godisen men det enda sättet för valpen att få den är genom att titta på dig. Så fort valpen ger minsta ögonkontakt öppnas handen. Successivt kan man utöka svårighetsgraden (längre ögonkontakt, stökigare miljö etc). Man kan även använda leksak istället för godis ifall valpen tycker det är roligare. Inkallning: Gör det till en lek, busa med valpen och gå sen ifrån den, var rolig och säg något som tex ”kom!” Eller ”hit!”. Belöna massa med rolig lek/ alt godis/leksak när valpen kommer. Utöka svårighetsgraden genom längre avstånd och svårare miljö. Tips är att ha tex spårlina ute så du kan hjälpa valpen att göra rätt; kunna dra lite i linan som får valpen att fatta vad du vill samt hindra valpen från att springa iväg. Hantering: Lär valpen vara bekväm med att du hanterar den. Gör det till en vana att hunden kan ligga avslappnat i ditt knä på rygg medans du fipplar med dens tassar/kollar tänder/ öron. Gör kloklippning till en lugn och mysig stund genom att inte göra ”en grej av det”. Under gos kan du ta fram kloklipparen och klippa en klo lite sådär spontant så att det blir en mer avslappnad situation för hunden. Miljöträning: Ha med valpen till så många olika ställen som möjligt (i den takt din valp klarar av det). Åk buss, gå på stan, träna olika underlag, gå förbi stökiga skolgårdar etc.

forgetflower
2019-05-09 14:36
#4

tack ni är bäst

Changrila
2019-05-10 06:18
#5

Det enda "trick" jag försökte lära min unga när hon var valp var att komma på inkallning ;)

Förutom det är det bra att träna hantering (kloklipp, pälsvård, att få känna igenom hela hunden..), att stanna på kommando och att gå ordentligt i koppel.

Om du sedan leker med din valp, med olika leksaker, utan leksaker, med leksakerna på olika sätt osv och tränar på att kunna avbryta leken när som helst, då har du sedan jättebra möjligheter att belöna din hund när den gör rätt när du ska lära den saker senare i livet.

Hundar kan lära sig nya saker, tricks,  konster och lydnadsmoment hela livet. Men för att ni ska kunna träna bra ihop så behöver ni ha en bra relation och du måste kunna läsa av din hunds kroppspråk bra. Till det är leken fantastisk, och därför är det så bra att börja träna på att leka innan man tränar på att göra konster och tricks.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
2019-05-10 09:03
#6

#3 och #5 beskrev det jag tänkte ännu utförligare och bättre. Det är mycket bättre att jobba på grunderna med lek, kontakt, hantering osv med en valp än att satsa på trick. Med det inte sagt att man inte kan leka och lära in lite trick också, men det är absolut inget som måste funka alls med en valp, tycker jag!

Miljöträningen är också superbra för att bygga valpens/hundens självförtroende (och kroppskontroll med tex krångliga underlag). Bra miljöträning gör också att du får än bättre förutsättningar att träna andra saker sen där hunden behöver klara av vissa underlag, gallertrappor, mörka trånga utrymmen, whatever!

Annons:
anonympajas
2019-05-10 11:28
#7

Tycker inkallning och stanna är viktigt att lära ganska tidigt om hunden ska gå lös. Sitt kan också vara bra för att kunna få lite kontroll om den blir hoppig eller så! Haha

hemul
2019-05-10 15:12
#8

Tycker trick är lite underskattat. Det är lätt att göra, man kan hålla på var och när som helst. Tricket i sig spelar inte så stor roll i början. Med unga hundar handlar det ju mkt om att lära sig att lära sig. Att de ska fatta att de ska försöka göra rätt, att det är kul att träna o.s.v. Inte så viktigt VAD man gör egentligen. Förutom så klart det som redan nämnts, som inkallning, följsamhet och kontakt.

jenmjao
2019-05-10 17:59
#9

Att träna tricks ute eller hemma bygger faktiskt ett band med hunden.
De lättaste tricksen är väl tass, snurr och spinn (snurra åt två olika håll), sitt, ligg, skall osv.
Sen kan man ju utöka med sitt fint, godis på nosen, krypa, backa, fotgående på båda sidorna, byta sida ifrån vänster till höger framför eller bakom (vad man än föredrar), höger och vänster (t.ex vägkant, höger sidan, vänster sidan). Viska, kontakt.
Glöm inte att 1 ha kul, och 2 om hunden kan sitt inomhus utan störning är det inte säkert att den kan det utomhus med störning, så tänk alltid på det vid träning att "börja om" lite mer på bebis nivå såfort man byter miljö 😃

ipopuma
2019-05-11 08:07
#10

Inte så noga. Gör det du tycker är kul. Så blir träningen kul för både dig och hunden ☺️

forgetflower
2019-05-11 08:42
#11

Tack för alla fantastiska svar åter igen!

Upp till toppen
Annons: