Annons:
Etikettövrigt
Läst 3018 ggr
Hornslandet
5/8/19, 11:27 PM

Blev faktiskt lite rörd av detta.

Ja, som titeln sa. Jag är inte mycket för aftonbladets "historier" normalt sett. Men detta blir jag faktiskt lite rörd av. Tänker på alla som tränar IPO (och annat) med sina hundar. På nått vis så jävla underbart att en pensionerad, 12-årig IPO-schäfer lyckades ingripa och stoppa nått som hade kunnat gå så sjukt jävla hemskt. Tycker Larrac borde få oxfilé varje dag nu, typ.

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/WboVwr/jennifer-utsattes-for-valdtaktsforsok--raddades-av-sin-hund

Annons:
Fisherling
5/9/19, 12:51 AM
#1

Duktig hund! Jag tror faktiskt helt ärligt att min Tinja skulle agera ungefär likadant. 

Inte Asni eller Benji, men Tinja har ett helt annat allvar hon kan plocka fram om situationen kräver det. Jag är hennes allt, hon skulle antagligen försvara mig med livet om så behövdes. Ett under till hund. 

Dock tror jag att jag är aggressiv nog för att skrämma bort de flesta 😎

Tarotstollan
5/9/19, 1:19 AM
#2

Hoppas att polisen tar honom!
Duktig vovve!🐶

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

hemul
5/9/19, 3:00 AM
#3

Det där tricket med telefonen, hur fixar man det?

Joyous
5/9/19, 9:12 AM
#4

#3 Det är en funktion som finns på iPhone. Tror inte du behöver ställa in något om du har en sån, ska finnas förinstallerat. På de nyare modellerna håller man in sidoknapp + volymknapp. Jättejobbigt då jag råkar göra det titt som tätt när jag har händerna fulla men såklart bra när det verkligen behövs.

Hornslandet
5/9/19, 10:27 AM
#5

Hade faktiskt ingen aning om att det fanns sån funktion på iphone. inte dumt!

#1 Härligt ju ändå. Själv är jag ju såklart inte i riskzonen för just såna här överfall, så att säga, men väl andra. Vet inte hur långt min hund skulle gå, men om nån mysko jäkel skulle hoppa fram och vara aggressiv eller hotfull tror jag han skulle markera och skälla rejält iaf. Och han låter rätt mycket då, så det skulle nog minst ha en ordentligt avskräckande effekt.

hemul
5/9/19, 2:03 PM
#6

Aha. Tack. Förklarar varför jag inte upptäckt det då.

Man kan ju lägga in en genväg, jag gjorde det men tog bort den. Rädd att klicka  på fel ikon av misstag.

Annons:
CayKantos
5/9/19, 2:46 PM
#7

Fattar inte.. Vadå med tlf? 😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
5/10/19, 1:44 AM
#8

I artikeln.

"Under tiden som hon sprang klickade hon fem gånger på låsknappen på sin telefon som automatiskt ringde till 112"

Inte för jag vet vad en låsknapp är. Är väl nån ifångrej det också. 😮

Hornslandet
5/10/19, 8:58 AM
#9

#8 nä.. knappen som stänger på och av skärmen så att säga :)

hemul
5/11/19, 2:10 PM
#10

Jag har en "strömbrytare"  och en Home Button (vad den nu kan heta på svenska). Kan väcka skärmen med båda. Kanske är Home Button som kallas låsknapp då?

Alvirpo
5/11/19, 5:26 PM
#11

#10 Är "strömbrytaren" alltså den man släcker och tänder skärmen med som kallas låsknappen, eftersom när man "stänger av" strömmen så blir telefonen låst, om man nu har någon kod på den. "Home Button" heter helt enkelt hemknapp på svenska och gör ju så att man hamnar på hemskärmen när man trycker på den då mobilen är upplåst 😃

hemul
5/12/19, 8:15 PM
#12

Alltså jag kan tända skärmen både med (kort) tryck på strömbrytaren och tryck på hemknappen. Har jag nog kunnat med alla terlefoner. Men OK, det är strömknappen de snackar om då.

Alvirpo
5/12/19, 9:20 PM
#13

#12 Ja ofta kan man tända skärmen med hemknappen också, men skillnaden är att man bara kan släcka/låsa skärmen med låsknappen, ej med hemknappen.

Annons:
hemul
5/12/19, 9:42 PM
#14

Nu kom jag på att jag kallar den nog av-knappen. Tror aldrig jag hört låstknapp förut. Alltid lär man sig nåt nytt. 😛

Verkar vanskligt att använda den för att larma. Tänk om man råkar trycka för länge och stänger av telefonen. Det vore ju inte så lyckat.

Hornslandet
5/13/19, 11:05 AM
#15

#14 Nja det är nog ingen fara, man måste både hålla i den knappen rätt länge och sen swipa en symbol för att stänga av. För att larma var det ju X antal tryck. Ingen riktig risk dvs.

hemul
5/13/19, 3:04 PM
#16

Jaha! Då förstår jag. På Android behöver man ju inte svajpa.

Upp till toppen
Annons: