Annons:
Etikettövrigt
Läst 1469 ggr
Cornelia Isaksson
5/6/19, 8:39 PM

Servicehund

Jag har googlat lite på assistanshundar ( främst servicehund ), hittat då en artikel om en tjej som hade en assistanshund. Nu till min fundering hon utbildade denna hund igenom en distansutbildning för 12 000. En servicehund kostar ju ca 80 000 färdigutbildad så började söka lite mer men hittade inget om utbildning på distans. Vet ni något?

Annons:
Herveaux
5/6/19, 8:47 PM
#1

Skicka ett meddelande till Lizelda, hon kan säkert svara på dina frågor! 🙂
https://hundar.ifokus.se/users/52ed8ab18e0e745b73001790-lizelda


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Isalel
5/6/19, 9:08 PM
#2

https://terapihundskolan.se Ovan är väl en av de största organisationer som sysslar med utbildning. Har inte full koll med läst lite på området tidigare och vad jag förstått så utbildar man ofta hundarna först till besökshund om den ska jobba i miljöer där många andra människor vistas - därefter vidareutbildar ekipaget till nästa nivå osv…

Lizelda
5/6/19, 10:32 PM
#3

#2 En besöks- eller terapihund är helt annorlunda från en servicehund! En terapihund jobbar med andra människor, t ex inom vården eller som besökshund på äldreboenden tillsammans med sin förare. En servicehund arbetar enbart med sin förare, precis som en blindhund fast föraren inte är blind :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

filopa
5/6/19, 10:45 PM
#4

SBK utbildar servicehundar, tror även att det finns en list med tränare som får träna servicehundar och var de finns.

Lizelda
5/6/19, 10:48 PM
#5

#4 Värt att veta är att SBKs hundar enbart certifieras för Sverige, alltså är de inte giltiga servicehundar utomlands. Jag vet att det var tal om att de skulle lägga ner sin utbildning men det kan vara så att de fått förlängt bidrag.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: