Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2397 ggr
ks.gerbil
5/5/19, 7:48 PM

Sista fundering håller mig från köp

Jag börjar nu och ha seriösa funderingar på att köpa en hund. Jag har tänkt igenom det mesta och det finns inget som jag inte har fått ihop hittils, mat, pengar, tid. 

Det finns dock en resterande grej som jag är lite orolig över. Som student bor jag i en etta, är det tillräckligt stort för att hunden skulle må bra under tiden den är inomhus? Hunden hade fått mängder av ute tid och promenader dagligen men tiden hemma hade som sagt varit i ett litet utrymme jämfört med en villa eller större lägenhet. Tror ni det hade fungerat? Värt att tillägga är att jag har tänkt köpa en mindre ras.

Alla tankar och åsikter är välkomna, jag vill att min hypotetiska vän ska ha det bra.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Jojaton
5/5/19, 7:53 PM
#1

I mitt hem vilar vi inne och är aktiva ute 😊 Bor i en tvåa med en sheltie, inga problem alls. Han får mer aktivering när vi är hemma än om vi bor hos mina föräldrar med hus och tomt - för då är det så smidigt att bara släppa ut honom i trädgården. Jag hade inte oroat mig för att ha hund i en etta 😊

Johanna - Instagram

hemul
5/5/19, 8:05 PM
#2

Storleken spelar ingen roll! Snarare tror jag att mindre är bättre, ifall hunden t.ex. har lite svårt att vara ensam. Mindre utrymmen känns tryggare.

Herveaux
5/5/19, 8:06 PM
#3

Jag bor på 25kvm med en irländsk varghund på 91kg, 93cm i manken. 
Inga problem med det. Precis som #1 skriver så vilar vi inne och är aktiva ute.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

ks.gerbil
5/5/19, 8:13 PM
#4

Åh vilken lättnad att höra, blir ju jätte glad! Är en väldigt aktiv person så många timmar ute blir det definitivt om jag bestämmer mig för att skaffa en vän! Tack så mycket.

Gerbil-hemsidan hittar du R

[TheSquirrel]
5/5/19, 8:30 PM
#5

Har inte själv hund men mina farföräldrar har alltid haft hund. Och precis som andra skriver så har det varit aktiviteter ute, och vila inomhus. Hunden har mest rört sig i tre av husets alla rum. Vilat på hundsängen i hallen, ätit i köket, eller vilat på mattan i tv-rummet. Så en etta borde inte alls vara något problem om hunden får tillräckligt med vistelse utomhus under dagen.

Hornslandet
5/5/19, 9:07 PM
#6

Instämmer i ovanstående! En hund ska inte ha nån slags behov av att ränna runt inomhus, så ingen särskild yta krävs. Om jag bodde stort och min hund for runt i hela stället i tid och otid hade jag funderat på varför den har så mycket överskottsenergi/stress. Och stängt lite dörrar.

(har förut under ett års tid ca bott i perioder i en etta med tre hundar, varav en stor.. inga som helst problem).

Annons:
Fisherling
5/5/19, 9:33 PM
#7

Jag bor på 30kvm med två aussies. Det är ju inte inne de får sin mest betydande aktivering, så hemmet spelar mindre roll.

Maja2
5/6/19, 5:48 AM
#8

Jag bodde tills för ett halvår sedan i en etta med 4 hundar. Inga som helst problem. Jag tränade faktiskt rätt mycket inomhus åxå, då fick tre av hundarna ligga i soffan eller sängen och vänta på sin tur medans jag körde trickträning eller balans på pilatesboll tex.

Lord Vulcan
5/6/19, 5:59 AM
#9

Vi bor 2 vuxna, 2 schäfrar och en liten blandis i en etta på 40 kvm. Som andra säger, inne vila, mat och mys. Ute aktivering. Blir inga problem för dej:)

ks.gerbil
5/6/19, 7:23 AM
#10

Tack alla för era svar, känns tryggt att höra!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Frida B
5/6/19, 8:45 AM
#11

Även jag bor i en etta på 34kvm med min Kelpie :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[134643]
5/6/19, 9:13 AM
#12

Till hösten får jag förhoppningsvis hem en valp. Då kommer jag bo på 20kvm med tre råttor och en hund. Har inte sett det som ett problem, inne vilar man :)

hemul
5/6/19, 10:44 AM
#13

Fast jag tycker inte det där är någon absolut regel, bara hur det kan vara. Det finns väl inget som hindrar att man tränar/aktiverar inomhus. Finns ju massor som funkar. Lägga spår och konditionsträning kanske inte är så lyckat, men trick, godissök, träna vissa moment… Tycker det är rätt trevligt att hitta på små grejer att göra inne också, både för hund och ägare.

Annons:
Alvsas
5/6/19, 11:17 AM
#14

Jag bor på internat med min labbe tik på 30kg. Jag har då bara mitt eget rum som hon kan gå fritt i och det går hur bra som helst. Jag har dock en hundgård till henne som hon sitter i vissa delar av dagarna men annars tar hon det lugnt och slappar på rummet. När vi kör aktivering inomhus blir det ofta klickerträning och även på en liten yta går det att hitta på massor av roliga övningar!

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Jojaton
5/6/19, 11:42 AM
#15

#13 Absolut. Vi gör grejer inomhus, men det är lugna aktiviteter som inte kräver mycket plats. Typ balansbollsträning, lite nosaktiviteter och trickträning. Vissa dagar går man inte ut i onödan så då är det praktiskt att kunna göra smågrejer hemma, men fartfylld aktivering sker alltid utomhus 😊

Johanna - Instagram

Hornslandet
5/6/19, 12:58 PM
#16

Tja, vi brukar brottas ibland inomhus, det kräver inte så sjukt mycket yta. :)

Michaela-N
5/9/19, 9:33 PM
#17

Jag bor i etta med min BC, och jag upplever inte att hon lider av det, hon vill bara vara där jag är även om jag är hos vänner/familj med större yta och flera rum. Det är ute vi leker och aktiverar oss. 

Jag skulle mer säga att det är du som måste känna dig bekväm med att inte få så mycket "space" själv.

Upp till toppen
Annons: