Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1668 ggr
hundälskaren_
2019-05-05 11:33

Rasförslag till trettonåring

Hej allihopa! Jag är en hundälskande tjej på snart tretton år. Jag har velat ha en hund väldigt länge och jag är säker på att jag (med stöd från mina föräldrar) skulle klara hundägandet galant, mina föräldrar tror också på mig. Jag mår verkligen så bra när jag är med hundar och går ut med två av mina grannars hundar några gånger i veckan. Grannarna har små hundar (shih tzu/lhasa apso blandning och tax/shih tzu/silky terrier blandning). Jag älskar alla hundar men är mer för de mindre/mellanstora hundarna (typ kooikerstorlek). Min absoluta favoritras är Nederlandse kooikerhondje, känner två st och de är härliga hundar, men har läst att de kan vara lite krävande och behöva en ägare som verkligen vet vad hen ger sig in på. Det behöver såklart alla hundar, men jag menar att kooikrar behöver det kanske väldigt mycket. Så jag har planerat att skaffa en kooiker när jag har flyttat hemifrån, om jag har möjlighet. Vill istället ha en annan ras som första hund. Mina föräldrar älskar taxar (min mamma är uppväxt med tax), och det gör jag också, men vill träna och ev tävla i agility med min hund, och tänker att taxar kanske inte är de ultimata hundarna för det (pga deras rygg och korta ben). Har kollat mycket på sheltie och funderar på om det skulle kunna vara en hund för mig, har läst mycket om dem och även blivit tipsad om rasen av veterinärer (när jag har praoat på en veterinärklinik där alla har hund). Kan även tillägga att vi har en 7-årig hankatt som är lite hundvakt, men när vi är hundvakt håller han sig mest undan, men han går ihop och leker med ena grannens hund. Har två äldre syskon (15 och 17) som hade velat hjälpa till med hunden. Min mamma är väldigt ytlig tyvärr när det gäller hundar, hon tycker inte om shelties pga att de har ”spetsig” nos och det tycker hon bara är fint på taxar. Men det är ju inte utseendet man ska gå på. Jag undrar om det är någon som har något förslag på en ras (helst liten) som skulle passa en trettonåring som inte vill ha så mycket pälsvård, ha en hund som kan gå långa skogspromenader men också mysa i soffan och leka i trädgården, hunden ska vara bra till agility och gärna lättlärd, kunna tränas till att inte skälla så mkt. Hoppas någon kommer på något, fråga gärna om jag har glömt något!

Annons:
hemul
2019-05-05 12:07
#1

Shelti låter väl bra? Lägger också in en annan typ av hund som jag själv är väldigt förtjust i, podengo pequeño. De är små men robusta, stadiga jyckar. Busiga, uthålliga, älskar att springa och kan springa långt. Tror de är fena på agility!

Finns i 3 storlekar (men finns väldigt få av de större i Sverige) och två hårlag.
http://podengoklubben.se/

De korthåriga ser ut som små rävar. De strävhåriga (som jag gillar bäst) är fulsnygga. De jag träffat har haft en rolig vana, att "sitta fint" på baken och spana av omgivningen. Ser ut som såna där surikater!

[TILLÄGG]
Glömde säga att de sägs ha inbyggt avknapp. De kan alltså även ta de lugnt om det är så. Jakten ska visst inte heller vara nåt större problem. En del har det inte alls i sig längre och de som har det ska vara lätta att avleda. De avlades ju för att jaga i flock inom synhåll från ägaren, så de är inte som drivande hundar.

Nog reklam nu. 😉

Alex&company
2019-05-05 12:38
#2

Papillon! Det blir kanske min  nästa ras. Jag blev kär i en på min och hundens valpkurs som var där med hela sin familj. De är lättlärda, glada och verkar vara hyfsat enkla hundar. Många verkar tycka att de är odrägliga men jag vågar påstå att det är för att papillons ofta hamnar hos äldre damer som inte har några som helst planer på att låta dem få använda huvudet. Hos en 13 åring med motivation, energi och stöttande familj tror jag de passar perfekt :)

CayKantos
2019-05-05 13:02
#3

Pudel? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
2019-05-05 13:51
#4

#1 Ha-ha! Det var en bild på rasklubbens sida där en hund gör den där surikatgrejen. Så himla roligt! 😂

http://podengoklubben.se/wp-content/uploads/2019/01/slide125-1.jpg

hundälskaren_
2019-05-05 14:01
#5

Tack för era förslag! Såg att jag råkade skriva att vår katt är ”lite hundvakt”, det skulle stå att han är lite hundvan! Är det någon av er som har erfarenhet av sheltie som kan berätta lite? Har läst från andra sheltieägare att shelties är väldigt anpassningsbara. Eller om ni har erfarenhet av någon annan ras som ni kan tipsa om? Tack på förhand!

hundälskaren_
2019-05-05 14:38
#6

Mina syskon vill ha labrador, men ingen av mina föräldrar är särskilt förtjusta i den rasen och det är inte jag heller.

Annons:
91Marran
2019-05-05 20:33
#7

Västgötaspets är en aktiv och glad hund. Den kan även vara lugn i soffan. Kolla upp den.

Mvh
Mig

zillamarie
2019-05-08 18:22
#8

När jag köpte en sheltie till mig och min då 10-åriga dotter valde jag en hund som hon skulle kunna bära hem om hon var ute och gick med den och den skulle ha skadat sig. Vi tränade hunden att tillåta att vi bar den ibland över axlarna. Men hon var en försiktig typ som faktiskt aldrig skadade sig ute.

Tyvärr blev vår hund aldrig den familjehund jag hade hoppats på. Den brydde sig ju mycket om flocken, som valp nafsade den gärna min dotter i hälarna som en typisk vallhund. Men hon såg hela tiden mig som sin ledare, så var vi båda två hemma var hon i det rum jag var. 

Sett i backspegeln hade jag nu hellre valt en mer social hund, som Cavalier King Charles Spaniel,  Papillon, Dvärg eller Mellanpudel.

Agility. Det finns fem storleksklasser i Agility, som räknas efter hundens mankhöjd:

XS – under 28cm
S – under 35 cm
M – under 43 cm
L – under 50 cm
XL – från 50 cm och uppåt

 Shetland Sheepdog tikar skall enligt rasstandarden vara 35 cm (+/- 2,5 cm) men storleken inom rasen varierar ofta mer än så. 

Vår Sheltie mättes till exakt 35 cm, så hon fick tävla i mellangruppen, för att kvala in i Small skulle hon ha varit 34,9 cm i mankhöjd max. Så att skaffa Sheltie är ett lotteri om den kommer att bli Small eller Medium. 

Ofta förekommer gränsen 35 cm för t.ex. om man får ta med sig sin hund i en väska i kabinen på ett flygplan eller om den måste lastas i bur i planets lastutrymme.

Pudelvalpar mäter man när de blivit fullvuxna, blir den under 35 cm är det en Dvärg, är den över 35 cm är det en mellanpudel.

Även pudlar är som gjorda för Agility. De är mer sociala än Shetland Sheepdog. Men de kräver MYCKET pälsvård. Bra dock att de inte fäller.

Så mitt huvudförslag till dig är Phalène eller Papillon (två olika raser som kan födas i samma valpkull och registreras i sin ras utifrån hur öronen ställer sig). De blir enligt SKK ca 28 cm i mankhöjd. (Alltså i gränsen mellan XS och S om du vill tävla i Agility.) Men där tror jag det är lättare att hitta en kennel som mest har lite mindre eller lite större Papillons. Man pratar ibland om Papillons under 2,5 kg och Papillons över 2,5 kg. Det är en väldigt pigg och lättlärd ras. Inte jättemycket päls heller. Fast kanske du tycker de är för små.

Eftersom dina syskon är intresserade att ibland ta hand om hunden tänker jag att Sheltie och Pudel lättare är enmanshundar och att Cavalier och Phalène är mer sociala med hela familjen. Även om det inte skall övertolkas.

Men både Sheltie och Mellan- eller Dvärgpudel fungerar säkert också jättebra som förstahund.  Också Västgötaspets som någon nämnde ovan. En svensk följsam vallhund. 

Lycka till med att skaffa hund!

CayKantos
2019-05-09 08:42
#9

Pudel är dock enkel att bara raka ner, finare så också :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
2019-05-09 08:55
#10

#9 fast det krävs en del pälsvård trots att man håller dem nedrakade. Har en bekant på klubben som har nedrakad dvärgpudel, innan hon rakar ner honom måste han badas, fönas och kammas. Och då håller hon ändå pälsen väldigt kort. Jämfört med välpälsade sheltie som jag lägger max en timme på i månaden (sålänge det inte är fällperiod), inklusive kloklippning.

Johanna - Instagram

koppargaller
2019-05-09 09:20
#11

Cavalierens hälsotillstånd lämnar allt övrigt att önska.

Hornslandet
2019-05-09 10:35
#12

#10 Jag förstår inte riktigt, varför måste den badas, fönas, och kammas innan man rakar ner den? Torde ju vara jäkligt mycket lättare att kamma den om man rakar bort håret först. I övrigt låter en timme i månaden som en dröm gällande pälsvård, hahaha.

Jojaton
2019-05-09 11:56
#13

#12 Jag kan ha missuppfattat henne, hon kanske inte behöver bada innan rakning - men badas måste han göras med jämna mellanrum oavsett. 

Haha ja, förutom att han drar med sig lite kvistar i "byxorna" ibland så har han en väldigt funktionell och lättskött päls, min grabb! :)

Johanna - Instagram

Annons:
Amandla
2019-05-09 13:36
#14

Apropå pälsvård på pudel: är hunden inte särskilt smutsig, och man VET att den inte är tovig, och den bara har 1 - 2 cm päls, då kan man raka ner den direkt med maskin utan att bada först. Sen kan man låta den självtorka. Kan, skriver jag och menar att man kan om man inte bryr sig särskilt mycket om hur snyggt det blir. 

Det man MÅSTE sköta med en pudelpäls är att hålla den tovfri, tovor kan ställa till det på olika sätt, de kan göra ont och det kan vara svårt att känna/se fästingar eller eventuella hudproblem.

För absolut jämnast resultat ska man bada, rakföna (antingen med vanlig fön och borsta samtidigt för att reda ut pälsen, eller föna med en s.k. blaster som blåser såpass hårt att den slår vattnet ur pälsen som samtidigt blir rak), sen borstar man med karda och kammar med en gles kam för att känna att det inte finns några tovor kvar. Sen tar man klippmaskinen och rakar hunden med vald längd. 

För mig tar det kanske 1 timme att göra den långa proceduren på en toy- eller dvärgpudel, då har jag visserligen tränat i ganska många år, är man helt ovan och nybörjare så räkna med 2-3 timmar nånstans.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Anne.K
2019-05-09 14:08
#15

Min tanke som ploppar upp är Papillon. Alerta små hundar som är lättlärda och kan passa fint till agillity. Lite pälsvård i form av att borsta igenom pälsen. Men det går ju snabbt då hunden i sig inte är så stor. Så det drar man ju igenom ganska fort. De hänger gärna med på det mesta man gör, långpromenader etc. Behändig storlek också om man vill ha med hunden till andra platser också. 

Är själv intresserad av ev. Papillon som nästa hund i framtiden då de verkar trevliga och roliga att ha och göra med.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

CayKantos
2019-05-09 14:48
#16

Jag har underhållet pudlar förr och då rakade vi dom sedan gav dom ett bad. Men kæmning och föning är inte alls nödvändigt. Och med en liten hund är bad och klipp snabbt gjorr

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: