Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 3016 ggr
soozen
5/3/19, 6:44 PM

Foderfråga

Jag är ju egentligen en förespråkare av råfoder typ mush, men i dagens läge verkar det finnas så bra torrfoder, så frågan är om man vinner något kvalitetsmässigt om man barfar gentemot att ge torrfoder?

Jag skulle behöva byta foder till mina och velar mellan att fortsätta barfa (skulle troligen gå helt över till mush då) eller hitta ett bra torrfoder, har tittat på Essentials och Acana.

Vad tycker ni?

Sedan en bonusfråga, vad finns det för motsvarigheter till Nutrolin Skin & Coat? Min ena hund verkar tyvärr inte riktigt tåla den oljan.

Annons:
JoannaLi
5/3/19, 7:17 PM
#1

För mig är det stor skillnad mellan även det (för oss) bästa torrfodret, så för mig är det lätt att välja rått.

Men mellan barf och färskfoder ser jag ingen större skillnad, just nu barfar jag själv (ej Mush), för att det är billigare och jag har hundra procent koll på vad och hur han får i sig. Tycker att det är roligt :D

Changrila
5/4/19, 10:14 AM
#2

Tja, för mig är det tydligt att de bästa torrfodren i bästa fall är hyfsade jämfört med att ge rå mat till hundarna. Med andra ord: för mina hundar blir det tydlig kvalitetsförsämring om jag ger torrfoder jämfört med råfoder, oavsett sort. Som det är nu äter mina hundar all möjlig rå mat. De äter färskfoder ibland och ibland barfar jag, det beror lite på vad jag kan få tag på och vad som blir till bäst pris.  Jag blandar hejvilt.

Vad är det som gör att du behöver byta foder i dagsläget?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

lizton
5/5/19, 1:07 AM
#3

Jag ger ekologisk kallpressad linfröolja, 1 msk till en 30 kg hund. Finns i matbutiker eller i näthandeln.  Bifood linfröolja heter den jag köper ( drygt 30 kr för 250 ml). Tidigare har jag gett laxolja, men jag tycker linfröoljan ger finast päls.    

Kikade på Essential Balance hundfoder och såg att det innehåller ris. Allt ris går bort för mig eftersom ris innehåller arsenik och är inget man bör äta varje dag.

Acana har jag gett i flera år och jag gillar innehållet. Gott, säger den kräsna hunden. Jag ger Magnussons Vuxen  som godisfoder och det gillas också och vissa dagar blir det helfoder. Magnussons har flera olika sorter och också spannmålsfritt. Min tik gillar vuxen bäst.

soozen
5/8/19, 10:04 PM
#4

Det färskfodret jag ger idag blir för dyrt att utfodra tre hundar med (hund nummer tre är alltså på kommande). Sedan är valpen + ena vuxna så kallade skägghundar och det är inte urmysigt med rått kött i skägget om man säger så 😃 

Valpen äter Essentials the beginning large breed från uppfödaren, har skaffat hem det nu och köpte även om liten säck Nautical Living till de andra två att prova på (ger torrfoder ibland på resor/när de är hos hundvakter/om jag glömt att tina så det finns alltid hemma oavsett) 🙂

Känns som om jag har noll koll på foder eftersom jag kört med samma i typ 5 år men om ni säger att barf fortfarande är det bästa så tror jag att jag övergår till mush här nu då åtminstone tills valpen ska byta till vuxenfoder.  Jag är lite lat och kör gärna färdigt komponerat istället för att stå och räkna ut procenter hit och dit 🙂

Linfröolja köpte jag hem idag och ska testa på!

Fisherling
5/8/19, 10:15 PM
#5

Jag kör Mush med två hundar, kommer även köra det om jag har tre hundar. De har tiokiloslådor som funkar alldeles utmärkt för mig, jag får plats med två stycken och har ändå kvar en fryslåda till mig själv. Och då har jag bara en frys på tre lådor, varav en är hälften så stor. Och det är inte den minsta jag använder 😃

Jomensåatt
5/16/19, 10:02 AM
#6

(Eftersom jag inte har riktig koll på hur man beter sig på sådana här forum så antar jag att jag inledningsvis får be 1000 ggr om ursäkt om jag kapar en tråd 😅🙈. Socialt akward räcker inte för att beskriva tafattheten som kan äga rum, den dyker ofta upp när jag minst anar det) Såå…det här med foder. Är väldigt sugen på att börja med färskfoder men känner att jag uppenbarligen har lite att lära… Barfa!? Vad är barfa? Och vad är skillnaden mellan att barfa och att ge färskfoder? Och vill man ge färskfoder till en långhårig hund? Eller riskerar man att hitta köttslamsor i soffan? Kan man blanda färskfoder och torrfoder eller är det antingen eller? Slutligen; ni som har långhåriga hundar som kräver ganska mkt pälsvård, märker ni en påtaglig skillnad i pälskvaliten vid olika foder?

Annons:
Fisherling
5/16/19, 11:34 AM
#7

#6 Biologiskt Anpassad Rå Föda (Barf) är något man behöver plugga lite innan man ger, så att man ser till att hunden får allt den behöver. Ett helfoder inom färskfoder är basically barf som redan är ihopsatt för att hunden ska få i sig allt den behöver. 

Jag har inte långhårig hund eller hundar som kräver pälsvård, men jag märker ändå att pälsen (och tänder, andedräkt, trampdynor etc) blir mycket bättre på färskfoder än på torrfoder.

Jojaton
5/16/19, 12:07 PM
#8

#6 Färskfoder/färdigblandad barf (Mush Vaisto) är enklast att börja med. Ska man barfa får man sätta ihop egna måltider med hjälp av muskelkött, ben, inälvor och ev grönsaker. Är man osäker är det smidigast att ge färdigblandat, tar även mindre plats om man inte har stora frysmöjligheter. Färskfoder är malt, färdigblandat och innehåller allt hunden behöver - förutom tiningsprocessen är det lika smidigt som att ge torrfoder. Man kan blanda, många påstår dock att det är bäst att ge det vid olika tillfällen (tex torrfoder på morgonen och råfoder på kvällen) Jag utfodrar dock med endast råfoder, min hund fungerar bäst på det. Jag har en välpälsad sheltie, ger jag färskfoder i skål ser jag ingenting i pälsen - får han ben att tugga brukar jag dock skölja av kragen efteråt. Han har otroligt fin, lättskött och glansig päls - men han har fått färskfoder sen 9v ålder så har inte mycket att jämföra med.

Johanna - Instagram

Jomensåatt
5/16/19, 12:48 PM
#9

Tack snälla #7 och #8! Ni kör båda Mush? Det finns en uppsjö av sorter på marknaden, om man ska köra färskfoder, vilket jag lutar mer och mer åt 😊. Men jag förmodar att färskfoder kommer med kvalitet precis som olika torrfodersorter, eller skillnaden är inte lika stor på färskfoder? Om det finns skillnad, vad ska man gå efter rörande innehållsförteckningen?

Jojaton
5/16/19, 1:03 PM
#10

Jag kör främst Mush och Pondus. Min hund är inte speciellt känslig utan har gått igenom typ 18 olika sorter från 5 olika märken på knappt två år, vissa under långa perioder, andra bara ett par dagar. Visst skiljer sig kvalitén lite men upplever att det är mycket jämnare än hos torrfoder, men sen passar vissa hundar bättre på vissa sorter/märken. Man får prova sig fram helt enkelt. Jag började med Mush för att det var smidiga förpackningar till en liten valp (han vägde inte ens 2kg när jag fick hem honom) och lätt för mig att få tag på. Så börja med något du lätt kan få tag på och se vad som funkar. Vet man med sig att ens hund är känslig mot eller föredrar ett visst protein kan man ju leta efter foder som innehåller/inte innehåller det.

Johanna - Instagram

Fisherling
5/16/19, 1:17 PM
#11

#9 Jag kör Mush ja, plus ben och köttiga bitar :)

JoannaLi
5/16/19, 4:40 PM
#12

#9 Olika foder är av olika kvalitet ja, det tycker jag absolut. Jag skulle säga att det är svårt att jämföra dem utifrån innehållsförteckning. Mycket är "inside knowledge", och där kommer det ju tyvärr in att alla hundar är olika. I min värld så är alla färskfoder bättre än torrfoder, så jag tycker att prova dig fram med det som finns i din närhet! 

Jag är personligen inte ett fan av Mush efter att ha provat med min hund. Just nu barfar jag, men när jag ger färskfoder ger jag Pondus, det är min favorit av de jag provat.

Upp till toppen
Annons: