Annons:
Etiketthälsa
Läst 1005 ggr
Bamselina1
4/26/19, 3:41 PM

Lungmask

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av lungmask på sin hund? Vilka symptom har er hund haft? Hur lång tid tog det från behandling till att det gick över?

Min hund har haft en tuff period men börjar bli bättre men är inte fullt bra.

Allt började med att han gjorde inåtdragningar i näsan, noskvalster trodde vi då. Sen kom det lite hosta, kennelhosta trodde vi då. Efter några dagar blev han tung i andningen så vi sökte veterinär. Lungorna lät då bra och när veterinären försökte framkalla hostningar kom det inget så han var tveksam till kennelhosta men vi skulle avvakta. Några dgr senare är hunden mycket sämre, nytt besök hos veterinären och lungröntgen tas som visar på lunginflammation, Sänkan och vita blodkroppar är för höga. Han får då en antibiotika kur på en vecka. Vid återbesök ca 5 dgr senare är han inte bättre utan snarare sämre värden på det mesta och minskar mer och mer i vikt då han äter dåligt. Han får då en antibiotika till samt att vi får tvångsmata honom. Efter en ca en vecka så vänder det och han piggnar till och börjar äta igen. Vid ny koll hos veterinären så är värdena bättre men röntgen sämre. Infektionen han haft i kroppen är borta men lungorna är inte bra. Då vill veterinären att vi kollar efter lungmask. Träckprov tas och lämnas in. Då påbörjar vi behandling med Axilur efter sista provet är taget och idag tycker jag att min hund mår bättre. Han hostar fortfarande något men mycket mindre än innan. Ibland kommer det upp nån gegga när han hostar. Problemet är att idag fick jag svar på träckprovet och det visade inte på lungmask. Jag har nu fått en telefontid till veterinären nästa vecka så får vi se vad han säger.

Men eftersom vi tycker att vår hund blir bättre så funderar jag på att kan det vara lungmask även om provet inte visar på det?

När han insjuknade så slutade han sova på rygg, vilket han nästan alltid gör. Natten till idag såg jag att han låg på rygg en stund så det känns ändå som att han blir bättre :)

Det blev ett långt inlägg men jag hoppas någon kan hjälpa mig. :)

Annons:
Honestyisdead
4/26/19, 4:42 PM
#1

Vad jag vet ska sådant testat vara säkert.

Upp till toppen
Annons: