Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1125 ggr
VampireGirlElvira
4/26/19, 7:28 AM

Varför?

Varför har vissa renrasiga Golden Retrivers korta ben? Den frågan har jag haft länge. Är det inte så att dom får mer ledproblem än dom som har normal långa ben?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Lona
4/26/19, 8:57 AM
#1

Hur korta då? Jag har nog bara sett med normallängd. 🤔 Men rent generellt så är det inte bra med extrem exteriör åt något håll, oavsett om det gäller ben, skallform eller annat.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

VampireGirlElvira
4/26/19, 10:21 AM
#2

Det är som att exteriören är en tax kropp, fast på en Golden, alltså stor kropp och små ben. Jag har sett två till tre stycken Golden Retrivers som har korta ben här var jag bor, plus via Blocket har jag sett en massa som har korta ben, och dom allra flesta kom via SKK.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Fisherling
4/26/19, 12:11 PM
#3

Jag har sett en del labradorer med samma grej. När jag frågade ägarna av en på ett WT så sa de helt enkelt att hunden har en form av dvärgväxt i stil med Corgi, fast inte lika extrem.

Lona
4/26/19, 12:51 PM
#4

#3, Ja, labbe har en ärftlig form av dvärgväxt men jag visste inte att den även finns hos golden (eller om det är en liknande sjukdom). Hos labbe går det att gentesta för dvärganlag. 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
4/26/19, 9:28 PM
#5

Det har jag inte sett. Men jag ser dom med större modellen fick fråga ägaren lite fint om han var renrasig då han hade lite annan pälskvalete kastrerad redan som unghund så vart päls o storleken lite ändrad. Har bekant med ovanligt stor tibetansk terrier med samna fenomen 🙊

Upp till toppen
Annons: