Annons:
Etikettaktivering
Läst 1386 ggr
Pilmen05
2019-04-23 21:39

Mental aktivering

Hej! Vi har precis tagit hand om en omplacering på 3 år. Han är en irish soft coated wheaten terrier och jag behöver tips på mental aktivering att göra på t.ex. promenader. Jag har provat att gömma godis i träd och det är han ganska dålig på så det behöver inte vara något avancerat! Bomba med tips! Tack :D

Annons:
Sunflower_
2019-04-23 21:46
#1

Är han dålig eller bara dåligt motiverad? Har du testat med något supergott som tex små korvbitar? Eller så kanske han är mer föremålsintresserad, då kan du ju gömma en leksak och köra föremålssök. Testa vad som han/ni tycker är kul, kanske lite parkour? Låt honom hoppa upp/upp med tassarna på grejer? Jag brukar gå med hundar till lekplatser på kvällar när det är tomt, där finns det ofta många hinder att testa. Kör lite lydnad mitt i promenaden då han ska gå fot med fokus på dig, stanna och vänta, ligga/sitta etc. Träna på att han ska ha fokus på dig i alla situationer. Aa finns ju mycket, svårt att säga när man inte vet vilken nivå ni ligger på

Pilmen05
2019-04-24 16:12
#2

Han är motiverad men han är dålig. Han missar nästan alla godisbitar. Vi har något godis som heter frolich som han älskar! Han går ofta fot på promenader.. ska prova gömma hans leksak :) Jag har aldrig kört mental aktivering och han verkar som sagt inte heller jätteduktig så ingen hög nivå. Tack! någon mer som har tips? :)

hemul
2019-04-24 17:46
#3

Du kanske ska göra det jättelätt att hitta godiset till en början. Bara lägga det under ett löv marken. Eller ännu lättare, under nån av dina grejer, en handske, en sjal eller nåt.

Elsis matte
2019-04-25 06:45
#4

Börja med att bara släppa några godbitar på marken precis framför hundens nos. Blir mer ätande än letande i början, men när han fattar kan du sprida ut dem alltmer. När hunden är bra på att leta upp godbitar du kastar ut så att han ser kan du försvåra genom att låta honom vänta lite, göra godisträd med mera. Det går ju också att starta träningen inomhus, där hunden är lite lugnare och mer fokuserad.

Hornslandet
2019-04-25 09:55
#5

Om han slutar leta/nosa medans det fortfarande finns gott om godis kvar runt honom så tror jag att nått annat blir mer intressant, inte att han är "dålig" på uppgiften. Men absolut, gör det lättare. Men testa även olika godisar…

Upp till toppen
Annons: