Annons:
Etikettmedia
Läst 1191 ggr
Herveaux
4/23/19, 6:25 PM

Mataffär inför hundparkering

Ta med hunden när du handlar – mataffär inför hundparkering

Att ta med hunden till affären och låta den sitta i bilen en varm dag är ingen bra idé alls. I ett pilotprojekt har nu en matvarubutik i Kungsbacka infört hundparkeringar med fläktar, golvvärme och självrengöring.

Läs hela artikeln här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ta-med-hunden-nar-du-handlar-mataffar-infor-hundparkering

Vad tycks?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Calcifer
4/23/19, 6:29 PM
#1

Det är ett bra koncept, men hundar som inte är van får nog lite besvärligt då det inte är så tilltalande just i själva burarna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
4/23/19, 6:34 PM
#2

Nja. Gillat inte hur dom är byggda. Hundarna sitter ju så tätt. Lär bli stressigt för många. Och för små burar tycker jag.

Lämna hunden hemma eller utanför med någon.

Hornslandet
4/23/19, 6:54 PM
#3

Alltså, bra att de tänker på hundar, men ingen superlösning tycker jag.. Min hund hade iaf inte velat sitta i en sån där :P Däremot tycker jag det är jäkla bra när affärerna fixar så det finns parkeringsplatser i skugga!

hemul
4/23/19, 7:07 PM
#4

Kan tänkta mig att man får gå dit och träna några gånger innan hunden accepterar den där grejen.

hemul
4/23/19, 7:15 PM
#5

Säkert jättekul för små busar att spinga runt och banka på plåtlådorna så alla hundar börjar tokskälla också…

Honestyisdead
4/23/19, 7:26 PM
#6

#3 Tänker på hundar? Pengar tror jag snarare :/

Annons:
Hornslandet
4/23/19, 7:27 PM
#7

#6 Har inget emot att företag försöker tjäna pengar genom att underlätta för att hundägare ska kunna handla när de har med sig hunden.

Honestyisdead
4/23/19, 7:32 PM
#8

#7 Själv är det viktiga för mig att underlätta för hundar.

hemul
4/23/19, 7:32 PM
#9

Det står inget om vad det kostar, vad jag kan se. Vore ju intressant att veta.

Det blir ett inslag om hundparkeringen mot slutet på Rapport som just började.

Honestyisdead
4/23/19, 7:50 PM
#10

#9 Det finns på många platser. Ett företag har hand om det. Det jag såg på lokalnyheterna var 8kr/timmen. Få som bryr sig så mycket att dom väljer en sådan bur är inne en timme.

JoannaLi
4/23/19, 8:10 PM
#12

Jag hade lätt använt en sån! Skitsmidigt! 

Risken för att någon bankar på, ja, det är ju synd. Man skulle kanske haft typ ett stängsel runt? Annars får man ju hoppas att den som vill banka har lite vett och i alla fall inte vill göra det bland folk/skapa uppmärksamhet till sig själv. Men vem vet. 

Ossa hade gärna haft möjligheten att se ut, men de flesta vill väl inte det, så vi får väl acceptera 😃

hemul
4/23/19, 8:33 PM
#13

Tyckte också det såg lite läskigt ut utan "fönster", men jag tror det går att kika mellan spjälorna, såg ut så. Det blir ju annorlunda när man har ögat nära.

Annons:
Honestyisdead
4/23/19, 8:33 PM
#14

#12 Varför inte lämna hunden hemma?

JoannaLi
4/23/19, 8:40 PM
#15

#14 För att varför inte låta honom få en promenad när jag ändå ska handla?

oh-la
4/23/19, 8:47 PM
#16

Jag bor i Kungsbacka och handlar alltid i den aktuella butiken. Dom står väl synligt strax utanför entrén där det alltid är någon i rörelse, så det är svårt att vara stygg mot eventuella hundar i utan att mång ser. Har däremot bara sett en enda hund i burarna och då är jag där och handlar flera gånger i veckan. Skulle själv aldrig sätta min hund där, då får hon var hemma. Jag skulle däremot aldrig, o h har heller aldrig innan, binda henne utanför en butik. Har man för vana att göra det är ju buren så klart mycket bättre och säkrare.

Hornslandet
4/23/19, 8:49 PM
#17

Personligen tycker jag det är smidigt att handla när man ändå är på G. Har ofta inte så jäkla mycket fritid om dagarna och handlar helst "på vägen" från eller till nått och då har jag ofta med mig hunden. I bilen då, dock.

Det är lite irriterande att flera stora köpcenter inte har en enda skuggplats på parkeringen, men har sett att en hel del har börjat göra upp rutor intill husväggen på baksidan vilket är bra (då de ofta har skugga).

Honestyisdead
4/23/19, 8:55 PM
#18

#15 Gå ut innan eller efter?

Bjornberg
4/23/19, 8:55 PM
#19

Skulle absolut kunna använda en sån bur, jag går eller cyklar ofta till mataffären och skulle gärna ta med hunden då så hon får en till lite längre promenad. Det finns även ett Arken Zoo vid mataffären här som hon älskar att gå till, hon brukar alltid få följa med dit när vi ska handla foder eller så. Problemet är då att jag måste fara två turer, en med hund och en utan för att kunna handla både till mig och djuren. Skulle såklart kunna skippa att ta med henne, men eftersom hon verkligen njuter av att följa med så tar jag hellre två turer.

hemul
4/23/19, 9:18 PM
#20

#14 Hera, alla har inte obegränsat med tid och ork, mataffären på hörnan eller tillgång till bil.

Annons:
Sunflower_
4/23/19, 9:27 PM
#21

Tycker det är en sjukt smart idé! Hade gärna sett att dessa fanns utanför flera affärer. Sen att folk kan slå på buren, nja asså det kan dom väl lika gärna göra på en bilruta? Och ifall hunden inte gillar det vid första stund är det bra träning/miljöträning också, tycker inte det är ett jättestort krav att hunden ska kunna sitta i en bur, blir väl som att sitta i en bur i bilen. Jättesmart, cred till dom som kommit på och utfört detta

Hornslandet
4/23/19, 10:33 PM
#22

#21 Mjo..men tänker såhär. En hund i en bil nånstans på parkeringen, då ska de springa runt och leta rätt på just den bilen med hund i. Burar framför ingång som säger "här sitter det hundar" - lite mer utsatta. Men jag vet inte om det skulle vara ett reellt problem. Kanske på vissa ställen.

Fast, får nog säga att det är inte samma sak att sätta in hunden i en sån där bur som att hunden sitter i bilburen i bilen.

Sunflower_
4/23/19, 10:42 PM
#23

#22 Ja, absolut kan väl dessa burar vara mer utsatta för personer som vill reta/störa hundarna. Dock tycker jag man borde kunna förvänta sig att folk kan bete sig i samhället. Får väl hoppas att detta endast gäller mindre barn som då inte borde vara på affären utan sina föräldrar ändå och kan då bli tillsagda av dem. Nej, inte exakt samma sak men blir ändå ungefär samma sak; lära en hund vara i instängd i ett mindre utrymme. Sen är det klart hunden kanske är tryggare i en bil den är van att vara i, men det handlar som sagt om träning. Lägger man lite tid på det och har en någorlunda stabil hund är det, i mina ögon, inte så svårt att få en hund att kunna acceptera en vistelse i en sån bur.

JoannaLi
4/23/19, 10:43 PM
#24

#18 Eller en lång promenad inkl handling med en hund som är obrydd och lika gärna chillar i en sån som att vara hemma? 

Alltså tvingar inte dig att använda dem 😃

hemul
4/23/19, 10:48 PM
#25

#23 Kunde man förvänta sig att folk betedde sig skulle man ju bara kunna lämna hunden bunden utanför, som man faktiskt gjorde förr.

Men jag tycker trots allt också att detta verkar vara något rätt bra. Kanske kan utvecklas till något ännu bättre.

Hornslandet
4/23/19, 10:51 PM
#26

#23 Visst kan det funka för många hundar.

Sunflower_
4/23/19, 10:51 PM
#27

#25 Jo det är ju iof sant.. Har dock svårt att se att detta skulle vara ett omfattande problem som överväger fördelarna. Eller så kanske man bara kan lägga till exempelvis övervakningskameror och böter så blir det nog snabbt ganska opopulärt.

Annons:
hemul
4/23/19, 10:54 PM
#28

Nej, jag tror inte heller det blir ett stort problem. Men om det händer, tror jag det kan bli rätt traumatiskt för hundarna. Tänk dig att sitta instängd i en plåtlåda som ett gäng skränande glopar bankar på så det dånar i öronen. JAG skulle bli skitskraj.😃

Sunflower_
4/23/19, 11:00 PM
#29

#28 Ja verkligen, skulle nog vara skitläskigt. Men det finns alltid så många OM, ska man tänka så hela tiden får man nog stanna inne med sin hund där ingenting farligt kan hända. Går man på promenad KAN det ju komma fram ett gäng och misshandla hunden, men ska man stanna inne för det? Är man en person som inte vill ta några risker, då behöver man inte använda buren. Men tycker det var ett väldigt smart koncept som kan vara till nytta för många.

hemul
4/23/19, 11:23 PM
#30

Nej, jag håller ju med dig. Men det hindrar väl inte att boxarna kunde vara bättre utformade. Ser rätt läskiga ut med plåten och det hala golvet.

Sunflower_
4/23/19, 11:26 PM
#31

#30 Ja absolut finns det grejer som kan utvecklas och förbättras

Calcifer
4/23/19, 11:45 PM
#32

Om man gör det till en vana att lägga hunden där medan man handlar kan man ju ha med en liten filt den kan ligga på. Jag tycker det säkert kan fungera fantastiskt för en del hundar, och för en del kommer det inte att gå. Är ju inget problem med att möjligheten finns, så får man själv välja hur man vill göra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

hemul
4/24/19, 12:08 AM
#33

Gummerad filt då. Annars kommer den också att halka omkring.

Ja, det är absolut övervägande positivt.

Upp till toppen
Annons: