Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1717 ggr
Pvppi
2019-04-23 15:30

Vad kan vara bra att veta?

Det är nu bara en vecka kvar till att vi ska få hem en liten valp till hushållet och som vi har läst på över den senaste veckorna men blir ändå fundersam så jag tänkte att jag vänder mig till folket som redan har hund för att fråga, vad är nått du önska du fick veta innan du tog hem en valp som du inte hittade skrivet i nån bok eller på nån online sida?

En annan lite sido fråga vi också hade var vad som skulle vara bäst att ha i botten på en valphage för att göra det lätt att städa men inte störa valpen allt för mycket?

Annons:
Fisherling
2019-04-23 15:48
#1

Om en valp blir störd av underlaget i en valplåda skulle jag fundera både en och tre gånger över vad för mentalitet jag valt att skaffa. 

Själv har jag aldrig haft en valphage, men skulle jag ha en så är tidningar det jag skulle välja. 

Utöver det är en bra tumregel för valpar att de behöver gå ut efter varje gång de lekt, ätit eller sovit. Då brukar det gå ganska snabbt att få dem rumsrena, om det är en ras som inte har problem med sånt. (Själv skulle jag aldrig välja en ras där det är vanligt förekommande)

Hornslandet
2019-04-23 19:00
#2

#1 Var står det att valpen blir störd av nått underlag? 🤔 

Det verkar för mig som ts undrar vad som är ett skönt underlag som är lätt-städat. Inget konstigt med det tycker jag. Jag hade inte valt tidningar eftersom min valp då hade fått magen full av tidningspapper…

Det jag har lärt mig av att ha min första valp var att jag kommer vara mer chill nästa gång och inte oroa mig så mycket. Att förstå att saker också växer bort av sig självt och att man får ge saker och ting lite tid. Och inte vara onödigt försiktig hela tiden och tänka att det måste funka nu (eftersom man kanske läst om när de ska kunna x grej online tex). Hade skitsvårt med ensamhetsträningen. Gick inte alls förrän min hund var 8-9 månader gammal ca. Men sen lossnade det och numera inga problem. Till exempel.

taxarärbäst
2019-04-25 10:28
#3

jag hade min lilla grabb med mig överallt! han fick sitta i en ficka på min mage när jag var i jobbet, han sov i min säng med mig, vi åt tillsammans (gör vi änn idag) men alla valpar är inte likadana! uppfödaren jag köpte taxen av hade tidningar som underlag i valphagen fast valparna var inte där alla 5 sprang runt i huset. Finns det inte mjuka kissbindor?? finns iallafall att köpas i djurbutiker här

Honestyisdead
2019-04-25 19:30
#4

Vad är valphagen till för?

Changrila
2019-04-26 06:17
#5

Det jag hade velat läsa mer om hade varit positiva träningsmetoder, och att lita på magkänslan när det gäller vad som är rätt för min hund. Andra kommer alltid ha åsikter, men en själv är ju den enda som känner hunden. Det går inte att ta åt sig av exakt alla tips, utan man får välja ut de som passar en själv.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: