Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1321 ggr
fancie-
2019-04-22 09:20

Åsikter om hundraser

Hej! Har sedan ett halvår varit inne på rasen dobermann och har träffat folk, tränare och uppfödare av rasen för att bilda mig en uppfattning. Är påväg till en uppfödare med valpar nu i maj för att tanken har varit att ta valp ifrån henne. Det finns bara ett problem, min sambos familj (mamma) är extremt emot rasen! Hon tycker jag ska skaffa ”vilken annan hund som helst men inte en dobermann, för det är en farlig ras osv.”! Nu försöker hon tipsa om en massa raser som jag inte är intresserad av, igår föreslog hon border collie? Jag tycker om border collies mycket men eftersom man bör valla med dem har jag strukit rasen från min lista. Börjar bli trött när alla ska lägga sig i så mycket.. kan tillägga att jag och min sambo är vuxna och bor i eget. Det jag vill ha är en aktiv skojjig hund att träna huvudsakligen lydnad, nosework, spår/sök, drag och ev. skydd och agility med. Siktar även på att tävla i den gren/de grenar som hunden och jag känner är bäst! ..och frågan är om ni kan tipsa om en annan ras som skulle passa in, eller om ni skulle kört på egen magkänsla och litat på uppfödare som är erfarna inom rasen? (Tänker på dobbis)

Annons:
Zittka
2019-04-22 09:31
#1

Känner att det egentligen är ganska enkelt - det är ju du som ska skaffa hunden. Då måste du ju skaffa den hund du anser passar dig och det du vill göra med hunden bäst. Och om du verkligen har fastnat för dobermann är det väl det du ska köra på! Sen tänker jag också att du kommer att motbevisa sambons familj lite då jag antar att du kommer vilja uppfostra hunden till en trevlig individ att leva och träna med - och inte en aggressiv och ”farlig” hund ;)

Herveaux
2019-04-22 09:39
#2

Hm, hon låter som en "tyckare" och inte en "vetare" så att säga. 
På såna människor verkar ren fakta i text och video inte rå på utan man får motbevisa åsikterna genom att ge dom en annan upplevelse av "hotet". 

Svärmor ska givetvis inte stå i vägen för den hund du (och sambon) vill ha. 
Den dag hon träffar valpen kanske det kommer bli ett annat ljud i skällan…?😉


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

fancie-
2019-04-22 09:57
#3

#1 & #2 Jo exakt, det är ju mitt beslut. Det värsta är att hon har fått sambon mer skeptisk till rasen nu också. Min sambo har en mängd andra intressen, jag är intresserad av hundar och därför vill jag skaffa en, klart att min sambo får ha en åsikt för han ska ju bo med hunden också, tycker bara det är synd att han påverkas så mycket av henne.

Zittka
2019-04-22 10:30
#4

#3 hm, ja det är ju trökigt.. tänker att det ”enda” du kan göra är att prata med honom å visa att de har fel ang rasen, han borde ju vara lättare att övertala (eller ”tala tillbaka”) än de andra då han inte verkar ha haft den åsikten från början.

fancie-
2019-04-22 10:36
#5

#4 Sant😌

Magrat
2019-04-22 11:08
#6

Det är du som ska leva med hunden, sambons mamma kommer ju inte leva med den varje dag. Så följ magkänslan och skaffa du en Doberman,

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
Honestyisdead
2019-04-22 15:20
#7

Om det är en dobberman ni vill ha är det det ni ska skaffa. Underbara hundar bara dom får jobba. Var bara noga med att se så föräldrarna verkar ha bra psyke. Finns tydligen dåligt psyke i rasen.

Din svärmor kommer älska hunden, ingen kan motstå en valp.

fancie-
2019-04-22 19:34
#8

#7 Ja jag är noggran med psyket, föräldrahundarna till kullen jag har koll på verkar bra. Blir intressant att träffa tiken och valparna snart!😊 Oavsett vad folk tycker så gillar jag rasen!

Skivling
2019-04-23 10:44
#9

Vår granne hade en sån, och min sambo tyckte att den var läskig, tills han såg den med vår son, den satt hängivet och tittade på när han lekte, med den långalånga nosen i vägen ibland. Han puttade bort nosen och lekte obekymrat vidare. Härligt att snusa valp..

Hornslandet
2019-04-23 12:23
#10

Om "svärmor" får vara med när valpen växer upp så kommer hon gilla hunden oavsett ras, är jag nog ganska säker på.

Lord Vulcan
2019-04-23 14:32
#11

Vill du ha en dobberman, ska du skaffa det. Du ska trivas med den. Inte köpa annan ras, för att andra vill det. Jag är själv skeptisk till dobberman, men det är inte jag som ska ha den. Välj noga uppfödare. Jag slår ju gärna ett slag för schäfer. Har 2 själv. Du ska ha hunden, välj det du tror på. Och som andra skriver, valp är svårt att motstå. Hoppas det löser sej:)

fancie-
2019-04-23 17:26
#12

Det är inte bara hundrasen hon har problem med, det är mycket annat också. Helst vill hon att jag ska ta en valp av henne (hon väntar en dvärgpinscherkull till sommaren) men jag har sagt att jag inte är intresserad. Hon vill styra över mycket ;läs allt, i vårat liv.. Själv är jag ganska känslig som person och tar åt mig mer än jag borde av detta.

Honestyisdead
2019-04-23 17:30
#13

#12 Vet hur det är att ha en sådan svärmor. Man lär sig med tiden att sätta ner foten.

Detta köpet är ju ett viktigt. En hund kan leva länge, så du måste säga att det räcker nu. Att det är ert val. Eller din sambo borde göra det, det är hans mamma.

Annons:
taxarärbäst
2019-04-23 17:51
#14

min familj var helt emot att jag skulle ha en tax! men jag sa bara att ni får tyvärr acceptera mitt val av ras och min familj är helt såld på honom

Changrila
2019-04-23 17:56
#15

Jag tycker att din partner ska ta ett snack med sin mamma och säga åt henne att skärpa sig! Hon är vuxen, ni är vuxna. Dags att sluta bete sig så illa som hon gör. Hon har ingen som helst rätt att styra över era liv.

(Förövrigt är det nog lättare att hitta en dobbis med bra mentalitet än en dvärgpincher… Det kan du ju också säga till henne.)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

fancie-
2019-04-23 18:07
#16

#15 Det hade jag velat att han gör! Problemet är att han inte vågar.. han känner henne så väl och misstänker att inget ändras och det tror jag också.. Mentaliteten är en orsak till varför jag inte vill ha dvärgpinscher av henne, tiken har visat rädslor som inte går över och själv skulle jag inte valt att avla på den.

Honestyisdead
2019-04-23 18:09
#17

Och att inte förstå att en dvärgpinscher är väldigt långt ifrån en dobbis 😂

Calcifer
2019-04-23 18:32
#18

Kan säga att min bror hade en dobbis som var den mesigaste och fånigaste hund jag någonsin träffat. :P

Jättesnäll absolut, men jag har sett chihuahuas som varit läskigare än vad han var, trots att han naturligtvis var enormt stor…

Det är ju ingen "arg" ras… Vill du ha en sådan och har läst på mycket om rasen så tycker jag du ska köra på det. Om det är så att din pojkväns mamma egentligen vill att du tar en hund från henne och att hon gärna styr i ditt liv så kommer hon säkert hitta fel med alla raser du kommer fram till.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

fancie-
2019-04-23 18:53
#19

#17 Japp det är skrattretande, hon sa själv att man inte kan jämföra en dobbis och en dp för att i nästa meddelande säga att om vi tar en dp har vi ju nästan en dobbis?! Färgmässigt..?🤐

#18 Jag börjar tro det, så fort hon inte får som hon vill är allt fel.

Honestyisdead
2019-04-23 19:31
#20

#19 Det ut att vara en svärmor som min var. Hon var van att bestämma över mitt ex liv, och försökte fortsätta trots att han blev sambo.

Tyvärr körde hon dessutom egna metoder på hunden vi skaffade trots hennes motstånd. 

Så se till att ni antingen har samma uppfattning om uppfostran och lydnad, eller ha en annan hundvakt redo.

Annons:
fancie-
2019-04-23 21:06
#21

#20 Jag har inte tänkt lämna hunden dit oavsett sort, accepterar ej hennes metoder.

Honestyisdead
2019-04-23 21:12
#22

#21 Härligt :) Stå på dig!

Upp till toppen
Annons: